Rådasand vs Biltemas blästersand.

#1 - 29 oktober 2008 22:32
Hej!

Var idag in på Biltema och köpte 75KG blästersand av grövre modell(0,2 - 1,0), det blev att kosta 164:-. Helt rimligt pris tycker jag:) Sen var jag in på akvariebutiken "Grissly". Kollade vad akvariesand 0,8 - 1,2 kostar. Hela 125:- 25KG säcken!! Är det inte helt jäkla sjukt eller ? Blästersanden är förvisso inte gjord för akvarium, men den funkar ju minst lika bra. Vad är det som gör allt(iaf det mesta) inom akvaristik så dyrt ? Har ingen tagit en funderare på varför just många köper sand på biltema ?

Kanske bara jag som svamlar:D

Mvh
Stoffe.B:)
#2 - 30 oktober 2008 01:58
Det är väl som med stenar och sånt. Läste att skiffer kostar 2-3kr/kg i trädgårds affärer och liknande medans dom är betydligt mkt dyrare i djuraffärer. Så är det med allt, jag kan förstå att dom måste tjäna en slant men oftast är det överdrivna priser.
Stenar kostar ju egentligen ingeting.
#3 - 31 oktober 2008 10:10
Stoffe.B skrev:
Hej!

Var idag in på Biltema och köpte 75KG blästersand av grövre modell(0,2 - 1,0), det blev att kosta 164:-. Helt rimligt pris tycker jag:) Sen var jag in på akvariebutiken "Grissly". Kollade vad akvariesand 0,8 - 1,2 kostar. Hela 125:- 25KG säcken!! Är det inte helt jäkla sjukt eller ? Blästersanden är förvisso inte gjord för akvarium, men den funkar ju minst lika bra. Vad är det som gör allt(iaf det mesta) inom akvaristik så dyrt ? Har ingen tagit en funderare på varför just många köper sand på biltema ?

Kanske bara jag som svamlar:D

Mvh

Stoffe.B:)

- Jag har nu köpt blästersand på Biltema. Att den sanden är billigare än den som säljs på en akvarieaffär kan helt enkelt handla om volym! Dels handlar Biltema in mer till sina butiker (bättre pris) sedan har de mycket högre omsättning (bättre pris) än vad en akvariehandlare har. Dessutom har de ofta plats i butiken för åtskilliga ton medan en akvarieaffär väljer att endast ha några säckar hemma åt gången.

Detta tillsammans kan nog förklara till viss del prisskillnaden.

Sedan tillkommer att den sand/grus man köper i en akvarieaffär alltid är bra för akvarier. All annan sand/grus man köper är lite mer på "egen risk".

Personligen tycker jag inte att grus och sand på en akvariaffär är så ansenligt dyrt med tanke på varans livslängd :)
#4 - 31 oktober 2008 10:18
Klinten skrev:
- Jag har nu köpt blästersand på Biltema. Att den sanden är billigare än den som säljs på en akvarieaffär kan helt enkelt handla om volym! Dels handlar Biltema in mer till sina butiker (bättre pris) sedan har de mycket högre omsättning (bättre pris) än vad en akvariehandlare har. Dessutom har de ofta plats i butiken för åtskilliga ton medan en akvarieaffär väljer att endast ha några säckar hemma åt gången.

Detta tillsammans kan nog förklara till viss del prisskillnaden.

Sedan tillkommer att den sand/grus man köper i en akvarieaffär alltid är bra för akvarier. All annan sand/grus man köper är lite mer på "egen risk".

Personligen tycker jag inte att grus och sand på en akvariaffär är så ansenligt dyrt med tanke på varans livslängd :)

De stämmer ju det du säger. Men är man snål, så vill man ha det billigt och bra. Även fast dom inte har plats och handlar in i mindre kvantiteter så tycker ändå jag att dom kan pressa priset lite.
#5 - 14 november 2008 15:39
Det är samma fenomen som i båttillbehörsvärlden - där många prylar som normalt är biltillbehör också kan användas i båt. Bara för att det står "båt" framför, kostar prylen ofta flera gånger mer.
Minns en kompis som hade köpt skydd i form av någon plastboll som man sätter på främre mantåget för att inte genuan skall fastna när man slår. De där bollarna kostade väl sisådär en 50-lapp per styck. En annan hade köpt innebandybollar för några kronor i stället. I princip samma pryl men helt annan prissättning.

Affärer tar betalt vad de kan och vad kunderna är villiga att betala.

Annons