RÄK-katastrof

#1 - 4 januari 2009 12:52
hej hej

här är en som har haft en rolig morgon. är så himla ledsen! och irriterad också för den delen.

men har ju ett räkar på 40L
där har jag (vet korsningsrisken,men i dom andra karen blir dom uppätna)
Caridina gracilirostris
Caridina multidentata
Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. 'blue'
Neocaridina heteropoda var. 'red'
Neocaridina cf. zhangiiajiensis var. 'white'
Atya gabonensis
plus Kardinalfisk

men så händer detta! under natten så har doppvärmaren lagt av, var helt död i morse och förutom det så har jag väldigt dåligt isolerande fönster och kallrumstemp ( i fönstret var det +11c och i rummet +16c). jätte kul!

så jag i renpanik tog ut alla växter för att se hur räkorna mådde ja lite mer än hälften är döda! :([:-118][:-82][:-28] och jag direkt tog och hällde i mer vatten och så mätte jag tempen efter att jag hällde i varmt vatten så låg den sedan på +11c var det var i natt i vattnet vill jag inte veta!

Caridina gracilirostris - alla döda
Caridina multidentata - inga döda
Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. 'blue' - hälften döda
Neocaridina heteropoda var. 'red' - hälften döda
Neocaridina cf. zhangiiajiensis var. 'white' - hälften döda
Atya gabonensis - alla döda (utom en men den simmar väldigt konstigt!)

nu har jag kommit i from och ska försöka fixa med detta nu. har slängt i överlevare i 70L kar där jag har platy,guppy,mollies m.m hoppas dom inte blir uppätna! eller dör av choken till varmt vatten.

får väl se om jag orkar mig på räkor igen har tappat lusten lite på det nu.
#2 - 4 januari 2009 12:59
Hoppas du inte slängde ut alla "döda" räkor, vet av egen erfarenhet att de kan ligga som i koma när de är vi för kallt vatten, men när de sedan kommer i varmare vatten så börjar de "tina upp" och efter en halvtimma är de fullt liv på dem igen. Vet detta pga att jag köpte räkor och tyvärr så råkade de hamna i bilen 5h i ett parkeringshus med -5 utanför, det låg filtar och lite isolering runtomkring men de var totalt nedkylda och jag trodde verkligen att alla var döda, men så var inte fallet, alla levde så fort de kom ner i karet...
#3 - 4 januari 2009 13:05
Sultanen skrev:
Hoppas du inte slängde ut alla "döda" räkor, vet av egen erfarenhet att de kan ligga som i koma när de är vi för kallt vatten, men när de sedan kommer i varmare vatten så börjar de "tina upp" och efter en halvtimma är de fullt liv på dem igen. Vet detta pga att jag köpte räkor och tyvärr så råkade de hamna i bilen 5h i ett parkeringshus med 5- utanför, det låg filtar och lite isolering runtomkring men de var totalt nedkylda och jag trodde verkligen att alla var döda, men så var inte fallet, alla levde så fort de kom ner i karet...

:eek:[:-118][:-118] varför visste man inte sånt innan! jag spolade ner alla som inte röda sig. dock alla som halvt röde sig är i varmare vatten nu.
#4 - 4 januari 2009 13:08
Vi säger att de var döda, men till nästa gång(vilket vi kan hoppas att det inte blir någon) så tänk på att detta kan vara en möjlighet ialla fall.
#5 - 4 januari 2009 20:05
hoppas verkligen inte på någon nästa gång. men nu vet jag det, tack för infon.
Bilagor:
#6 - 6 januari 2009 00:22
En nödlösning för att får till värme om dopvärmaren läggar av är att blåsa med en kupevärmare mot karet.

Annons