räka...

#1 - 3 oktober 2003 09:34
jag fick när jag köpte mitt akvarium av en dam, en räka "på köpet"...nu har den ynglat av sig och sammanlagt såg jag 15 räkor, nu lever tyvärr bara 9 stycken, kan det vara så att de små räkorna ätit upp varandra eftersom de varit i eget akvarium, för plötsligt te.x fanns bara huvudet kvar av en räka?Och nån är försvunnen helt och hållet? va däter räkorna egentligen, och vad kostar de?<font color="blue"></font id="blue">
#2 - 3 oktober 2003 09:59
Räkorna ömsar skal när dom växer, det kan inte varit en del av ett skal du såg? Ser precis ut som en död räka, med antenner och hela baletten. Dessutom är räkor fena på att gömma sig (ursäkta ordvitsen) så räknar man till fem har man troligen tio, beroende på inredning i akvariet.
#3 - 5 oktober 2003 13:00
Hur ser man skillnad på hane och hona?....ser mycket lika ut!
#4 - 5 oktober 2003 13:19
Vad är det för en räka?
MVH
Magnus
#5 - 5 oktober 2003 14:32
.. det underar jag med. Skulle även vilja se bilder på burken 8) Du ska vara stolt över att fått räkor att yngla av sig. Inte det lättaste krittret att odla direkt =)
#6 - 10 oktober 2003 18:24
Hallå...
Såg att Roy fått små Räkbarn!!!!
Jag har 2 Räkor i mitt akvarium ihop med mina fiskar..Jag har haft mitt akvarium ganska "spartanskt" inrett..En sten,En trädgren,och ca:2-3 växter.Då höll sig Räkorna runt Trädgrenen hela tiden och man såg dem knappt..Men nu har jag stoppa i "en massa" växter och någon sten till..och nu ser jag Räkorna nästan hela dagarna..Dom är framme hela tiden nästan och springer runt eller ligger upp och ner på ett av mina flytväxter och åker runt..(ser väldigt kul ut där dom far runt i "vågorna" av pumpen!!!!
OK...Nog om det!!!! *L*
Jag har faktiskt en fråga...Den ena av mina Räkor har nu en massa rom under magen...[:-106]Och jag antar att jag har haft sådan tur att jag fått en hona och en hane när jag köpte dem!!!!
JA...min fråga....*L*...Är det så att det nu är rom??Hon är svart under magen och den andra är ej det..Och är det så att jag antagligen kommer att få små gulliga Räkbarn nu???(jag vet att det kanske låter dumt men jag vet faktiskt ej så mycket om räkorna!!!)
Så...snälla kan någon svara på min fråga???
Tack
Lotta
#7 - 20 oktober 2003 10:51
Jag vet faktist inte vad det är för en räka, är inte så insatt i räkorna(börjar bli mer intresserad), vet någon nån sida med bilder på olika räk arter så skulle jag kunna se efter och lära mej lite?
#8 - 27 oktober 2003 14:13
Nu vet jag vad det är för en "räka"....det är en "Marble" kräfta!!!!!.......som sagt så är jag lite ovan vid dessa...nu har den rom för andra gången på ca 1 månad........spännande!!finns bild på en likadan på= http://users.swing.be/sw018249/procambarus_sp_uk.htm
#9 - 27 oktober 2003 14:45
Ursprungligen skickat av chazie

Jag har faktiskt en fråga...Den ena av mina Räkor har nu en massa rom under magen...[:-106]Och jag antar att jag har haft sådan tur att jag fått en hona och en hane när jag köpte dem!!!!

JA...min fråga....*L*...Är det så att det nu är rom??Hon är svart under magen och den andra är ej det..Och är det så att jag antagligen kommer att få små gulliga Räkbarn nu???(jag vet att det kanske låter dumt men jag vet faktiskt ej så mycket om räkorna!!!)

Så...snälla kan någon svara på min fråga???

Tack

Lotta

Det svåra är inte att få rom, det svåra är hela vägen från rom till färdig räka. Även dom räkorna som anses vara omöjliga att odla bär på rom med jämna mellanrum.
MVH
Magnus

Annons