JojjeN skrev:Jag trodde det var rekommenderat 3-4 honor per hane för att slippa att de stressas? Och så många honor kan man ju inte ha i 30 liter.
Alvakvarium skrev:Kan kampfiskhanen leva själv då? Bör jag kanske flytta ner neontetrorna till honom?
Det är varken en parfisk eller stimfisk och lever i naturen för sig sjäv så det går utmärkt att ha den själv, du till och med BÖR ha den själv eftersom karet är så pass litet ;)Alvakvarium skrev:Kan kampfiskhanen leva själv då? Bör jag kanske flytta ner neontetrorna till honom?
Isåfall har du fredlig kampfisk "imbellis"! betta splendens kommer obönhörligen bekämpa en annan hane in i döden! Man måste skilja på dessa 2 arter!Flaxss skrev:kampfisk trivs med 1hane och 3-6honor och det funkar i ett 40L kar. jag har alltid haft hanar och honor tillsammans utan problem. dom bråkar enbart vid lek övriga tiden så simmar dom bara tillsammans ev att honorna i mellan små bråkar men inget allvarligt eller att dom små bårkar vid matning. mycket växter och gömställen så kan honorna komma undan om så behövs.
åheim skrev:Isåfall har du fredlig kampfisk "imbellis"! betta splendens kommer obönhörligen bekämpa en annan hane in i döden! Man måste skilja på dessa 2 arter!
För att det är antagligen det som det handlar om i den här diskussionen!Flaxss skrev:?????:confused::confused:
vad?
jag har såpass stor kunskap om kampfisk att jag inte har hanar tillsammans av splendens. vad fick dig att tro att jag har det? .
....Du sa tidigare att du hade hanar tillsammans utan problem så varför skiljer du dem helt plötsligt åt då?Flaxss skrev:
jag har odlat kampfisk ett bra tag nu och är väl insatt i detta med att skilja hanarna åt. man har ju smått panik när man efter varje kull har hanar som börjar slåss.
....Du sa tidigare att du hade hanar tillsammans utan problem så varför skiljer du dem helt plötsligt åt då?[/quote]åheim skrev:För att det är antagligen det som det handlar om i den här diskussionen!
jag har odlat kampfisk ett bra tag nu och är väl insatt i detta med att skilja hanarna åt. man har ju smått panik när man efter varje kull har hanar som börjar slåss.
JojjeN skrev:Efter att ha hört de andra åsikter så kan du nog med andra ord göra som du vill, men de kommer inte må bättre, och inte trivas bättre, av att ha honor. Och det är av egen erfarenhet.
Alvakvarium skrev:Okej.. Nu blire svårt..
Men tror ni allvarligt talat att kampfisken kommer dö om jag släpper i en Gurihanne?
JojjeN skrev:Gurami i 30 liter är inget som jag skulle rekommendera.
Kampfisk + gurami i ditt 100 liters kan funka, ingen har sagt att kamphanen kommer dö, dock kan det hända att han får det lite hett om öronen.
Flaxss skrev:min Dvärggurami hane slaktade en av mina kampfiskhanar(200l)
hos mig har det funkat innan en gång utan problem med att ha kampfisk och gurami ihop. men denna gången inte. så det kan nog vara olika från fisk till fisk. .