Räddad Segelfens pleco, Hur hjälper jag honom?

#1 - 17 oktober 2006 15:26
HEJ.
Jag har precis räddat en 3år gammal segelfens pleco som är ca 8cm och bodden ensam i ett 20- 30l akvarium.

Jag lät honom få flytta från det otroligt sketna akvariet till ett helt ny städat 40l (för litet jag vet. Men större en hans förra bostad)

Nu till min fråga: Hur ska jag på bästa sätt kunna hjälpa min nya kompis?

Och tror ni att han kommer att kunna växa något mer sedan när han får bättre bostad och mycket bättre vatten och kompisar.
MVH Daniel
#2 - 17 oktober 2006 15:31
Det som du kan börja med är att skaffa ett större kar..
Tråkigt men sant...
Kompisar behöver han inte för att bli större :p .
Sen behöver han (hon) lite grottor att gömma sig i och några rötter att gnaga på..
#3 - 17 oktober 2006 15:53
Han / hon har en rot att gömma sig / gnaga på och ett större akvarium kommer om ca 3 veckor för att jag ska flytta om 2 veckor, Då får han ett 70L att simma i. (jag vet att han / hon vill ha enu större men det går inte för mitt största är på 70L)

Iom, att det blev en akut räddning (han skulle enligt uppgifter spolas ner i toan samma dag:mad: ) så blev inte alla vatten värden och allt som det ska men det jobbar jag för fult med. Han ska få en maltablet i kväll och så får vi se hur det går i morgon.

Fler tips:p
MVH Daniel
#4 - 17 oktober 2006 15:57
Ja toan hade han nog inte gillat.. =(
Vatten värdena behöver du inte vara så orolig för det är tåliga fiskar.
Önskar dig lycka till iaf!!
#5 - 17 oktober 2006 17:40
Tack tack, jag tror att han mår lite bättre nu för att han / hon har simmat i karet och vänt sig uppock ner så huvudet är neråt nu. I morgon bitti så ska jag ge honom en algtablett så förhoppningsvis piggnar han på sig.:)

Förresten hur ser man skillnad på honor och hanar?
MVH Daniel
#6 - 17 oktober 2006 22:53
Ja du att se skillnad på könen är nästan omöjligt... Men jag skulle nog tippa på att dom som blir riktigt stora är honor.. Men det e min personliga tanke.. Inget som behöver vara rätt..
#7 - 18 oktober 2006 05:12
Okej.

Nu på morgonen så äter han inte:(
Han bara gömmer sig i en naturlig grotta som är under roten, han kommer inte ens ut för att äta sin algtablett..

MVH Daniel
#8 - 18 oktober 2006 05:31
Min gibbi är dagaktiv men din kanske är rädd så den inte vill komma fram. Mata nära grottan. Min äter gärna räkmix och flingor. Gibbin är en mal som bajsar mycket.....min är nu över 20cm
#9 - 18 oktober 2006 10:24
54L skrev:
Okej.

Nu på morgonen så äter han inte:(

Han bara gömmer sig i en naturlig grotta som är under roten, han kommer inte ens ut för att äta sin algtablett..

MVH Daniel

Många malar är mer natt aktiva så det är en fördel att mata dessa efter släkning. Den äter det mesta och är inte bara en algätare. Räkmix, oxhjärta, fisklik, gurka, m.m. kan ges till denna individ. Mina älskade urlakade skalade räkstjärtar.

//Camilla
#10 - 18 oktober 2006 13:34
Tack för mat tipsen. Jag ska se vad mitt kylskåp har för gott.

Jag har försökt att inreda lite mer idag efter skolan så jag satte ner den enda växt jag hade och tyvärr är det en siden växt men det ser roligare ut och han har fler plates att gömma sig på.
Och jag ska mata han när akvariet är mörk och se om det hjälper.

Förenar en icke uppäten algtablett någon ting i vattnet?
MVH Daniel
#11 - 20 oktober 2006 05:19
Igår var jag hos tropisk akvarie import i göteborg och där köptes förljande till min lilla älskling: Doppvärmare 50w, mal tabletter, 1st ny växt, 1st rösprits termometer och en liten Segelfenspleco till :)

MVH Daniel
#12 - 20 oktober 2006 05:46
Jag hoppas att du nu inte har 2 hanar....och har du tänkt skaffa större akvarie?
#13 - 20 oktober 2006 11:40
solbacka skrev:
Jag hoppas att du nu inte har 2 hanar....och har du tänkt skaffa större akvarie?

För det första så tror jag att det är 1 hona och 1 hane men dom ska endå bo i olika akvarium sedan om ca 3v när jag flyttat till mitt nya hus:p.

Lite synd är att ingen av malarna har ätigt ngt och den lilla nya gibbin har jag knappt sätt[:-4]
Mvh danne
#14 - 20 oktober 2006 15:11
Dom äter antagligen när du ligger och sover..
Guest
#15 - 20 oktober 2006 19:33
hm tror gör man i kyrkan hehe

hanen är mer kraftigare och mer långsträckt. när kan man se när de är könsmogna, hmm ja säkert börjar man la ana könen vid 25-30cm så det är nog omöjligt att se på dina än
#16 - 21 oktober 2006 06:39
okey. jag såg att dom har käkat nu och igår simmade dom jätte mkt. :)
#17 - 21 oktober 2006 11:53
har 2st på ca 30cm ... helt underbara o sagolika fiskar när dom svävar fram .

dock går dom i fel kar nu då ja fick me dom när jag köpte ett ... de karet har inte sats i drft än men dom verkar trivas....
#18 - 21 oktober 2006 12:59
Idag köpte jag några st platy i coola färger: guld, röd svart, blå neon och lite annat smått och gott, Hoppas att dom trivs med malarna.

Jag hoppas även att alla mina fiskar får ett lyckligt och långt liv och att jag fasstnar i akvarieträsket.

Mvh Daniel
#19 - 22 oktober 2006 14:56
att fastna är inte svårt,
de svåra är att låta bli o köpa massa nya kar hela tiden...
#20 - 22 oktober 2006 15:10
54L skrev:
Iom, att det blev en akut räddning (han skulle enligt uppgifter spolas ner i toan samma dag:mad: ) så blev inte alla vatten värden och allt som det ska men det jobbar jag för fult med. Han ska få en maltablet i kväll och så får vi se hur det går i morgon.

Underbart att du har räddat den :p Men tänk på att h*n skulle behöva över 500 liter så om jag vore du skulle jag omplacerat den till någon som har ett stort akvarium.

H*n är nog omskakad efter flytten och då är det inte så konstigt om h*n inte äter på några dagar. Det tog över en vecka innan min L134 vågade komma fram till maten.
#21 - 22 oktober 2006 18:37
Nu är H*n helt normal och ser ut att stormtrivas med dom 7 platys och 6 nya växter jag köpte igår.

Jag har för avsikt att låta h*n simma i min mammas rio 180 snart även om det är förlitet så är det större en han någonsin haft.
Brukar era segelfenspleco´s gräva mkt? för det gör h*n jag räddade.
Nu äter han även som han ska och brukar hänga vid glaset och kolla på alla människor.

MVH Daniel
#22 - 22 oktober 2006 19:50
Kul att du är så glad i dina malar. Tänk bara på att när dom blir större och om dom inte har bra gömmslen kan bli sura på andra invånare i akvariumet. Hade en som växte ur sina hålor eller inte fick vara ifred som bet 3 av mina gurramis till döds. Man lär sig av misstagen, så nu slipper du göra samma som jag :-)
mvh Fredrik
#23 - 23 oktober 2006 05:13
Tack för tippset. min mal är lite dum i huvudet då han gräver så att massa sand täpper för ena ingången till hålan.
Annars så trivs dom jätte mycket nu :):):)

Tack alla för er hjälp!
MVH Daniel
#24 - 23 oktober 2006 06:05
gräver båda? Jag har fått för mig att hanar gräver och inte honor? fast jag vet inte om det är sant. Min gräver inte utan är ibland under/bakom en rot men oftast framme.
#25 - 23 oktober 2006 13:45
det är bara den stora (den jag tror är en hane) som gräver.
Den lilla bara flyttar på sig och tittar intreserat på. Han gräver på samma ställe och det är alltid frammför / under sin rot.
Mvh Daniel
#26 - 25 oktober 2006 05:54
Nu har mina Platy´s fått sin första "kull" med yngel :)
MVH Daniel
#27 - 25 oktober 2006 08:54
Grattis :)
#28 - 25 oktober 2006 12:10
batski skrev:
Grattis :)

Tack! Men jag tror att honan var gravid redan innan jag köpte dom (inget jag såg) och helt plötsligt så var det ett yngel vid rutan så jag satte mig ner och tittade och har hitils bara hittat 4yngel men dom är friska och krya.

Ungefär vid vilken ålder kan jag sluta oroa mig för att gibbin ska äta upp ynglen? För jag vet att han gör det för jag så honom igår.
MVH Daniel
#29 - 25 oktober 2006 12:20
Jag tror att mamma och pappa platy är gladare för äta små bebisar än gibbin...
#30 - 25 oktober 2006 13:32
Skaffa dig flytväxter och andra finbladiga växter så ynglen har nånstans att komma undan.
#31 - 25 oktober 2006 15:52
Jag har 4st med långa smala och spätsiga blad, 1st med stora tjockare runda blad och 1st som ser ut som gräs. Dock inga flytväxter.
MVH Daniel
#32 - 25 oktober 2006 22:01
Det är många fiskar som gillar flytväxter. De tacksammaste tycker jag är Ceratopteris cornuta, fast de kan bli rätt stora. Men det finns andra.
#33 - 26 oktober 2006 05:30
batski skrev:
Det är många fiskar som gillar flytväxter. De tacksammaste tycker jag är [SIZE=3]Ceratopteris cornuta[/SIZE], fast de kan bli rätt stora. Men det finns andra.

Vad heter den på Svenska:p

Jag vil tacka alla på zoo pet för all hjälpen!! [^]
MVH daniel[:-96]
#34 - 26 oktober 2006 05:39
Den heter "Vanlig vattenormbunke". Följ länken nedan och du hittar mer info om den:
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24

Jens
#35 - 27 oktober 2006 05:30
spazm skrev:
Den heter "Vanlig vattenormbunke". Följ länken nedan och du hittar mer info om den:

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24

Jens

Tack jens.
Men det är denna jag har. :)
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39

MVH Daniel

Annons