Rädda Malawisar

#1 - 11 oktober 2004 15:08
Tja!

Mina malawisar har bliv så rädda , så fort man går förbi akvariet så sticker dom och gömmer sig...skumt ,det började efter att jag tog bort " kungen" i akvariet en stor blå delfinciklid hanne o hans fruar för en vecka sedan .... det beror nog på det men varför ?? vad tror ni ?
#2 - 11 oktober 2004 15:56
Kan vara för att det blivit för lite fisk i karet.
#3 - 11 oktober 2004 18:12
Tror också det kan bero på för lite fisk i karet.
Prova med att slänga i lite mat varje gång du går förbi akvariet. Brukar hjälpa.
#4 - 11 oktober 2004 19:00

Då dom får mat så kommer dom fram som vanligt o är lika sociala som vanligt..

#5 - 12 oktober 2004 19:06
har du ändrat något mera i karet lr omgivningen.. dom ser ju hela rummet som deras hem o kan ju bli stressade om dom inte känner igensig
#6 - 13 oktober 2004 08:32
Detta verkar komma oberoende om man har mycket fisk eller inte. Jag har märkt att det ofta beror på att en fisk är mer hispig än de andra och när den får sig ett ryck så hänger resten med.

Jag hade samma problem i mitt kar efter att de varit i det ca 1 vecka. Helt plötsligt försvann varenda fisk så fort någon rörde sig i vardagsrummet (där karet står). Inte speciellt roligt när man hade kalas och ville visa de nya fina fiskarna. Efter att letat och läst en del om andra som upplevt samma sak kom jag fram till följande:

Mata samma tid varje dag.
Placera mathålet i mitten av karet så att du måste står framför när du matar.
Stoppa i lite mat i taget så att de måste titta fram medans du är där och grejjar.
Stopa gärna ner fingrarna när de vågar sig fram så att de lär sig att du inte är farlig.
Pjoska inte med dem, alltså smyg inte omkring, då lär de sig aldrig.

Nu står oftast hela gänget och hoppar vid mathålet så fort någon kommer hem. Mina fiskar får återfall då och då men det är inte i närheten av vad det var innan jag började med ovanstående.

#7 - 14 oktober 2004 09:00

Jag har fyra vf synodontis (små puberterts slynglar:)) som vänder på en femöring så dom andra kanske uppfattar deras rörelse som det skulle kunna vara någon fara på gång el nåt.....

Annons