Rådasand!!

#1 - 3 januari 2007 21:05
Hej någon som vet hur man tvätta rådasand?

/Mvh Macke
#2 - 3 januari 2007 21:09
fyll en hink till hälften med sand sen fyll med vatten krafsa runt lite sen häll ut det..gör det tre ggr så e de nog hyfsat rent iaf
#3 - 3 januari 2007 21:13
Har testat med att fylla i en hink och man för skölja otroligt mycket för att få bort all smuts. Själv så kör jag på en kökssil där jag tvättar lite åt gången och detta funkar utmärkt. Har inte fått någon dimma alls i något av mina akvarium sen jag började med den metoden.
#4 - 3 januari 2007 21:13
Okej tack för det snabba svaret:)
#5 - 3 januari 2007 21:30
rådasand brukar aldrig vara så jätte smutsigt vad ja har märkt å tre sköljningar i hink brukar räcka mycket bra
#6 - 4 januari 2007 07:08
Rådasand är rätt onödigt att skölja om den är ny, men vill man ändå göra det så ner med gruset i en hink (inte riktigt ända upp), ner med duschslangen i botten och spola tills vattnet blir klart. Rör om ett par gånger.
#7 - 4 januari 2007 07:12
heeke skrev:
Rådasand är rätt onödigt att skölja om den är ny

Då undrar jag vad du har köpt för rådasand egentligen? För all den jag har haft så har det behövts sköljas för att inte vattnet skall bli grummligt i akvarierna.
#8 - 4 januari 2007 09:43
Ja Rådasand är ju ett varumärke (?) och företagsnamn dvs Rådasand från Rådasand AB.
Visst blir det lite grumligt men det lägger sig ju på ca ett dygn.
#9 - 4 januari 2007 15:24
Så nu har jag äntilgen sköljt klart 25kg sand,jag sköljde den noga för jag ska dra i gång karet i kväll och det följde med några malawiciklider som måste ner i karet i kväll:(

Tack för alla svaren:)

Annons