Räka vad är jag för sort

#1 - 14 december 2010 13:30
Det är så att jag har körsbärsräkor i detta karet men jag tycker dessa liknar mina amonoräkor som jag har i ett annat kar, har haft amano och körsbär ihop för länge sen i ett annat kar men flyttade hit alla som var i det karet förutom amanoräkorna som är i ett annat kar, så kan det vara så att en del av räklingarna var amanoräklingar som har lyckats överleva i sötvatten, har fler i det karet där det inte ska vara några amanoräkor. tror det är ca ett halvår sen jag flyttade dom och nu börjar dessa bli större än körsbären, eller är detta någon korsning av något slag:confused:
[ATTACH]40252[/ATTACH]
[ATTACH]40253[/ATTACH]
[ATTACH]40254[/ATTACH]
[ATTACH]40255[/ATTACH]
[ATTACH]40256[/ATTACH]
[ATTACH]40257[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 december 2010 13:35
Visst kan en del amanoyngel klara sig i sötvatten så det är nog sådana.
Amano och körsbär kan inte korsa sig med varandra
#3 - 14 december 2010 13:53
Tack för svaret
#4 - 14 december 2010 14:49
Cool...då borde det vara möjligt att få fram en helt och hållet sötvattenlevande amanoräka om man ville.
#5 - 14 december 2010 18:48
Nej, jag tror inte det där är amanos. De saknar prickar och äggen är alldeles för stora.
#6 - 14 december 2010 18:50
Kan det vara så att körsbärsräkor är så bleka att de liknar amano??
#7 - 14 december 2010 19:36
Azur skrev:
Nej, jag tror inte det där är amanos. De saknar prickar och äggen är alldeles för stora.

Jag saknade också prickarna på sidorna men stjärten har det typiska prickmönstret som amano(kanske andra räkor har det med)
#8 - 14 december 2010 19:37
Dessa har en lite mer grön nyans än dom bleka körsbärsräkorna och dessa har blivit större än dom vuxna körsbären med, har satt dom i yngelkaret för observation
#9 - 30 december 2010 16:55
Med allra största sannorlikhet vildfärgade körsbärsräkor, d.v.s. Neocaridina heteropoda
#10 - 30 december 2010 17:09
Så coolt har den gått tillbaks till ursprunget eller dom för det är flera som har denna färgen och för dom ser inte ut som dom som blivit bleka som oftast har någon strimma rött och mycket ljusare i färgen.
#11 - 30 december 2010 17:12
Där har blivit en lite grön variant med bland dom och brun någon enstaka av alla färgerna.
#12 - 30 augusti 2011 06:05
Fortsättning på detta, nu när jag har tömt mitt kar har jag hittat en del blå räkor,(ska ta bättre kort när jag får chansen)
Dom räkor jag har haft är körsbär, white pearl och amanoräkor.
Det jag noterat är att en del körsbär ser ut att vara röda men en aningen blått , kan dessa vara en korsning med white pearl så att dom blir blåa, en del är ljusblå och på ena bilden där den ena ser svart ut är egentligen intensiv mörkblå(väldigt läcker färg)
Jag undrar om inte denna räkan hade annan ögonfärg med.
Eller har jag fått med mig någon räka när jag har köpt växter tro.
Har ju hittat gräddfärgade och olikafärgade varianter i mitt kar.
Vad tror ni?
[ATTACH=CONFIG]46682[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46683[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46684[/ATTACH]
#13 - 30 augusti 2011 16:21
Bumpar ifall ni missat tråden:)
#14 - 30 augusti 2011 16:47
Kropssformen och färgsättningen på den blå liknar klart en Körsbärsräka...Personligen hade jag nog stoppat dessa i ett eget kar:).
#15 - 30 augusti 2011 17:37
Det har jag gjort nu när jag tömde karet, varför hade du delat på dom tänkte bara om det var av samma orsak som jag gjorde det.
#16 - 30 augusti 2011 19:23
För att odla vidare på dem och se vad som händer:)! Få en stabil blå stam av dessa vore ganska trevligt...
#17 - 30 augusti 2011 19:45
de på de första bilderna liknar mina, med köpte jag som rainbowräkor av en privatodlare, finns det en räka med det namnet? förökar sig gör dom iaf :)
#18 - 30 augusti 2011 20:28
Det var presis min tanke, två av dom blåa har ägg, den på första bilden och den mörka av dom, har för mig när jag tittade så var äggen jättemörka med inte som på körsbären, jag får sortera bort dom röda som kom ner i karet när dom ska flyttas tillbaks till 310 litaren så där bara är blå, där är ett gäng blå men inte så intensiva men så är dom bara räklingar med.
Hmm vad ska denna sorten heta om man får en stabil stam, körsbärsblå räka eller:p
#19 - 1 september 2011 11:28
Blåbärsräka!
#20 - 1 september 2011 12:12
:d[:-106]
#21 - 2 september 2011 11:24
white pearl och körsbär korsar sig ja. Det finns en framavlad blå variant av white pearl som heter blue pearl, inte omöjligt att någon av dina white pearls bärt på den genen.

Här har du hur blue pearl ser ut
http://www.redbee.se/content.php/20-Blue-Pearl
#22 - 2 september 2011 11:40
Finns även en tråd på redbee http://www.redbee.se/showthread.php/3862-Svart-Räka?highlight=
där någon lyckats få fram svarta räkor ur sina körsbär. Så att de dyker upp lite olika färger verkar inte vara så konstigt. Men de har nog inget med den vanliga Blue Pearl att göra eftersom de är mer ljusa & transparanta i färgen
#23 - 2 september 2011 14:24
Tack för svaren har kollat i tråden den var lite matnyttig:)
#24 - 3 september 2011 10:24
Hej Solis, hur klarar sej dina räkor i karen där det går lite större/hungriga firrar?
#25 - 3 september 2011 10:28
Det beror lite på villka större fiskar där är, jag har också väldigt mycket växter som dom kan skydda sig bland.
Guramina funkade bra, scalarerna rensade bra på räkor.
Vad är det för fiskar du tänker på.
#26 - 3 september 2011 17:07
Ingen sort speciellt, man kan ju tänka sej att växtligheten har en del med det hela att göra. Jag är lite sugen på att testa amanoräkor med mina tigerbarber men jag misstänker att det blir levandeföda... =(
#27 - 3 september 2011 19:36
Amanoräkor är desto större än körsbärsräkor men jag kan inte svara hur det skulle funka med tigerbarber jag är inte inläst i den sorten, hoppas någon annan kan svara dig på detta.
#28 - 4 september 2011 08:37
Jag får köpa en när det är rea.. To boldly go where no shrimp has gone before :)

men först måste akvariet komma igång rejält och så måste det i en hel del växter.
#29 - 4 september 2011 11:08
Ja man kan bara prova för att veta, ta en så stor amano som möjligt så är det större chans.
#30 - 18 september 2011 11:35
En del Körsbär bär på blått pigment, det kan man se om man flyttar dem till en burk eller hink, de brukar blekna då och den blå färgen framträder så jag tror inte det är någon omöjlighet att odla fram blå Körsbär, men tyvärr är det redan en räka som kallas Bluberry.

Jag har gröna Körsbär och randiga körsbär, av de randiga har jag både de som är röda med blå ränder och röda med gulaktiga ränder, jag har också körsbär som är helt utan färg och som unga är dom helt genomskinliga.

Det finns många arter som står Amanon nära och det finns även de som kan föröka sej i sötvatten utan problem.
#31 - 18 september 2011 11:49
Kul att höra dom olika varianterna som kan bli, jag har även ljusbruna körsbär och någon variant till.
#32 - 3 oktober 2011 18:17
Nu har jag ett gäng amoanoräkor i burken och där simmar åtminstone en fullvuxen tigerbarb (6cm). Det verkar gå väldigt bra och ingen har blivit uppäten fast dom far omkring oblygt i akvariet och käkar alger. Ingan av räkorna var särskilt stor.. kanske 2-2.5cm. Jag misstänker att de får vara ifred eftersom de är i det närmaste helt genomskinliga och inte signalröda som ett fiskedrag =D (körsbär osv). Enda nackdelen är att firrarna är ivägen nu när man vill spana på sina nya räkor!
#33 - 3 oktober 2011 20:27
Amanos är bra på att putta undan fisk som blir för närgångna. Jag har hållit dem med palettciklider, egyptisk munruvare, en räcka barber och tetror, borelli mfl utan problem.

Annons