Räk favoriter

Guest
#1 - 17 december 2007 11:35
Hej
Vet ej om någon har skapat en sån tråd tidigare, annars kommer här en :D

kan man skenerellt säga villka som är lättast att odla i sötvatten respektive bräckt vatten ?

Hur är era erfarenheter då jag tänkte starta ett Räk kar i sötvatten:)
1. Ställer Räkorna något speciellt krav på inredning
2. vatten
3. flödet

Det jag har är ett 60 L kar, värmare men måste fixa en pump
(förslag mottages inga dyringar [:o])

Hoppas på professionell feedback :D:D:D:D
Guest
#2 - 17 december 2007 18:32
Ingen som vet .... : (
#3 - 17 december 2007 18:41
red cherry tycker jag är lätt att odla i sött... bräckt tror jag ställer mer krav. tror att nästan alla behöver gå igenom massa olika stadier med olika mycket salt i vattnet, tror det heter metaformfaser eller någon liknande :P
#4 - 17 december 2007 18:41
Körsbärsräkor är väl så vitt jag vet en av dom lättaste att odla i sötvatten.
Du bör ju ha växter som dom kan gömma sig i och som dom kan knapra så alger och annat gott från då är ju olika mossor bra till det tex, javamossa.
vilka vatten krav dom olika räkorna har finns under artbeskrivningarna här på zoopet och en del info om dom allmänt.
Ang. pump så finns det några olika trådar ang räkaäkra pumpar här jag själv har en Einheim (eller hur get nu stavas) som jag har satt en nylonstrumpa på det funkar utmärkt det med den är inte så dyr heller 200-300kr tror jag det var.

Ang räkor i bräcktvatten vet jag inte mkt om dock men lycka till :)
#5 - 17 december 2007 19:06
Lättast att odla är körsbärsräkor. Säkert för att de är tåligast och verkar ha lätt att trivas och föröka sig i alla möjlilga vattenväden.

Räkor är överlag känsliga för förändringar i vattenvärden så stabila värden är att rekommendera. Ph strax under 7 för att få dem att föröka sig. Växter de kan gömma sig i och äta från som redan nämnts. Mossor är poppis.

Bra cirkulation verkar de uppsakatta. Vill man föröka dem är det viktigt att tänka på att man har ett filter som inte räkynglen kam komma in i. För dvärgräkor som "föder" färdigutvecklade yngel i sötvatten är ynglen ca 2 mm när de kläcks.
Guest
#6 - 17 december 2007 19:39
Hej och tack för svaren....

Då får det bli körsbärsräkor och javamossa jag handlar imorgon till mitt nya kar : )
#7 - 17 december 2007 20:17
En sak till. Räkor tenderar vara känsliga för nystartade kar. Så om man kan låta ett par fiskar gå in karet först så är det bra.
#8 - 17 december 2007 20:29
Både white pearl och chrystal red ynglar av sig så det står härliga till i mitt mjuka, svagt sura (pH 6,5) Stockholmsvatten. Att de vita gör det är extra imponerande eftersom deras akvarium är fullt av hungriga fiskar.
#9 - 17 december 2007 20:55
Jag säger som några andra, körsbärsräkor är de lättaste. Min javamossa har jag lyckats ha ihjäl, men jag har ett stort "växtmoln" i akvariet (för jag har inte orkat plantera dem) och där sitter de flesta räkorna. Mina körsbär trivs och förökar sig i båda mina kar, det ena har jag pH 7 i och det andra pH 8.

Mina red crystal är tydligen betydligt känsligare. De vuxna klarar sig fint, men deras ungar dör. Än så länge har bara en unge klarat sig till vuxen storlek. Har dock skaffat ett nytt kar nu, ska sänka pH-värdet lite där och se om de klarar sig bättre då.
Guest
#10 - 18 december 2007 07:16
Eurydike skrev:
En sak till. Räkor tenderar vara känsliga för nystartade kar. Så om man kan låta ett par fiskar gå in karet först så är det bra.

Ska bli :D

Annons