Låter konstig att den skulle bli rosa det är inte så att du har fått den vanliga rådasanden och inte den mörka. För den vanliga rådasanden blir lite rosa aktig. Jag satt upp ett kar med den vanliga Rådasanden och det har blivit lite rosa aktigt.
Lysrören gör stor skillnad på hur det ser ut. Hade förut betydligt gulare rör och då såg det ut att vara en helt annan färg på sanden/gruset.
Så här ser det ut med Aquarelle-rör: http://heeke.myip.org/viewimage.php?id=15 (Lite fel färg i bilden är det nog. Lite för mycket rött mot verkligheten)
Om jag förstår det rätt är rådasand antingen krossad granit eller möjligen naturlig sand bildad från granit. En av huvudkomponenterna är därför kalifältspat vilken ofta är lite rosaaktig. Det är nog därför svårt att undvika att denna typ av sand i visst ljus kan kännas lite rosa. Själv upplever jag den dock mest som brun.
heeke: Nu är det alltid svårt med färger på bild, men jag tyckte att sanden på din bild såg både ljusare och gulare ut än vad min Rådasand gör med Aquarelle.
Jag tycker som sagt att min ser ganska rosa ut i akvariet (brun annars). Men det kan hända att det är pga att jag jämför med min gamla sand.
Simontorp säljer det under råda sand. Det finns bara i 30 kg säckar och har art.nr 25109 och har en storlek på 0,2-1,5 mm. Sen vet jag inte om det kan vara tryckfel ifrån Simontorp.
Ok, på Simontorps hemsida står det "svart naturgrus", så det kanske är det svarta blästermedlet som han pratade om. Svart alltså. Jag har ju letat efter mörk rödbrun sand så har inte tittat på nånting svart.
Är det inte blästermedlet som menas med "svart naturgrus"?
Måste ju nästan vara det eftersom batski varit i kontakt med Rådasand och dom säger att det är de två produkter som finns.
Köp inte Rådasand-produkter från er akvariehandlare när man kan köpa (iaf sanden/gruset) det i bygghandeln för 50-60kr á 25kg.
Visst kanske man vill stödja "sin" handlare men inte när det är 3ggr dyrare.
Jag kan inte mer än hålla med heeke fastän jag själv är återförsäljare. Det räcker med att det mesta till ens hobby är dyrt nog ändå. Därför tar jag själv bara in rådasand åt kunder där jag själv sätter upp akvarium och möbel och då ligger jag inte på någon vinst vad gäller sanden.