Radiofråga - hur länge lever en "rengöringsmal"?

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 21 mars 2007 09:40
Ja någon från radion ringde mig just om den frågan.
Jag uppskattade att en "Ancistrus" lever ca. 10 år normalt och en Corydoras 6-8 år.
Någon som har synpunkter i ämnet - bra i så fall om ni svarar före 14.00 om detta eftersom radion (P4 extra) då skulle ringa upp och "intervjua" mig om detta
#2 - 21 mars 2007 09:51
Är det Pontus som ringer så lär du inte få en syl i vädret :D
Jag jobbar EM så jag skall lyssna
#3 - 21 mars 2007 09:55
Jag ska ratta in och lyssna. ligger hemma sjuk och kan ju ta mig tiden.

Jag pratade med en kompis om hans ancistrus den blev 14 år gammal.
Han hade haft den sen han flyttade in i hus så det var lätt för han att räkna ut hur länge han haft den.
#4 - 21 mars 2007 11:16
Rekordåldern för en Corydoras är 34år, det var en Corydoras aeneus kan jag tillägga. Det finns flertalet som har Corys som är 10-15 år, men precis som du skriver Kjell så ligger säkert medelvärdet runt 6-8. Och det var väl det som var relevant i sammahanget.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 mars 2007 12:15
Ok tack för infon
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 21 mars 2007 12:45
Oj då dom ringde visst före utsatt tid eftersom nån inte hade dykt upp (tror det var nån som hette Nanne Grönvall - hon är sångerska va:confused:).

Är också lite förkyld och fick hålla inne en hostning under hela "intervjun" så det blev lite stessat på slutet:D

Men fick nog sagt vad jag ville ha sagt (det där med att malar inte sköter akvariets rengöring) i alla fall
#7 - 21 mars 2007 15:19
Och givetvis missade jag det hela, pga djup sömn i soffan. :(
#8 - 21 mars 2007 15:55
Oj då dom ringde visst före utsatt tid eftersom nån inte hade dykt upp (tror det var nån som hette Nanne Grönvall - hon är sångerska va:confused:).

Är också lite förkyld och fick hålla inne en hostning under hela "intervjun" så det blev lite stessat på slutet:D

Men fick nog sagt vad jag ville ha sagt (det där med att malar inte sköter akvariets rengöring) i alla fall

Inga problem Kjell, tycker att du skötte dig bra, om du eller någon annan vill lyssna gå in på länken:
http://www.sr.se/cgi-bin/p4/kanalarkiv.asp?ProgramId=2151&NrOfDaysInArchive=7

P4 extra dagens sändning obs programmet är uppdelat i 4 delar spola förbi till slutet del 1 växlar sen till del 2 spola fram till efter ca 10 min så dyker Kjell upp.

Vi hörs.....
#9 - 21 mars 2007 16:41
tack bear för länken! :)

roligt att höra kjells röst för första gången! du lät proffsig kjell! :)
#10 - 21 mars 2007 17:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jättetack för länken bear! :)

Vad konstigt det kändes att höra en så "seriös" Kjell. Jag ser ju dig som en stor bamsebjörn som skämtar och skrattar/bullrar härligt friskt i vårt järnjäng här på Västkusten.:p:D[:o]

Nåt som slog mig är hur "nördig" jag har blitt av att hänga på denna sidan. Innan jag hittade hit kallade jag ancistrusar för slamsugare och sugpropp... å nu kallar jag det för ancistrus (om det är denna som avses). Jag höjde lite på ögonbrynen när du sa att de brukar kallas för sugmal men sedan skakade jag av det och tänkte just:"Nu är jag verkligen en nörd"... :rolleyes:
[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 21 mars 2007 17:24
Lenmar skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vad konstigt det kändes att höra en så "seriös" Kjell. Jag ser ju dig som en stor bamsebjörn som skämtar och skrattar/bullrar härligt friskt i vårt järnjäng här på Västkusten.:p:D[:o][/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nåt som slog mig är hur "nördig" jag har blitt av att hänga på denna sidan. Innan jag hittade hit kallade jag ancistrusar för slamsugare och sugpropp... å nu kallar jag det för ancistrus (om det är denna som avses). Jag höjde lite på ögonbrynen när du sa att de brukar kallas för sugmal men sedan skakade jag av det och tänkte just:"Nu är jag verkligen en nörd"... :rolleyes:[/COLOR][/FONT]

Nej seriös har du ju uppenbarligen lärt dig att jag inte är;)

Förresten så är jag nästan bombis (jag har inte lyssnat på det och tänker inte lyssna på det) på att jag sa slamkrypare istället för slamsugare. Så går det när man inte har skrivit ihop vad man skall säga[:o] - hade dock tänkt göra det men de ringde en halvtimma för tidigt.
Nåväl det är ju ett passande ord att säga fel på i alla fall:D

Tack för kommentarerna för övrigt
#12 - 21 mars 2007 17:28
en bekant till mig har en gammal ancistrus hane som är 13 år....still going strong...har två små (1,5 cm) yngel från honom
#13 - 21 mars 2007 17:32
Nej seriös har du ju uppenbarligen lärt dig att jag inte är;)

Förresten så är jag nästan bombis (jag har inte lyssnat på det och tänker inte lyssna på det) på att jag sa slamkrypare istället för slamsugare. Så går det när man inte har skrivit ihop vad man skall säga[:o] - hade dock tänkt göra det men de ringde en halvtimma för tidigt.

Nåväl det är ju ett passande ord att säga fel på i alla fall:D

Tack för kommentarerna för övrigt

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Du svarade bra och jag är stolt över att ha få befunnit mig i din stjärnskugga!!:D Och som sagt, du lät så treeeeeevlig och snäll ;)! (Fast det e du juh!!) Fast nu "tvingade" du ju mig att lyssna en gång till för att höra VAD du sa, sa du verkligen slamkrypare??;):confused:[/COLOR][/FONT]
#14 - 21 mars 2007 17:42
kul att höra din röst. och det stämmer bra de, du sa slamkrypare ;)
Guest
#15 - 21 mars 2007 18:06
blev glad när jag råkade få in p4 precis när intervjun började och kjell du lät som du var runt 30 är ju hehe
#16 - 21 mars 2007 18:09
Bra jobb Kjell!!! :D
Du är lätt akvariekungen :D

O det finns säkert någon ensam liten person som kallar sugmalar för slamkrypare och då har du ju rätt för då benämns den som slamkrypare också ju. :p

//MVH Tulle
#17 - 21 mars 2007 18:54
coolt du lät....tyckte inte alls att du lät gammal....hehe det var kul och höra på :p
#18 - 21 mars 2007 20:09
Jag har nog hört det mesta på jobb. Slamkrypare, slamsugare, damsugare och slempropp. Så om man skall vara riktigt demokraratisk så är nog sugmal det minst korekta.

Annars så tyckte jag att du skötte dig bra Kjell.
MVH
Magnus
#19 - 21 mars 2007 20:18
Kul att höra Kjell på radion! (Tack Bear för länken)

Tropfrog: Hur kan du tycka att "damsugare" (dammsugare?) och slempropp vara mer korrekt än sugmal???
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 22 mars 2007 07:53
Tackar för alla positiva kommentarer:D

Tropfrog: Hur kan du tycka att "damsugare" (dammsugare?) och slempropp vara mer korrekt än sugmal???

Mest "korrekt" är det säkert med sugmal men det är kanske inte det folk i gemen säger utan vanligare är kanske andra uttryck (tror det är det som Tropfrog menar)
#21 - 22 mars 2007 08:45
Visst, som Kjell sade.

Jag har förövrigt aldrig sagt att jag tycker att det är mer korrekt med dammsugare.

Men rent demokratiskt, dvs massan har alltid rätt. Det är ju enligt Fredrik Lindström så språket utvecklas.

Fantastiskt att ingen reagerade på "slempropp", när jag hörde det hade jag svårt att hålla mig.
MVH
Magnus
#22 - 22 mars 2007 10:29
typiskt att min dator vill bråka med mig just nu så jag inte kan lyssna på programmet [:(!] Tack ändå för länken, jag får försöka igen senare!

Apropå namndiskussionen för malar så var det en tjej här häromdagen som tyckte att mina fina gula ancistrus var superäckliga och påminde henne om blodiglar.
#23 - 23 mars 2007 07:08
Det var min pappa som lyssnade på programmet som sa till mig att det var någon som undrade hur gammal en mal blev men han hörde inte riktigt va de sa. Nu slog det mig att det var just detta min far hade lyssnat på. Jag får säga till honom att det var Kjell som var experten, och om brorsan är intresserad av att lyssna får jag lägga till att "det var han som kommenterade din bil när du lämnade mig vid Nils Ericson terminalen" så fattar han vem det är!
#24 - 23 mars 2007 07:22
kjell hur gammal är du? :O Du låter som du skule va max 30 :D
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 23 mars 2007 08:08
Jag flyttar tråden - från början handlade det ju om malars ålder - men nu avhandlas mest själva programmet.

cece
Var den den bilen som lät som om den just höll på att starta och flyga över Göta Älv:D

Richard.R
Hur ung jag är står i profilen[:o] - men just nu känns det som jag är 100 eftersom jag har en dunderförkylning:(
#26 - 23 mars 2007 09:20
Kjell: Precis, den bilen var det :) Man förflyttar sig mellan A och B rätt snabbt
#27 - 23 mars 2007 14:28
Roligt att höra :)

Kul att sätta en bild till rösten. eller hmm. hur var det nu... :P
#28 - 23 mars 2007 14:37
haha du låter inte som 56 iallafall
#29 - 23 mars 2007 18:39
Hmm jag finner inte inslaget med kjell, har lyssnat igenom hela del 2...?
#30 - 23 mars 2007 18:42
det är 10 minuter in på del 2
#31 - 23 mars 2007 19:29
Jag får inte in det länken allså, får upp allt lyssna igen m.m då väljer jag P4 extra den dagen det gäller då hörs ett plopp bara nu har jag hört Kjell förr med hans Göteborska stämma men efter som detta har tydligen blivit så stort tydligen så får man inte in detta
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 23 mars 2007 19:41
stene skrev:
nu har jag hört Kjell förr med hans Göteborska stämma

Fel min rotvälska är västgötska - Hip hip hurra SM-GULD TILL ELFSBORG:D :D :D :D
#33 - 23 mars 2007 19:47
Fel min rotvälska är västgötska - Hip hip hurra SM-GULD TILL ELFSBORG:D :D :D :D
Nu har jag lyssnat på detta i alla fall låter verkligen som en 57 årig man:D :D .Nu är det ett nytt år för Fotbolls säsongen så Elfsborg får det svårt att hålla sig kvar i Allsvenskan:D
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 23 mars 2007 20:11
stene skrev:
Nu har jag lyssnat på detta i alla fall låter verkligen som en 57 årig man:D :D .Nu är det ett nytt år för Fotbolls säsongen så Elfsborg får det svårt att hålla sig kvar i Allsvenskan:D

Jag är BARA 56 så det så, men ser faktiskt ut som sjutton:p
Sen unnar jag dig gärna att få drömma om hur det kommer att gå för Elfsborg resp. Malmö FF - eftersom det för dig lär stanna vid just drömmar:D
#35 - 23 mars 2007 20:50
Jag är BARA 56 så det så, men ser faktiskt ut som sjutton:p

Sen unnar jag dig gärna att få drömma om hur det kommer att gå för Elfsborg resp. Malmö FF - eftersom det för dig lär stanna vid just drömmar:D
Som du säger nu blir det en svår nattsömn i alla fall för det har inte börjat så bra:D
#36 - 23 mars 2007 22:07
Richard.R skrev:
det är 10 minuter in på del 2

Jo jag lyssnar, men inte hör jag nån Kjell där, de pratar stand-up comedy ju :confused:

Just nu:
P4 Extra med Lotta Jernström Del 2 av 4
- fredag 23 mars 2007 13:33

Det stämmer va?

Ändring: nej det stämde inte alls det, trodde att det var med i dagens program men så var ju inte fallet. Har lyssnat nu, tycker som alla andra att Kjell lät yngre :)
#37 - 23 mars 2007 23:04
Haha asg, vad roligt å höra Kjells röst[:-92] [:-92] [:-92]
Den var ju inte alls sådär mörk, lite brummande, gammal och med hemsk dialekt som jag hade tänkt mig haha vad fel man kan ha:p :p :p

Håller med dom andra om att du lät mycket yngre Kjell:)
#38 - 24 mars 2007 20:05
bear skrev:
Inga problem Kjell, tycker att du skötte dig bra, om du eller någon annan vill lyssna gå in på länken:

http://www.sr.se/cgi-bin/p4/kanalarkiv.asp?ProgramId=2151&NrOfDaysInArchive=7

P4 extra dagens sändning obs programmet är uppdelat i 4 delar spola förbi till slutet del 1 växlar sen till del 2 spola fram till efter ca 10 min så dyker Kjell upp.

Vi hörs.....

jag förstår inte vad jag gör fel.. går in på p4 extra den 21de.. vad gör man sen?
#39 - 24 mars 2007 20:19
lyssna del 1 till slut sedan 10 min in i del 2
#40 - 24 mars 2007 20:29
vart ser man de olika delarna? är det bara att klicka på radion och vänta på att han dyker upp?
#41 - 24 mars 2007 20:31
om du spolar del 1 till slut så börjar del 2, iaf för mig
#42 - 24 mars 2007 20:44
alltså, jag vet inte ens vart del ett är..[:o]
är det det första som kommer fram när man klickar?
#43 - 24 mars 2007 20:49
japp de är det, sen ska du bara spola den till slut och sen tryck på playknapen så ska de va del 2
#44 - 24 mars 2007 21:01
nu hittade jag:D
#45 - 24 mars 2007 21:31
ok
#46 - 25 mars 2007 17:29
Kul att få höra experten också, och inte bara läsa inlägg ;) .

Annons