Hej hej!
Nu har jag haft mina fiskar i snart 2 dagar.
Första dagen: 2st rädda och nervösa Platy honor och en nyfiken liten orädd Platy hane. 2st malar varav en rädd!
Andra dagen: 2st nyfikna hungriga platyhonor och en "livrädd" hane. Malarna är lite slöare och har lugnat ner sig.
Vad har hänt i natt? =) Synd om den rädda hanen...
Jag ville ha skäggmunsmal 2st men de var slut så zoo affären rekommenderade Hypostomus plecostomus.Jag köpte 2st och de är fina, men att de kan bli 50cm skrämmer mig!! Det var det ingen som sade, trots att jag anmärkte att mitt akvarium var 93L. Anpassar de sig efter akvarium?
Är det normalt att en Platy (Min hane) ligger tryckt mot botten med magen, gärna under doppvärmaren eller en växt med fenorna infällda och bara ligger där. Ganska länge också... jag antar att han bara är rädd och att det ger sig med tiden, men vad vet jag?
Han kan simma fin fint och gör det ibland... när han törs.
Men han vågade inte äta idag... honorna åt upp allt!
Jag matade med en algtablett också som jag fick av zooaffären. Den skulle jag ge idag, vilket jag gjorde. Lämnade orörd i 5 min, sen kom honorna och åt upp den med. Den var ju tänkt till malarna. LAde den precis bredvid malen mun, men den dög inte. Inte än...
Jag kollade vattenkvaliten idag och allt är i sin ordning. Ingen ser sjuk ut med blotta ögat.
Vatten tempen är 25grader vilket anses lagomt!?
Men nu ikväll när det blev "natt" så är hanen framme och simmar... om än lite försiktigt.
Vad säger ni?
Tack på förhand! /Micke