Rädda nyckelhålsciklider som smittar av sig på resten av akvariumet.

#1 - 9 maj 2005 11:47
[font=Verdana, Arial, Helvetica][font=Verdana, Arial, Helvetica][size=2][color=midnightblue] Hej!

Jag undrar om någon har något tips på hur jag kan få mina nyckelhålsciklider att känna sig "bekväma" i akvariumet? Har ett 540liters akvarium med en hel del rötter, löv och växter där jag har 4 nyckelhålsciklider, 4 flaggciklider, 5 platys och två stycken singlar av egyptisk munruvare och dvärggurmai. Och ett litet gäng fläcklig pansarmalar(för få ännu men kommer mera snart), två ancistrus och två obeskrivna Rineloricaria.
Akvariumet står i hallen och ja vi går förbi där rätt ofta. Och våran hund är med och springer där.

Men nu den senaste veckan har nycklarna blivit jättelätt skrämda och flyr där direkt när man närmar sig hallen. Nästan så att de skadar sig på köpet. Vilket smittar av sig på de andra fiskarna som nu har börjat bete sig på samma sätt.

Vad kan jag göra?

Har funderat på att köpa några orädda stimfiskar men frågan är väl om de med kommer att "smittas" av rädslan som nycklarna har?

//Linda
[/color][/size][/font][/font]
#2 - 9 maj 2005 11:53
Nu vet inte jag om detta är fallet med ditt kar, men jag har haft samma problem med nyckelhål om jag slarvade med vattenbytena. Det blev bättre när vattnet blev bättre. Men du är säkert ordentlig med vattnet så det är nog nåt annat. Annars är ju nyckelhål en ganska vek ciklid som gärna låter sig skrämmas. Det kanske är placeringen som är problemet.
#3 - 9 maj 2005 12:14
Hasse H: Det kunde ju varit det om jag inte hade bytt vatten igår 40%. Och 30% förra söndagen. Plus att jag satt in en extra pump igår. Jo jag har märkt det.Men varför tar de andra fiskarna efter så då? Flaggor är ju rätt framåt tycker jag. Men det känns som när nycklarna får panik så dra dem med resten av fiskarna.

Hur menar du? Att det är för mycket liv där? Akvariumet står i en fönsterlös hall. Vi är bara två stycken och en hund som bor i lghn. Så mycket spring blir det inte direkt, tycker man i alla fall.
#4 - 9 maj 2005 13:14
Du skrev själv att det står i hallen och att ni går där ofta. Så vad jag menar är att det kanske möjligen kan vara tillräckligt för att skrämma dem. Fast jag håller med om att det borde inte vara ett problem. Men det kanske ändå kan vara värt att ägna en tanke eller två.

Att de andra fiskarna tar efter är helt naturligt. Rädda fiskar utsöndrar ämnen (feromoner) i vattnet som larmar för faror. Alla fiskar reagerar mer eller mindre på detta. Det blir därför ofta en kedjereaktion av skräck som är viktig att bryta på något sätt om man ska få nån ordning på det. Att införa fiskar som är orädda kan vara ett alternativ, möblera om för att ändra på tingens ordning kan funka, men inte alltid. Ta bort de fiskar som orsakar skräckbeteendet är ett säkrare alternativ, dvs bort med nyckelhålen. Eller ta bort de fiskar som reagerar på nyckelhålens beteende, då slipper nyckelhålen få sin skräck bekräftad och förstärkt av andra.

Finns mycket man kan göra men knappast nån patentlösning. Man får prova sig fram. Men det är hursomhelst naturligt att fiskar reagerar på skräck från andra fiskar. En ren överlevnadsinstinkt.
#5 - 9 maj 2005 13:28
Hasse H: Jo jag tänkte på det med först. Därför som jag la in mera rötter, växter och löv.Plus att jag la in platyn, singelfiskarna ifrån mitt lilla akvarium. Där var de mycket framåt. Och hoppades att det skulle hjälpa. Men snarare blev de andra fiskarna värre.

Humm vad jobbigt.. ;/ Nycklarna är väldigt fina men det är ju mindre kul att ha ett akvarium som ser tomt ut för att fiskarna ligger och trycker varje gång man försöker titta på det/gå förbi.

Men om jag skulle plocka bort alla som reagera på nyckelhålens skräck skulle jag ju få plocka bort alla andra fiskarna.
#6 - 9 maj 2005 13:32
Bara för att vara på säkra sidan skulle jag kollat upp vattenparametrarna innan jag börjar med några större förändringar. Även om vattenbytena sköts som de ska.
#7 - 9 maj 2005 13:34
kollar direkt och återkommer..
#8 - 9 maj 2005 14:01
Värdena ligger på

ph 7.5
kh 8
NH3 och NH4 0mg/l
NO2 0.1 mg/l
NO3 0.3 mg/l
#9 - 9 maj 2005 14:24
Ok. Verkar ju inte vara några extremvärden, även om jag tycker att NO2 borde varit noll. Mätfel kanske? Hursomhelst knappast något som kan förklara nyckelhålens beteende.
#10 - 9 maj 2005 14:28
Hasse_H: Det enda som jag skulle kunna tänka mig ang värden är att ph ligger lite högt. Men det är ju inte extremt högt. Har funderat på att försöka få tag på några alkottar men vet inte om det är värt det tack vare rätt högt kh?
Vet ej. Jag fick det minsta, gul alltså på seras test.. Där stod det <0,1 Så jag kanske skulle skrivit 0. Har hela boxen.
#11 - 9 maj 2005 14:34
Jag tror att ett stim tetror kan göra underverk. Mina Bujurquina moriorum (inte heller världens kaxigaste ciklid) var helt orädda - tills de käkat upp alla rödmunstetror.
mvh Daniel
#12 - 9 maj 2005 14:38
Daniel60: Jo jag ska ta och testa med det. Hade ju tänkt att köpa det i alla fall..
#13 - 9 maj 2005 15:10
det här va konstigt efter som att mina blir helt vilda när jag kommer och skräms inte så lätt heller kan trycka ansiktet mot rutan utan att få någon reaktion både ifrån nyckelhålen och mina skalarer så det verkar lite konstigt att dina fiskar är så rädda linda.. min kompis har inte heller några problem med hans nyckelhål .. kanske är det hunden som har skrämt upp dina fiskar rejält och dem andra fiskarna försöker väl bara härma dina nyckelhål.. aa men hoppas att det löser sig
:)
#14 - 9 maj 2005 15:39
Hehe mina kanske helt enkelt inte gillar mig.. De kanske tänker "fan nu kommer fula tjejen SIMMA!!!".

Kanske det men då borde de andra fiskarna som varit i längre vara ännu mera rädda. Tänker på flaggorna. De är de modigaste om man säger så. Och innan nycklarna kom var det inga problem.
#15 - 10 maj 2005 21:10
Mina nyckelhål har också varit extremt skygga och de fick med sig hela akvariet i sina panikfärder. Fram tills idag gick de i ett 200-liters kar med orädda pansarmalar och skalarer och några dorsiger. Nyckelhålen var de som kom dit sist. Akvariet var placerat bakom vår sovrumsdörr=minimalt med spring och störningar. Lik bannat var de superrädda när man ens tittade på dem. Jag var tvungen att sitta alldeles still i en kvart om jag ens skulle få en chans att se dem. Nu får vi se hur det går från och med ikväll. Jag flyttade över dem till vårt större 450-liters kar där det går orädda fiskar och där det är konstant spring och rörelse hela tiden. Får se... Skärper de inte till sig så åker de! Lite kul att läsa att du hade problem med samma art som mig strax efter det att jag försökt överbrygga det.. Hoppas nu bara att de inte drar med fiskarna i stora karet i sina dumheter!

Lycka till och hoppas det blir bättre både för dej å mej,
Maria
#16 - 11 maj 2005 05:50
Lenmar: Måste säga det samma. Kul att det inte bara är jag som hade de problemen.

Hoppas att det hjälper för då kanske jag med kan säga att det kommer att lösa med tiden.

För det är väldigt trist att behöva ha ett akvarium där alla invånare utan den ena ancistrusen som simmar och gömmer sig under rötter/löv när man kommer.

Annars får de gå som du med säger. Det är inte värt det. Hur fina de än är.

//Linda
#17 - 11 maj 2005 06:15
Jag har samma problem med mina marmorgurami. Dom har alltid stått på ett 'liviligt' ställe, där vi två som bor här går förbi ofta, först på toalette och sen i köket.
När jag köpte dom var dom så goa och simmade i full fart mot mig när jag närmade mig akvariet, dom nafsade mer än gärna på mina fingrar och jag skulle kunna om jag hade velat plocka upp en av dom med handen utan problem då de orädda simmade in i min kupade hand.

Då hade jag bara dom tre och lite neontetror som senare dog i pricksjukan. Jag flyttade karet, skaffade lite paletter, en skygg kulfisk och praktbotior. För att guramina skulle fortsätta trivas köpte jag mycket höga och täta växter, utifall paletterna skulle jaga dom.
Efter att jag köpt växterna och lärt guramina att gömma sig så är dom extremt rädda.
När man passerar karet så flyr dom i panik, ingen annan fisk reagerar..
Men när man sitter framför så vänder dom snabbt och visar sitt rätta jag.
Antar att dom blivit skrämda av paletterna som jagat dom och satt dom på plats och att dom därför blivit lite mer nerviga.
Jag ska ta bort mina paletter och skaffa filterräka istället.

//Paula(&Jimmy)
#18 - 11 maj 2005 06:55
Ja det kan ju med vara en lösning om man hittar det som stör.

Jag ska se vad som händer när jag inför några stimfiskar.
#19 - 4 juni 2005 07:16
Hej!

Nu har det gått ett tag. Och jag har skaffat lite mera fisk till akvarium. Nämligen 4 hantlar, en mal och snart 13 pansarmalar, plus ett gäng vinkeltetror.

Och jag har märkt en liten skillnad. Nu har jag tom fått äran att se nycklarna i den "färgen" som de borde ha och inte hela tiden i "panikfärger". Men de kommer nog aldrig att bli världens tuffaste. Men det är inte riktigt samma panik och nu kan jag mat dem för hand med. Så jag tror med lite tålamod och låta dem vänja sig vid mig ännu mera genom att mata för hand m.m så lär de bli bättre. (intalar jag mig själv i alla fall) Och jag gillar dem mer var dag som går. De är bara lite skygga.

Men jag tror att jag ska byta plats på akvariumet vid tillfälle. Tror att det hade varit bättre om akvariumet hade sått i vardsrummet. Men ja man flyttar inte ett 540liter så lätt.(som tjej i alla fall)

Men det känns som att det är på rätt väg i alla fall.

Annons