Rådasand i Halmstad

#1 - 23 november 2005 16:13
Hej alla firre fantaster!
Ngn som vet var man kan få tag på bra rådasand i Halmstad området?

MVH
Wizzo:)
#2 - 23 november 2005 16:16
[QUOTE=Wizzo]Hej alla firre fantaster!
Ngn som vet var man kan få tag på bra rådasand i Halmstad området?

MVH
Wizzo:)[/QUOTE]

Köpa antar jag att du menar :/ Kolla med hos Åleds. www.aleds.se
#3 - 23 november 2005 20:29
va e rådasand?
(jag bor 2mil från halmstad, LAHOLM)
#4 - 23 november 2005 23:56
Det är en sorts sand man kan ha i akvarier.Kolla på PWSS de har rådasand i alla storlekar.
MvH Richard
#5 - 24 november 2005 00:08
hmm... okej, men vad e det för speciellt med den sanden?
#6 - 24 november 2005 00:44
lämplig till fiskar finns i olika storlekar sorterat är rätt billigt finns på en del byggvaruhus som fogsand/sättsand
#7 - 24 november 2005 07:06
"All" grus är väl lämplig så sett, men rådasand är enligt många en vacker sand och därmed populär :). Har själv rådasand 2-3mm i mitt 540l.

Trevligt med en Laholmare! :)
Skickade nyligen markbelysning till torget där.. hehe.. måste du spana in!
#8 - 24 november 2005 10:16
Haha, jao.. dem håller på att lägga om kullestenen på torget.. o ändrar med vägarna o så...

vad jobbar du med?
#9 - 24 november 2005 10:21
om ja inte minns fel är y0da "ljushuvudet" här inne ;) (jobbar med lampor)
#10 - 24 november 2005 10:39
..och kullestenen skärs ut för att passa vår fyrkantiga Focus 1900 markstålkastare :P

Jag jobbar som innesäljare/orderadministratör för Noral AB. Vi tillverkar och säljer belysning till privat och offentlig miljö.
#11 - 24 november 2005 10:56
[QUOTE=y0da]..och kullestenen skärs ut för att passa vår fyrkantiga Focus 1900 markstålkastare :P[/QUOTE]

är dom möjligtvis runda och isåfall vilken diameter ?

Jag jobbar som innesäljare/orderadministratör för Noral AB. Vi tillverkar och säljer belysning till privat och offentlig miljö.

inte så fel då ;)
#12 - 24 november 2005 11:10
[QUOTE=Raven]
är dom möjligtvis runda och isåfall vilken diameter ?
[/QUOTE]

Dessa fyrkantiga armatuer är fyrkantiga, inte runda :P
Vanligast är dock den runda modellen.
Focus 1800 har 171mm diameter.
Focus 1900 har 232mm diameter.
Focus 2000 har 300 diameter.

Laholm har f.ö. Focus 2000, inte 1900 som jag skrev tidigare ;)
Är bara Focus 2000 som har den fyrkantiga modellen.
#13 - 24 november 2005 11:22
kom i kontakt med runda marklampor genom jobbet för några år sen och dom va inte mycke att ha.
räckte med en 5åring för att hoppa sönder dom.

en bit från jag bor har dom också marklampor dom tål ett gevärskott på nära håll men inte folk som går på dom :rolleyes:

ska inte marklamper va extra robusta ;)

skämt osidå kan va rätt snyggt med marklampor under ungträd
#14 - 24 november 2005 12:13
Haha.. grymm kvalité ja ;). 1mm glas i dem eller?. hehe
Våra armaturer kan du köra över med bil =)
De tål 10 ton vid 20km/h med luftfyllda däck.
Glaset är härdat säkerhetsglas, stötsäkert upp till 1K 10 (20 Joule).
Men som med allting annat går det givetvis att ha sönder dem. Kasta en gatusten rakt ner i glaset så lär det säkerligen spricka.

Det är även grymmt snyggt vid någon större ek, slott, mur, valv.. etc, etc ;) Finns väldigt många användnignsområden. Men ungträd kan också vara fint, men då behövs ju inte så mycket ljus. vanlig glödljushalogen bör väl vara tillräckligt där.
#15 - 24 november 2005 13:04
jo de som lysste mot ungträden va rätt svagt men ändå snyggt med löven.

glaset i dom armaturerna va nog itne mycke mer än kanske 4mm 5 topp och diameter på över 10cm.
säger ju sej självt att de håller inte åsså förlagda i sandfållor där ungarna verkligen gillar å springa
#16 - 24 november 2005 17:11
Raven å y0da vad har er diskusion med rådasand i halmstad att göra? ;) Intressant men lite offtopic kanske.

Ang. sand så har jag handlat av butiken på viktoriagatan (kommer som vanligt inte på vad den heter) och av åleds. Sanden hos den på viktoriagatan är nog ganska "standard" sand dvs. engelsksjösten men om du pratar snällt med dem kan de säkert plocka hem åt dig.
Åleds importerar sin sand själv (som det mesta på Åleds) och håller (efter vad jag kan bedöma) kanon kvalitet och finns i flera vackra varianter, kostar väl dock lite mer men det kan det vara värt tycker jag.
#17 - 24 november 2005 17:21
butiken på viktoriagatan

Halmstads Zoologiska, ja de kan ta hem rådasand om du beställer.
#18 - 25 november 2005 10:36
[QUOTE=MoZZe]hmm... okej, men vad e det för speciellt med den sanden?[/QUOTE]

Rådasand är något mörkare än de flesta sandsorterna som säljs i akvariumbutiker, vilket är bra eftersom ganska många fiskar föredrar en mörkare sand.

Jag har själv rådasand som i kombination med mitt tefärgade vatten får en mycket fin färg :)
#19 - 25 november 2005 10:47
Vad jag vet har Åleds inte "riktig" Rådasand. Möjligvis någon typ av kross som dom kallar rådasand. Har för mig att dom var negativt inställda till "råda" en gång när jag var där, just pga att det skulle vara kross. Riktig Rådasand är natursand, därav min slutsats att dom inte har Rådasand på Åleds.

Annons