Rådasand, var köpa?

#1 - 14 september 2009 22:56
Var kan jag köpa rådasand, någon som har koll på återförsäljare som säljer detta? vill inte ha sandlådesand eller fogsand då detta är allt för finkornigt, antingen 0,8-1,2 eller storleken större upp till 3-5mm.
Bor i Borås men alla tips inom 10mils radie uppskattas!
#2 - 15 september 2009 06:07
Den erfarenhet vi har av rådasand är att den egentligen är aningen för vass. Ingenting som märks förrän efter många månader men våra pansarmalar nötte sakta men säkert ner sina skäggtömmar och ålarna gräver inte ner sig...
Nu är detta enbart något vi reflekterat över och skiljer sig kanske från märke till märke mm..
Vi köpte vår i Ängelholm men så långt ska du ju inte behöva köra för att få tag i [:o]
#3 - 15 september 2009 09:41
Nol ciklidhobby har hemma iaf, men alla zoobutiker som beställer från grossisten Imazo kan ta hem.
#4 - 15 september 2009 09:45
Glömde säga det, vill undvika att köpa det ifrån akvariebutik då de tar ungefär 3-4ggr så mycket som ex. en bygghandel gör:)
#5 - 15 september 2009 11:39
Nina82 skrev:
Den erfarenhet vi har av rådasand är att den egentligen är aningen för vass. Ingenting som märks förrän efter många månader men våra pansarmalar nötte sakta men säkert ner sina skäggtömmar och ålarna gräver inte ner sig...

Nu är detta enbart något vi reflekterat över och skiljer sig kanske från märke till märke mm..

Vi köpte vår i Ängelholm men så långt ska du ju inte behöva köra för att få tag i [:o]

Vad har du som är finare än rådasand? Jag tycker mina pansarmalar har riktigt långa och fina skägg :)
#6 - 15 september 2009 11:39
Sultanen skrev:
Glömde säga det, vill undvika att köpa det ifrån akvariebutik då de tar ungefär 3-4ggr så mycket som ex. en bygghandel gör:)

långt ifrån alla.

.
#7 - 15 september 2009 11:48
Kensa skrev:
långt ifrån alla.

.

Okey, tips på någon som inte tar hutlösa priser för den? Göteborg fungerar bra också:)
#8 - 15 september 2009 11:55
Biltema har Blästersand. Den använde jag till ett par sandboor jag hade förrut, Borde väl funka?
tror dom tar 60 spänn för en säck
#9 - 15 september 2009 12:19
Äntligen! Granngården i Kinna hade en pall med 1-2mm rådasand!!!
Det tog bara 20 telefonsamtal och otaliga vidarekopplingar innan jag hittade något, ringde bla. Rådasands platskontor som inte hade någon vettig upplysning, antar att de främst säljer till grosister.
#10 - 15 september 2009 12:30
Snap3 skrev:
Vad har du som är finare än rådasand? Jag tycker mina pansarmalar har riktigt långa och fina skägg :)

Vi har blästersand i ett kar, rådasand i två, engelsk sjösten i ett och svart stenkross i ett.

Kan inte säga med säkerhet vilket som är bäst eftersom vi inte haft pansarmal någon längre tid i karet med blästersand.
#11 - 15 september 2009 16:18
Jag fick fatt i min genom att be Granngården ta hem. De tog 60:- säcken om jag inte minns fel.
#12 - 15 september 2009 21:34
Betalade 75kr/säck nu, kostar 60 i Borås har jag för mig, jag var så glad att få tag i sanden utan att behöva beställa att jag gladeligen åkte 3,5mil till kinna och betalade 15kr mer per säck:D
#14 - 16 september 2009 05:23
Nja, Rådasand är det kanske inte men personligen tycker jag den ser bättre ut.
Om jaq varit i din situation hade jag valt sjösanden, alla gånger, den ser mer "levande" ut tycker jag.
#15 - 16 september 2009 05:28
Ja, den sjösanden såg riktigt bra ut, enda anledningen till att jag undviker natursand är att jag inte vill ha "0-3"mm, den där "0"an betyder att det finns en hel del väldigt fint pulver i sanden som gör att sanden blir mycket hårdare packad än den sorterade sanden du köper som inte innehåller några fina korn.
Inte för att det är givet att sjösand innehåller detta men i ett större växtkar vågar jag inte chansa med en massa sumpgaser och deppiga växter som följd.
#16 - 16 september 2009 06:36

den ser vass ut, kanske inte den bästa för corydoras malar.....

.

Annons