Räka

#1 - 30 juli 2003 16:28
hejzan!!!
Jag skulle veta lite om räkor...tillexempel: vad dom äter,va ska man gö så att dom mår bra & sånt

fråga: finns det nån artickel på zoopet om räkor?

köppte en räka i dag[:-91]

Hoppas ni kan svara på mina fågor

MVH Ida.M
#2 - 30 juli 2003 17:12
Är din räka liksom genomskinlig med prickar, och kanske en linje längs ryggen?
I så fall är det troligen en Amano-räka, kallas också Yamato Ebi. Den kommer från japan, och äter lite av varje (tycker mycket om fiskmat), men framförallt håller man den för att den äter alger.

Det är en rätt 'hemlig' räka, som är mycket duktig att gömma sig - det kan vara nästan hopplöst att få syn på den!

Den trivs egentligen bäst i stim, så om du vill kan du köpa ett par räkor till som sällskap åt den - dem brukar hålla ihop i grupp (men de är alla lika hemliga av sig).

Den kan leva i minst 4 år, vilket är rätt mycket för en räka.
#3 - 30 juli 2003 19:38
går det att odla dom helelr e det svårt
och hur ser man könen helelr kan dom para sig som...
#4 - 30 juli 2003 21:00
Därom tvistar de lärde, och jag har inte haft chans att prova själv än. En del har fått förökning helt utan att göra nånting, andra hävdar att enda sättet att få ynglen att växa är att ge ynglen bräckvatten. Jag vet inte.
#5 - 30 juli 2003 22:11
Jag håller med att den är "hemlig" och osynlig, jag har 2 st i ett 50 liters akvarium. Trots det så har jag ibland svårt att hitta de små rackare [8)]. Mina brukar också ömsa skal typ en gång i veckan, vet ej om det är vanligt. Första gången jag såg det blev jag lite förtvivlad, trodde att mina räkor har gått bort, det såg verkligen ut som en hel död räkna [:-100].

Jag brukar mata mina med skalade artemia och flingfoder, artemian är egentligen till mina fiskyngel men räkorna tycks gilla det med och äter med god aptit.

mvh
Mi

#6 - 1 augusti 2003 09:49
Osynliga? Nej, det kan jag inte hålla med om. Sälskapliga? JA! Jag tycker det är så roligt att se hur de arbetar när se äter, och vilka hejare de är på att hålla akvariet snyggt sedan! Nä, skygga tycker jag inte att de är. De är bland de första vid ytan vid mat, de simmar runt och leker... En satte sig på min hand för att noppra alger när jag satte ner en växt för några dagar sedan. Gulle.
Oj så fina och underhållande de är.

/Sara
#7 - 1 augusti 2003 11:56
Jag vet ingenting om hur man sköter räkor, men kan ju berätta hur det gick för mig.
Jag skaffade för några år sedan två räkor. Vet inte vad det var för sort, men det var inte japanska räkor.
De var nästan genomskinliga och plockade upp mat från botten med smala pincettliknande klor. De gillade vanligt flingfoder och röda mygglarver.De åt inte alger.Temperaturen var 26 grader.De gömde sig väldigt mycket.
De fick ljusgröna ägg. Fört satt de synligt i "nacken", sedan bar de äggen under "magen". När dessa ägg kläcktes kom det ut mycket små frisimmande filurer som jag fört gav Liquifry och sedan nykläckt artemia. De landade och gick på botten efter två veckor.

Saken är den att jag inte vet alls hur de skulle skötas, och nåt fel var det tydligen, för något år senare fanns inga räkor kvar, vare sig de köpta två eller någon av småräkorna.
#8 - 2 augusti 2003 10:15
Okey!
TACK för era svar...

MVH Ida

ha de bra
#9 - 30 augusti 2003 21:37
Jag ville bara tala om att mina räkor.Jag har 2 stycken.Är framme nästan hela tiden.De klättrar på en stor gren som jag har i mitt Akvarium.Det var ett tag i början när jag nyss fått hem dem som de gömde sig.Men nu ser jag dem hela dagarna..Ganska kul faktiskt.Det är roligt att sitta o se på dem när de går omkring på grenen och äter mm...

Annons