Räka tappat rom:S

#1 - 27 mars 2008 18:51
Hej!

För ett par dagar sedan fick en körsbärsräka rom, men när jag kom hem idag så hade den tappat all rom.

Romen var gul/orange, är den befruktad då?
Blir honan befruktad innan eller efter den fått rom?
#2 - 27 mars 2008 21:43
Är du helt säker på att det är samma räka du sett?

Körsbärsräkornas rom är gul eller lite ljusare vitgul. Jag vet inte hur den ser ut då den är obefruktad, den befruktas innan den kommer ner till undersidan på stjärten.
#3 - 28 mars 2008 00:47
Jo jag är säker på det, eftersom jag bara har typ 6st körsbär.
Vad kan det bero på att den har tappat romen?
#4 - 28 mars 2008 05:59
Nyligen bytt kar, ingen hane.
Min körsbärshona tappade rommen men jag hade ingen hane så jag tror att det var därför.
#5 - 28 mars 2008 09:16
Jag är ganska säker på att jag har någon hane, men dom kanske inte är könsmogna ännu, hur man nu ser det?

Jag trodde det behövdes en hane för att honan ens ska kunna få rom :s
#6 - 28 mars 2008 09:50
Honan har en äggfläck i nacken där rommen bildas men den brukar inte vandra ner under skjärten förrän hon har parat sig.
När hon har parat sig så vandrar rommen ner någonstans mellan 1 timme till 1 dygn.
#7 - 28 mars 2008 10:21
Jessa skrev:
Honan har en äggfläck i nacken där rommen bildas men den brukar inte vandra ner under skjärten förrän hon har parat sig.

När hon har parat sig så vandrar rommen ner någonstans mellan 1 timme till 1 dygn.

Men om rommen inte vandrar ner förrän efter parning, så bär ju aldrig en hona rom under svansen om det inte finns någon hane. Vad jag sett så släpper bara honan rommen helt (utan att den bärs under svansen någon gång) om det inte finns någon hane.

Tror det kan bero på ändrade förhållanden, typ vattenvärden, brist på mat att en hona väljer att släppa rom hon bär. Kanske även stress om hon är ny i karet.
#8 - 28 mars 2008 12:08
De släpper ju även rommen då de ömsar skal.

Annons