Rädd för fågelinfluensan?

#1 - 14 februari 2005 20:22
En pandemi hotar, enligt experter som yttrat sig i massmedia. En världsomspännande epidemi alltså. Dödligheten är uppåt 70% för de smittats, enligt experterna. Viruset ändrar tydligen skepnad hela tiden och man har inte full koll på smittovägarna. Något vaccin finns inte ännu och det planeras för att bygga upp ett lager av antivirusmedicin som räcker till ½ miljon människor i Sverige som har samhällsviktiga funktioner. Vi som tillhör de 8.5 miljoner människor här i Sverige som inte är samhällsviktiga kommer alltså stå utan skydd och behandling den dagen som den eventuella pandemin slår till.

Är detta rätt uppfattat? Är risken uppblåst av media, eller är den reell? Ska vi alla springa till läkaren och kräva recept på Tamiflu, som antivirusmedicinen tydligen heter?

Bara några funderingar. Om någon har bättre input än det som kan läsas och ses i media så kunde det vara intressant att få veta.
#2 - 14 februari 2005 21:21
Det spelar ingen roll vilket recept du har, finns det ingen medicin på apoteket så finns det ingen. Jag vill inte måla f*n på väggen, men jag roade mig med att redan för ett halvår sedan titta på detta då det fångade mitt intresse. Och om också en massa läkare gjort likadant, så räkna med att det finns åtminstone några procents sannolikhet i det.

Dödligheten räknar man med är 70%, men man tror att bara ungefär 10%, eller på sin höjd 20% av befolkningen smittas. Det gör "bara" 1,26 miljoner döda människor i Sverige. Fast det klart, om en halv miljon är vaccinerade så blir det ju endast 1,19 miljoner döda människor. I Sverige...

Alla epidemologer vet följande: Så gott som alla influensaepidemier startar i bortre Asien. Klimatet, en stora befolkningen och kulturen att leva tillsammans med djur och därtill ha ett hav med dess invånare intill gör det till en perfekt plats för virus att mutera.

Varje år kommer det en influensaepidemi till Sverige. Ibland av det lindrigare slaget, ibland en lite värre variant. Mellan 5-20% brukar smittas av den. De lite värre tar ofta död på åldriga och sjuka människor i antal som kan uppgå till tusentalet. Motståndskraften hos gamla människor som ligger på sjukhem etc är inte så stor.

Historiskt så har riktigt svåra influensor dragit fram över världen med långa, men jämna intervall som syns i den demografiska statistiken. Vissa år har befolkningsstatistiken varit negativ på en del platser.

Dagens samhälle där vi reser mycket, över långa avstånd, och gärna tätt sammanpessade i tåg, flyg och bussar gör att smittan på några veckor kan sprida sig till de flesta urbana delarna av världen.

Med dessa kunskaper så är det bara att börja titta ut över världen och fråga sig vad som händer här näst. Det var nämligen rätt så länge sedan en sådan världsomfattande epidemi florerade, och det börjar "bli dags". För några år sedan var det SARS som man trodde var det stora hotet. Nu klarade vi oss genom att den inte var särskilt smittsam, men jag lovar dig att myndigheterna i Sverige var riktigt skitnödiga när Statens smittskyddsinstitut frågade om det var möjligt att ordna 250.000 sjukhusplatser med åtminstone partiell intensivvård i form av respiratorer. I Sverige har vi normal en tusendel av den kapaciteten, och kanske kan man med militär hjälp skapa ett par tusen platser till.

Nu ser man fågelinfluensan som ett tänkbart problem, därför att man har så svårt att utrota den. Så länge viruset inte smittar från människa till människa så kommer vi att klara oss, men skulle en mutation uppstå som klarar av att smitta från människa till människa så ligger vi pyrt till. Det faktum att fåglarna dessutom verkar kunna leva med viruset gör att man inte vet vilken utbredning det egentligen har. Det är ont om bakteriologiska laboratorier på landsbygden i dessa fattiga länder.

Sjukhusvård och vaccin hjälper, men den är mycket begränsad. I och med att epidemin dessutom är världsomfattande skall vi heller inte räkna med hjälp från annat håll. Om man verkligen vill skydda sig så skall man se till att vara i form, att ha ätit sina vitaminer och ha en så god grundkondition som möjligt. Det är signifikant för de som överlevt i Vietnam. Och det är faktiskt inte farligt att ha burkkonserver i skafferiet så att man klarar av någon eller några veckor utan att behöva gå ut. Ensamma stugor i fjällen kommer att bli populära, liksom husvagnscamping på väldigt avsides platser.

Litteraturtips: Pestens Tid av Stephen King
#3 - 14 februari 2005 21:30
Det spelas upp för mycket...
Det låter som vi ska gräva ner oss och dö när som helst:p
#4 - 14 februari 2005 21:34
Näe, vi skall bara inse vår plats på jorden och förstå att vi kan använda vår intelligens till att klara oss. Men vi behöver vara lite smarta då.
#5 - 14 februari 2005 21:41
Tja... mycket svartare än så går ju knappast att måla upp hotet.

Men eftersom det tydligen finns medicin mot influensan, varför rampar man då inte upp tillverkningen av denna? Även om den kanske inte hjälper alla så skulle det kanske få ner dödligheten rejält? Och den psykologiska effekten ska man ju inte underskatta. Beror det på fega politiker? En ointresserad läkemedelsindustri eller vad? Det senare borde ju iaf kunna fixas på politisk väg.

Och varför satsar man inte på att ta fram vaccin ännu snabbare? Är det kunskapen om de olika virusstammarna som begränsar, eller handlar det "bara" om politik och ekonomi?
#6 - 14 februari 2005 21:51
ändrar inte viruset skepnad? blir det inte svårt med botemedel?
#7 - 14 februari 2005 21:56
[QUOTE=Hasse H]Tja... mycket svartare än så går ju knappast att måla upp hotet.

Men eftersom det tydligen finns medicin mot influensan, varför rampar man då inte upp tillverkningen av denna? Även om den kanske inte hjälper alla så skulle det kanske få ner dödligheten rejält? Och den psykologiska effekten ska man ju inte underskatta. Beror det på fega politiker? En ointresserad läkemedelsindustri eller vad? Det senare borde ju iaf kunna fixas på politisk väg.

Och varför satsar man inte på att ta fram vaccin ännu snabbare? Är det kunskapen om de olika virusstammarna som begränsar, eller handlar det "bara" om politik och ekonomi?[/QUOTE]

De kanske tänker i liknande banor som UD gjorde vid tsunamin - vi agerar när det värsta är över. Såg nyss kalla fakta, det är helt otroligt hur det sköttes egentligen. [/OT]

Det är väl i princip omöjligt att ta fram ett vaccin om viruset muterar hela tiden, ett vaccin består ju av små mängder virus som tillförs kroppen för att antikroppar ska bildas. Virus är lite läskiga, eftersom det inte _går_ att bota när man väl är drabbad. Pestens tid dyker som nämnt upp i tankarna. Men vi får ju hoppas att det inte blir så illa.
#8 - 14 februari 2005 22:05
Nä, det är väl förmodligen svårt att få fram ett effektivt vaccin när man inte har hela bilden klar för sig. Men det finns ju iaf en form av medicin som funkar på många, om än kanske inte effektivt, då borde man ju se till att massproducera denna i tid om man nu förväntar sig att det ska bryta ut en pandemi. Fast kanske viruset har hunnit mutera sig förbi den medicinens verkan när det väl bryter ut. Då går väl inte ens de samhällsviktiga säkra.

Jaja, bygga upp konditionen, skaffa husvagn och burkkonserver, det är väl det man får satsa på.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 februari 2005 22:18
Hårdast drabbat är Vietnam och där har det totalt dött kanske 2% av hur många som dör i bilolyckor där varje år (eller nåt sånt). Så det finns nog värre saker att oroa sig för om man nu skall oroa sig.
#10 - 14 februari 2005 22:26
Jo, men än så länge sprids ju inte smittan mellan människor. När viruset väl gör det så lär ju siffrorna stiga snabbt.
#11 - 15 februari 2005 09:37
Panepidemier är något som drar runt då o då vad jag förstått i cykler på ca 100 år. Senast var det Spanska sjukan o Hongkong. Och vad jag förstår är expertisen eniga om att en ny epidemi kommer, frågan är när. Såg också ett TVprogram för ett tag sedan där man idag menar att t.ex Digerdöden inte alls var orsakad av pesten utan det var en panepidemi. Dock det senario som beskrivs ovan är väl just ett ivärstafall senario. Som också skrivs måste viruset mutera för att kunna spridas mellan person till person. Detta debatterades också nyligen i TV. Experten där menade då att just denna mutation kan göra (troligt) att virusets agressivitet minskar betydligt.
Så det är ingen ide att gå och oro sig iförskott.
#12 - 15 februari 2005 10:09
Problemet med vaccinet är att den måste vara aktiv mot just den influensa som ännu ej existerar men förmodligen kommer att mutera fram inom tiotalet år eller så. Först när man har det muterade viruset i sin hand kan man tillverka ett effektivt vaccin mot detsamma.
Problemet med andra mediciner torde vara dess hållbarhet (2 år läste jag någonstans) medans ingredienserna tydligen kan lagras i 5 år.
#13 - 15 februari 2005 10:41
[QUOTE=Hasse H]Tja... mycket svartare än så går ju knappast att måla upp hotet.

Och varför satsar man inte på att ta fram vaccin ännu snabbare? Är det kunskapen om de olika virusstammarna som begränsar, eller handlar det "bara" om politik och ekonomi?[/QUOTE]

Skulle tro att det är för dyrt.
#14 - 15 februari 2005 10:41
Åke Spross på Upsala Nya Tidning brukar förklara medicinska nyheter på ett pedagogiskt sätt och denna artikel var publicerad nyligen i UNT:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=382687,00.html
#15 - 15 februari 2005 11:53
Läskigt.. Hur smittar viruset? Finns det i luften eller får man det om man äter fågel? tex kyckling?
#16 - 15 februari 2005 12:34
Om du läser den artikeln som erikthur länkar till så får du veta mer.
#17 - 17 februari 2005 10:35
Den riktigt otäcka frågan i det här sammanhanget är väl egentligen - vilka ska få vaccin? Som det är nu finns väl ett antal "prioriterade" personer som får vaccin i ett nödläge. Det är människor med s.k. värdefulla samhällspositioner... sjuksköterskor, poliser, brandmän, rehållningsarbetare. Helt ok tycker jag, men sen fortsätter det med politiker, företagsledare m.fl. Den alldeles vanliga människan kommer långt ner på listan. Barnen riskerar med andra ord att bli föräldralösa, eftersom de troligen blir vaccinerade innan föräldrarna och vaccinet inte kommer att räcka... så vem ska ta hand om dem? Laila Freivalds? I så fall kan man ju vara säker på att nästa generation inte kommer att veta något alls om geografi.
Skämt åsido, det är otäckt tycker jag att maktens män och kvinnor även ska bestämma över vem som får leva och vem som ska dö. Plötsligt kommer vi att rangordnas och man ska bestämma vilka som är mer värdefulla än andra. Är inte ett människoliv alltid värt lika mycket? Eller är det så att Laila Freivalds och Kungen är mer värdefulla ur ett samhällsperspektiv än 'Kalle på golvet' eller 'Hamid i korvkiosken'?
Jag förstår hur man tänker i ett eventuellt krisscenario, men är det rätt tänkt?
#18 - 17 februari 2005 10:44
Det är nog ganska bra att sjukvårdspersonal till exempel får antiviral medicin så fort det går eftersom det kan bli en hel del sjuka att ta hand om.
Nu är det så att lagret av lämplig antiviral medicin kommer kanske snabbt att ta slut och då står man i alla fall där utan skydd.
När man väl fått vaccinproduktionen är igång kommer det distribueras tämligen snabbt till alla som behöver vaccin.
#19 - 17 februari 2005 11:00
Är risken uppblåst av media, eller är den reell?
Jag tror inte risken är uppblåst av media, men man skall komma ihåg att influensavaccin är en gigantisk business som omsätter miljarder kronor per år. Det finns gott om folk & företag som har ekonomiskt intresse av att folk vaccinerar sig, och då menar jag inte för att undvika sjukfrånvaro.

Om man tittar tillbaks i tiden ser man också att vi haft varningar om att nu är det dags att vaccinera sig mot <lägg in årets influensa här> årligen.

Det är också lite märkligt att man går ut så här och varnar för en sjukdom som inte existerar. Ännu finns ingen variant av fågelinfluensan som smittar mellan människor.

Sen dödar onekligen influensor folk. En vanlig influensa dödar i sverige ett antal tusen människor, nästan uteslutande åldringar och folk med avstängt immunförsvar (t.ex. aids-patienter), så uppgiften att en fågelinfluensa-pandemi kunde döda 5 miljoner runt hela världen låter rimlig.
Som jämförelse dödade den sista "stora" influensan, Spanska Sjukan, runt 20 miljoner människor, och jordens befolkning var då mindre än hälften av vad den är idag.
#20 - 17 februari 2005 12:19
Jag läste i DN häromdagen att tillgången på vaccin i Stockholm just nu var begränsad, tror det fanns fyra doser i hela Stockholm. Det är jättebra att sjukskötare får vaccin så de kan ta hand om de som blir sjuka, men ska alla inom vården vaccineras. Missförstå mig rätt här nu, är alla inom vården lika viktiga i en krissituation? Du Erikthur torde ju till exempel kunna svara på vilken funktion en röntgenläkare kommer att fylla i en sådan situation - vi talar givetvis ur ett objektivt perspektiv, inget personligt. Och efter sjukvårdspersonal, vilka ska få vaccin då?

Ska jag vara lite krass här så skulle jag tro att det inte är sjukvårdspersonalen som får vaccin först heller. Det blir nog de allra viktigaste i samhället som får :rolleyes: , våra folkvalda politiker - för hur skulle vi kunna överleva utan dom? [xx(]

Jag tror inte heller att risken blåses upp av media, men jag känner igen debatten från andra tillfällen då det gällt bl.a. Creuzfeld-Jacobs syndrom eller andra sjukdomar som har ansetts kunna skapa panepidemier. I förhållande till risken tycker jag nog att 'nyheten' får för stort utrymme. Hotet är ju inte reellt än vad jag kan se... men jag ser ju inte hela bilden heller antar jag.
#21 - 17 februari 2005 16:44
[QUOTE=Lenita]Jag läste i DN häromdagen att tillgången på vaccin i Stockholm just nu var begränsad, tror det fanns fyra doser i hela Stockholm. Det är jättebra att sjukskötare får vaccin så de kan ta hand om de som blir sjuka, men ska alla inom vården vaccineras. Missförstå mig rätt här nu, är alla inom vården lika viktiga i en krissituation? Du Erikthur torde ju till exempel kunna svara på vilken funktion en röntgenläkare kommer att fylla i en sådan situation - vi talar givetvis ur ett objektivt perspektiv, inget personligt. [/QUOTE]
Det var väl inte 4 doser vaccin som är kvar det var ett antiviralt medel som hamstras i panik och jag förstår faktiskt inte hur Prof Hans Wigzell kunde spä på paniken med sitt oförsiktiga uttalande
Ja en och annan röntgenläkare lär väl ändå behövas folk fortsätter att bryta ben och krocka och vara sjuka på alla andra sätt oavsett pandemier. Dessutom blir det väl en hel del lungbilder att titta eftersom lunginflammation ofta påföljer influensor.
Jag var själv med att vaccinera röntgenpersonal inför en befarad större epidemi på 1980-talet tror jag. Själv hade jag influensa på slutet av 1990-talet vilket kanske kan minska smällen för egen del.
#22 - 17 februari 2005 20:19
[QUOTE=erikthur] Själv hade jag influensa på slutet av 1990-talet vilket kanske kan minska smällen för egen del.[/QUOTE]

Ja undrar om det hjälper att man haft infuensan innan?
Det är ju i princip ett nytt virus var gång eller??

Själv blev ja lite orolig när ja läste socialstyrelsens beredskapsplan.
Den finns att läsa på www.sos.se

Men det verkar som om trycket på regeringen har gjort att dom skall beställa vaccin till hela befolkningen.

Man kanske har ju sett ett par skräckfilmer för mycket men om det kommer ett muterat agressivt virus med lagom långt inkubinationstid så tror ja inte den värsta skräckfilmen kan spegla helvetet som kommer bryta loss.
#23 - 17 februari 2005 20:27
Beror på hur muterat - det är det man är oroad för denna gång att tidigare genomgångna influensa-episoder inte skall ge något skydd - men det vet vi ju inte förrän den nya influensan kommer.
By the way - vilket utgör den största faran en kyckling i Vietnam - en gris i sydostasien eller en gräsand i svandammen i Uppsala. Ingen vet egentligen...
Kycklingarna är just nu på tapeten men om de kan smitta svin blir det farligare eftersom de är mycket mer lika oss människor. Och upp till 30% av gräsänderna du matar kan vara bärare av fågelinfluensa...
Glöm Dracula och Frankenstein - den lilla anden är farligare än du tror... :eek:
#25 - 9 mars 2005 09:07
[QUOTE=Mathias Dahlström]En uppdatering:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,614046,00.html[/QUOTE]

Ja, jag läste också det i gårdagens aftonblad. Det kanske är dags att börja bli lite mer orolig nu, om det verkligen sprids mellan människor. Jobbarkompisarna började genast snacka om vilka konserver de skulle hamstra redan nu(!).
#26 - 2 mars 2006 19:23
nu är den här alltså, inte långt ifrån mig

är ni rädda för den?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 2 mars 2006 19:36
[quote=smurfmats]nu är den här alltså, inte långt ifrån mig

är ni rädda för den?[/quote]
Nej däremot var jag klart orolig när jag i eftermiddags körde 40 mil i uselt väglag och såg åtminstone 3 bilolyckor på vägen (varav en med livshotade skador). Då var jag som sagt orolig - däremot inte när jag åt kyckling till lunch under resan.
#28 - 2 mars 2006 19:55
det är sant, tycker massmediga har en väldigt stor uppståndelse om det hela och döper flyttfåglar till dödsfåglar...
#29 - 2 mars 2006 20:08
nja jag tycker den här "pandemin" är uppblåst.. om man kollar på världens befolkning i en graf/kurva så har inte ens pesten gjort någon stor skada på den "bara några små repor".. pandemier är överskattade och underskattade :D. överskattade då menar jag mer åt det klassiska: Åh Nej Vi kommer dö.. vilket mer är uppblåst.. underskattat menar jag då att många tror att det bara för med sig skit och död men det drar ner människornas snabba spridning även om det bara är lite.. jordens befolkning ökar för fort..
#30 - 2 mars 2006 20:16
det jag är orolig för är om viruset kommer mutera så det smittar mellan männsikor, då kan det bli farligt...

du har rätt i vad du säger tastyfish, men tyvärr så slår oftast dessa pandemier i fattiga länder och vi kan gott sitta ner och bekräfta att det inte slår så hårt på oss, några repor...
#31 - 2 mars 2006 20:24
jo men allvarliga/aggresiva pandemier sprider sig nästan oavsett hur rikt landet är :).

jag är inte så orolig... om det muterar så muterar det, muterar det inte gör det inte det... shit happens! ;)
#32 - 2 mars 2006 20:35
[quote=Tastyfish]

jag är inte så orolig... om det muterar så muterar det, muterar det inte gör det inte det... shit happens! ;)[/quote]

undrar om du säger så när du blir smittad....
#33 - 2 mars 2006 20:52
[quote=Hasse H]Är detta rätt uppfattat? Är risken uppblåst av media, eller är den reell? Ska vi alla springa till läkaren och kräva recept på Tamiflu, som antivirusmedicinen tydligen heter?[/quote]Risken är fruktansvärt uppblåst av media och de som tjänar pengar på vaccinationer. Vaccination och vacciner är big business, även i Sverige (se t.ex. gulsotskampanjerna som körs på TV).

Hitintills har runt 100 personer i hela världen, någonsin, dött av fågelinfluensa. En normal influensaepidemi dödar flera tusen personer _bara i Sverige_, och den svåra influensaepidemi vi hade 1918-1919 dödade över 25000.
Det finns inte heller nåt slags automatik att viruset någonsin muterar så det kan smitta mellan människor (det kan det alltså inte nu), utan det är ett slags worst-case scenario att det både behåller sin virulens och "lär sig" smitta från människa till människa.

Det kanske blir ett 'famous last words', men tills vidare betraktar jag fågelinfluensan som en så avlägsen möjlighet att den nästan är bluff, precis som "År 2000 buggen" var.

Tills vidare räcker det att inte peta för mycket på döda fåglar man hittar.
#34 - 2 mars 2006 20:55
smurfmats jag skulle nog inte bry mig.. eller ja.. inte bli rädd då.. så mkt då jag har tillgång till bra läkevård här i sverige! sen skulle jag väll inte formulera mig på det sättet men ja skulle knappast sitta o böla o skrika varför jag inte var försiktigare osv.. händer det så händer det.. bara ta tag i det o kämpa.
så har jag gjort med allt annat i mitt liv och det har funkat bra.
#35 - 2 mars 2006 21:09
haha, okej tastyfish då vet jag.. :) iofs ska man väl inte gå och oroa sig för allt i världen då blir man nog tokig...

för att helt byta spår så tycker jag det är roligt att läsa folks frågor till experterna om allt möjligt, fågelbajs på lakanen etc..
#36 - 2 mars 2006 21:16
det är rätt lustigt ja :). man måste väll vara i nära kontakt med djuren som är smittade för att bli smittad?
#37 - 2 mars 2006 21:24
japp, så är det... så risken att bli smittad är liiiten
Bilagor:
#38 - 2 mars 2006 21:28
det är ju bra.. och alla som slutat äta ägg det är ok med ;)
#39 - 2 mars 2006 21:29
tror inte att saker blir bättre av att folk oroar sig.
#40 - 2 mars 2006 21:29
[quote=smurfmats]det jag är orolig för är om viruset kommer mutera så det smittar mellan männsikor, då kan det bli farligt...[/quote]

Jag kommer också börja bli orolig den dagen jag hör att viruset verkligen har muterat!

Och jag kommer nog att hålla mig borta från fåglar i fortsättningen...

Ni får ingen mat av mig i år, änder och svanar...[:-84] ! (Försökte hitta en fågel bland smilisarna, men hittade ingen...)
#41 - 3 mars 2006 17:11
Jag håller med Azur att det är enormt uppblåst.
Jag är inte speciellt orolig för mutationer (ännu) men det är väldigt frustrerande att ha fåglar som hobby och tvingas dra in på deras frihet.
#42 - 3 mars 2006 21:54
Det känns alltför avlägset för att jag ska bli rädd.
#43 - 3 mars 2006 23:18
gladys låter lite som det här "cancer drabbar alla andra" saken här! ;)
#44 - 4 mars 2006 00:25
orka bry sej typ.
dom här farorna kommer konstant den ena ska va värre än den andra men inget har hittills varit värt namnet.

själv har jag slutat lyssna på dom där varningarna för länge sen.
#45 - 4 mars 2006 08:30
[quote=Tastyfish]gladys låter lite som det här "cancer drabbar alla andra" saken här! ;)[/quote]

Nja.
Jag tycker inta att man ska jaga upp sig för alla potentiella faror här i världen.
Skulle jag gå och oroa mig för att få cancer varje dag, vore ju livet förstört.
#46 - 4 mars 2006 08:35
[quote=gladys]Skulle jag gå och oroa mig för att få cancer varje dag, vore ju livet förstört.[/quote]

glöm inte alla andra sjukdomar, giftig mat, dålig luft, farliga transportmedel, strålning från bl.a mobiltelefoner och datorer...

listan skulle kunna göras lång och tror man gör bäst i att ta allt med en nypa salt istälelt för att tänka på de hela tiden
#47 - 4 mars 2006 08:39
Precis.
Visst kan man bli rädd för att dö, men man måste komma ihåg att leva oxå.
#48 - 4 mars 2006 08:50
själv tycker jag det är bättre å njuta mens man kan än att pia sej å kanske leva några år längre
#49 - 4 mars 2006 09:59
Bästa sättet att inte dö av miljöförgiftningarna är att sluta äta, dricka och andas...! :D [:-87] [:-75]

Och nu har vi galna kosjukan också!!! :rolleyes:
#50 - 4 mars 2006 10:10
[quote=Birgitta W]Bästa sättet att inte dö av miljöförgiftningarna är att sluta äta, dricka och andas...! :D [:-87] [:-75] [/quote]

nja nu kan ju faktiskt gifter även tas upp genom huden haha så man får packa in sej ordentligt i gladpack också :rolleyes:

hur man än vrider å vänder på de så går det i dagens samhälle inte att komma undan gifter.
datorer till exempel spyr ut en massa skit.

personligen är jag övertygad om att vi på ett eller annat sätt kommer ta död på oss själva med tanke på alla dom idiotier och fanskap som görs.
detta till exempel, kräsmagade bör inte klicka på länken
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,787386,00.html
#51 - 4 mars 2006 12:56
Nej jag tänker inte gå omkring och oroa mig för det här också...
Men, jag tänker heller inte utsätta mina barn eller min hund för onödiga risker.

Vi kommer fortsätta äta fågel, går utmärkt så länge den tillagas på 70 grader och uppåt.
En vän till mig förlorade en anka igår, ringde jordbruksverket som svarade att de kommer om ytterligare en anka dör idag... så jag får väl veta ikväll om de klarat sig eller om det är "flunsan".
Min vän hade också fått svaret att det kommer dröja minst en månad innan "flunsan" är här uppe... men...vem vet?!
#52 - 4 mars 2006 14:00
får väl hoppas på de bästa.
även om inte fågelinfluensan är direkt smittsam är det ju inte trevligt å bo granne med den.

Annons