Ja Xul - jag skulle nog också kunna göra några invändningar mot dina spekulationer :) Det troliga händelseförloppet är att det radon som kommer in vid vattenbytena lämnar vattnet under de första 24 timmarna så stötbelastningen (under det första dygnet) blir betydligt mer än de 12 bq du räknade med. Gränsvärdet för bostäder i dag ligger på 200 Bq så det har stor betydelse vad normalvärdet är i luften (dvs utan tillförsel från vattenbytena). Jag tror iofs som du att det troligtvis inte är någon hälsofara men som sagt det är värt att påpeka var riskerna ligger.
MVH Lasse
Jo men 50000 bq per kubikmeter har jag själv jobbat i (har jobbat under dag) och det är fortfarande inte mycket då man inte stannar i ett sånt område hela dagarna (oftast i nischerna i en gruva utan egen ventilation).
Gränsvärdet dessutom 200 eller 400 är ju tänkt alla dagar i månaden så det har inte någon relevans på det sättet du tänker dig.
Dessutom är väl de 200 bq per kubikmeter bara för 2000 talets veklingar som måste ha hiss i hus över 3 våningar, ingen rök på krogen, bilen till gymet, hjälm vid skidåkning osv.. för att inte tala om alla förbannade varningsskyltar över allt. Kunde bara inte låta bli en gång att slå ut lite vatten vid en skylt som sa varning vått golv...
Lite Radon har väl ingen dött av, det gnälls bara för mycket.