Det finns så många andra mycket viktigare frågor att bry sig om, utfiskningen i haven, dödsstraff i bl.a. USA och Kina, djurhållning, miljöutsläpp, krig, svält, läkemedel till fattiga, etc.... Att ge sig på akvarier är att sila mygg.
Edit: Men det är bra att vara medveten om att man rör sig på, hmmm, ..etisk tunn is.
Håller helt klart med, men det hindrar ju en inte från att ha diskussionen. Och det här är ju ett forum för akvarister, varför den etiska disskussionen om akvarier är lite mer av intresse än den om läkemedel till fattiga just här.
Fast samtidigt är det där argumentet en smula slitet "det finns så mycket annat som är värre". Vem bestämmer vilka problem som är värst, som är värda diskussion och åtgärd? Vissa skulle fnysa åt socialbidragtagars situation i sverige, och peka på gatubarnen i brasilien. Andra skulle säga att gatubarnen i brasilien, de har de minsann bra, om man jämför med dem i st petersburg, och då kommer en tredje och säger att barnen i st petersburg, de har de inte lika illa som dem i etiopien, osv.
Och för att ha förståelse för radikala djurrättsorgansiationers strävan, måste man ha i åtanke att de här människorna anser att djur är precis lika mycket värda som människor. Och med den grundsynen, måste man ju säga att det ÄR faktsikt djuren det är mest synd om. Ingen folkgrupp hålls fångna, blir slaktade och torterade på det sättet som djur blir, alltså anser de att det är djuren som bör prioriteras.
Min peronsliga åsikt är helt enkelt att för MIG är inte djur lika mycket värda som människor. precis på samma sätt som vissa mäniskor inte är lika mycket värda för mig, som vissa andra människor. och eftersom det itne finns någon universal lag om hur man mäter människovärde, blir det ju efter mina personliga värderingar jag kommer att handla.