Rädda amanoräkor

#1 - 8 december 2010 20:36
Köpte fyra st amanoräkor i söndags hela söndagen var allt okej och de gick runt i hela akvariet och fiskarna fullständigt strundate i de, men under natten söndag-måndag gömde de sig bakom filtret och vägrar att komma fram. De har nog inte ens ätit något. Är de rädda, eller vad? Kommer de komma fram någon gång? De kommer ju svälta där annars!
#2 - 8 december 2010 20:42
haha taaaaa det lugnt. de kanske är lite rädda ja. du hade la fisk i karet. de lär inte svälta ihjäl. räkor behöver man knappt mata då de äter typ allt.

ge dom tid.

men för att utröna andra problem.
vad har du för värden på vattnet? temp? växter? fisk? hur strömt är det?
#3 - 8 december 2010 20:46
Ca 26 grader, Limnophila Sessiliflora och en till som jag tyvärr inte kan namnet på! 5 st platys och 3 st kampfiskar.
Hur strömt det är? Det är faktiskt inte sådär jätteströmt. Det är lite ''blåsigt'' på filter-halvan men det är för det mesta lungt.
#4 - 8 december 2010 20:57
sänk tempen lite. till runt 23-24 kanske. se om det händer nått
#5 - 8 december 2010 20:58
Men jag har kampfiskar.. De ska ju ha 26-30 typ :p
#6 - 8 december 2010 20:58
Köp ett nytt kar :P där du kan ha kampfiskarna ;)
#7 - 8 december 2010 21:00
Jag har ett litet 15 liters som räkor iof skulle kunna va i. Men jag har ingen plats! :(
#8 - 8 december 2010 21:03
haha har du inte plats för ett 15L???? bara gör plats. ställ i en hylla eller vad som. jag har ju för fasen 7 kar på 60 kvm. allts från 15l till 350L
#9 - 8 december 2010 21:04
Jo MEN jag bor fortfarande hemma och har bara mitt rum ;P
Skulle ju kanske funka att ställa det i vardagsrummet, men man måste ju hitta en plats med elluttag för lampa & filter också!
#10 - 8 december 2010 21:07
när jag bodde hemma hade jag 6 akvarium i mitt rum. så det får plats. man gör plats. dra en sladd från nått vägguttag. så svårt är det inte. lägg undan några böcker i bokhyllan o sätt karet där.
Bilagor:
#11 - 8 december 2010 21:12
Tänker jag efter så har jag en hylla i bokhyllan, dock är den inte stadig direkt..
Sån som man bara lägger på på 4 utstående spikar :p
Men OM jag nu gör det akvarie för bara räkor, MÅSTE de ha filter..?
#12 - 8 december 2010 21:18
YellowFish skrev:
Tänker jag efter så har jag en hylla i bokhyllan, dock är den inte stadig direkt..

Sån som man bara lägger på på 4 utstående spikar :p

Men OM jag nu gör det akvarie för bara räkor, MÅSTE de ha filter..?

Nej
det behöver du inte, men då måste du ha ett speciell sand :)
gå in på http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm och läs mer om akvarium UTAN Filter! :D
#13 - 8 december 2010 21:23
Okej. Men den här hyllan då, det är liksom fyra spikar som sticker ut och så lägger man brädan på de.
Skulle det funka? :p
#14 - 8 december 2010 21:24
Om jag reser bort en vecka, kommer de klara sig på Holiday foder?
#15 - 8 december 2010 21:36
du de klarar sig utan foder! reser jag i väg en vecka matar jag inte ens fiskarna. så ja de klarar sig absolut. räkor äter typ allt! så man behöver knappt mata. jag matar bara mina varannan dag.

o angående karet.

så här ser det ut i mitt sovrum. 15L o 50L i en billig skithylla från ikea. kanske inte att rekomendera men det har hållt i månader nu så.
#16 - 8 december 2010 21:40
hannesc skrev:
du de klarar sig utan foder! reser jag i väg en vecka matar jag inte ens fiskarna. så ja de klarar sig absolut. räkor äter typ allt! så man behöver knappt mata. jag matar bara mina varannan dag.

o angående karet.

så här ser det ut i mitt sovrum. 15L o 50L i en billig skithylla från ikea. kanske inte att rekomendera men det har hållt i månader nu så.

Vad snällt att du tog bilder :) Precis en sådan hylla har jag, och mitt akvarium är också något mellan 12-16 liter. Som det verkar nu så finns det typ inga problem eller kostnader för mig att skaffa ett - har en plats, ett akvarium, räkor. Okej då blir det bara sand och växter som behöver köpas. Så det kanske jag skulle kunna fixa! :D
#17 - 8 december 2010 21:45
fick panik på att det var "omöjligt" att ha ett kar till. är sån bara. allting går. det gäller bara att vara lite kreativ o testa o grejja lite.
#18 - 8 december 2010 21:47
hahah men jo det ska gå & fixa! ska åka och köpa sand & någon växt i helgen och försöka starta upp det redan då. ;)
Bilagor:

Annons