Räka som "tappat armar"

#1 - 22 maj 2004 17:02
Har två räkor i mitt 250L akvarium. De har mestadels suttit på nån växt och fläktat med sina främsat "ben" som ser ut ungefär som solfjädrar. Antar att det är för att filtrera vattnet. Har kollat på lite bilder på nätet och de ser ut som Atyopsis spinipes
Bamboo Fan Shrimp. Idag såg jag dock till min stora förskräckelse att "solfjädrarna" inte finns på räkorna längre! I övrigt ser de inte annorlunda ut och jag har aldrig sett att någon fisk gett sig på dem på nåt sett. Nån som vet vad som kan ha hänt? Kommer de kunna äta nu, de var ju med hjälp av solfjädrana som den stoppade in saker i munnen!
#2 - 22 maj 2004 17:04
Det kan ju vara så att fiskarna har varit på dom. Det är nog bara att vänta och se.
#3 - 22 maj 2004 17:07
Verkar så konstigt bara. I morse såg de ut precis som vanligt båda två och de har bott i akvariet i flera veckor.
#4 - 22 maj 2004 17:12
Hehe Var glad för att du har fått behålla dom :-)

Jag hadde 2st Amano räkor som blev mat till mina guramis 10min efter att jag lagt i dom.
#5 - 22 maj 2004 17:17
De är 6-7cm långa...
#6 - 1 juni 2004 16:21
Hmmm konstigt..har också en räka med "solfjäder" händer...
Kan de ha fräts bort? det låter inte så troligt att fiskarna "bara" har käkat upp händerna..
låter mycket besynnerligt det där...
#7 - 9 juni 2004 18:47
Nu är räkorna ok igen! Verkar som om "armarna" försvann i samband med att räkorna bytte skal.
#8 - 20 juni 2004 19:10
jag har en krabba som tappar både klorna och benen innan skalbyte...de borde ha varit så med din räka också.

Annons