Rådasand

#1 - 23 december 2008 18:43
Såg en diskussion här i räkforumet om svart rådasand, som hade haft ihjäl någons räkor och massa andras djur också visade det sig. Avslutningsvis påstår någon att det bara är svart rådasand som är farlig.

Så idag ser jag att grussäcken som jag har köpt inför mina akvarie-makeovers och som legat i brorsans bil under lång tid innehåller just rådasand. [:-118] Dock är den inte svart, utan röd (inte knallröd alltså, men rödaktig). Men man blir ju misstänksam, vill inte chansa och ha ihjäl alla mina djur.

Så om någon vet, är det skillnad på svart rådasand och annan? Och varför skulle det vara skillnad bara för att det är olika färger? Finns det risk för dödsfall?
#2 - 23 december 2008 18:44
Det är nog inte svart rådasand utan svart blästersilikat som det talats om och således helt olika sorter, så du kan nog sova lugnt i natt med:D!
#3 - 23 december 2008 18:47
Ansjo, bara så du vet så har jag alltid litat blint på dig sedan du hade rätt om mina palettciklider (oturligt nog löd jag inte ditt råd). Säger du att det är ofarligt så litar jag på dig, men du måste ha jätterätt. Har du det?
#4 - 23 december 2008 18:48
Ja:).
#5 - 23 december 2008 18:50
För om du har rätt så är det två bra saker:
1. Du har rätt
2. Du säger vad jag vill höra

:)

Jag litar alltså på dig nu. Svik mig inte...
#6 - 23 december 2008 18:59
Det gör jag aldrig, det vet du:).
#7 - 23 december 2008 19:01
Tur att du finns! Och tur att jag frågade om det här innan jag stormade in i djuraffären och skällde ut dem för att de sålde giftig grus. :)
#8 - 23 december 2008 19:02
Du skäller väl inte ut folk:D?
Du kommer säkert att få fler svar i tråden, så ser du att du kan sova lugnt i natt med:).
#9 - 23 december 2008 19:20
Nej, jag är förstås alltid snäll mot alla. :)
Jag sover för övrigt alltid lugnt, inget kan störa min sömn. :)
Guest
#10 - 23 december 2008 19:23
Haha Maria Haha.
#11 - 23 december 2008 19:27
Råda är ju ett företag som säljer olika sorters sand.
Dock den vanliga sanden är helt ofarlig.
Däremot som Ansjo skrev så ska man se upp för den svarta som heter Blästersilikat.

Universium i Göteborg använder tydligen Rådasand till sina kar enligt radasand.se :)
#12 - 23 december 2008 20:09
Har för mig att jag läst att aluminiumsilikatet (den svarta farliga sanden) är någon sorts slaggprodukt från någon sorts industri, stämmer det? Den andra rådasanden är väl bara vanlig sand från ett grustag.

Svart grus som är ofarligt verkar ju lätt att få tag på, både färgat och diabas, men riktig sand som är svart verkar det sämre med... eller? Tror aldrig jag sett det i zooaffärerna, bara svart grus...
#13 - 23 december 2008 20:12
Jag hade svart blästersilikat i min räkkub och det dog minsann inte en räka av den inte så har ni massdöd i karet för att ni har svart blästersilikat i det så vetifan om det är orsaken.

Och jag e helt seriös nu.
Dock så ska jag tillägga att jag rengjorde den svarta "sanden" skitnoga och spola ur massor av små dammpartiklar.

Mina räkuslingar gjorde dessutom inget annat än att föröka sig ohämmat som en del av er kanske minns.;)
#14 - 23 december 2008 20:13
Vad silikatet består av har jag läst i någon tråd, men kommer inte ihåg vilken eller vad som konstaterades där.
Jag har svart grus i ett av mina räkkar och det funkar klockrent, så man behöver inte vara rädd för "vanligt" svart grus men man kanske ska tänka efter både en och två gånger om silikatet.
Här står lite om Rådasanden: http://www.radasand.se/Produktinformation
Bilagor:

Annons