Rädda pansarmalar = alltid rädda pansarmalar?

#1 - 5 februari 2006 16:09
Hej

Har en kompis som är i södra sverige och som kanske ska köpa med sig lite fisk upp då han kommer upp igen.
Till saken hör dock att han har hittat en del Sterbai-corydorasmalar som kostar 80kr där nere och 150 kr här uppe./st.
Dock såverkar de pansarmalarna vara väldigt rädda och står och gömmer sig hela dagarna.
Försäljaren/kompisen sa att det berodde på pansarmalarna. Om de blivit rädda så kommer de senare att alltid gå och vara rädda och gömma sig hela dagarna istället för att vara framme och böka runt så som man önskar att dem gjorde.

Vad tror ni? Fungerar det så?
Vore ju inte bra om han köpte några pansarmalar och de bara går och är rädda hela dagarna och håller sig undan.

Mvh Fredrik
#2 - 5 februari 2006 17:49
Jag vet faktiskt inte om det är så. Många av de pansarmalarna som säljs är vildfångade och det kan vara så att de har dåliga minnen från infångsten och transporten.

Jag har hört att vissa arter är nervösare och räddare än andra. Hur många de är och hur inredningen i akvariet ser ut spelar också roll. De känner sig tryggare i fall de är ett gäng på minst 10-12 stycken. I mitt akvarium bor det både både c trilineatus och c adolfoi. Och jag tycker att adolfoi är mindre nervösa än trilineatus. Det märkligaste är att jag tycker de har blivit skyggare med tiden...
#3 - 5 februari 2006 19:08
...Om de blivit rädda så kommer de senare att alltid gå och vara rädda och gömma sig hela dagarna istället för att vara framme och böka runt så som man önskar att dem gjorde...

Jag tror inte det är så (men är inte helt säker). Anledningen är att mina (fläckiga och panda) uppför sig väldigt olika i mina akvarium beroende på bland annat inredning och medinvånare.

Räddast är de när det är en del gömställen och inga medinvånare. Det går nästan inte att se dem då, de gömmer sig bara man kommer in i rummet. Utan gömställen blir det inte sämre konstigt nog.

Bäst blir det med massor av gömställen och väldigt mycket andra fiskar i akvariet, då blir de som förbytta och är framme hela tiden.

När jag håvar odlingsfiskar mellan akvarierna så ändrar sig deras beteende åt båda hållen, tar några dagar sedan blir de rädda eller orädda, beroende på var de hamnat.
#4 - 5 februari 2006 19:28
Hmm..

Då borde det inte vara några problem för honom att köpa upp lite fler sterbaier med andra ord? Är de fler bör de bli mindre skygga..
Har 6 st nu. Kanske ska köpa upp 8 st till?
Så jag får 14 st.

Mvh Fredrik
#5 - 6 februari 2006 01:54
[QUOTE=fiend]Då borde det inte vara några problem för honom att köpa upp lite fler sterbaier med andra ord? Är de fler bör de bli mindre skygga..
Har 6 st nu. Kanske ska köpa upp 8 st till?
Så jag får 14 st.[/QUOTE]

The more the merrier :)

[QUOTE=dgqlof]Bäst blir det med massor av gömställen och väldigt mycket andra fiskar i akvariet, då blir de som förbytta och är framme hela tiden.[/QUOTE]

Så tycker jag att de har det i mitt akvarium, men de är rädda ändå...
#6 - 6 februari 2006 07:32
[QUOTE=batski]The more the merrier :)

Så tycker jag att de har det i mitt akvarium, men de är rädda ändå...[/QUOTE]

Men samtidigt är det mycket pengar. 8 st små corydoras för 640kr.
:)
Kostar ligga på topp tydligen!

Mvh Fredrik

Annons