Jag har 6 skalarer i mitt 350-litersakvarium. Från början hade jag sju, fem vanliga randiga, en svart och en albino. Fyra av de normalfärgade blev till två par, varav ett lekte. Sen blev honan i det paret sjuk och jag tog bort henne, så nu har jag ett par kvar. De två normalfärgade som är kvar är båda hanar. Albinon och den svarta vet jag inte vad de är ännu. De simmar ofta ganska nära varann men det känns mer som att de gör det för att de normalfärgade favoriserar varann framför de udda...
Frågan är om jag ska vänta och se vad som händer med de som är kvar. Om det bildas något nytt par eller om jag ska testa lämna in någon av hanarna och byta honom mot en eller två yngre som förhoppningsvis då sen parar ut sig med dom jag har?
Dock är det ju väldigt nyligt som honan till den ena hanen blev sjuk, så jag kanske inte ska stressa iväg innan jag ser vad som händer? Det är ju trots allt ganska lugnt i karet som det är och ingen av fiskarna är som den jag hade en gång som stressade ihjäl de andra.
Tanken var ju från början att köpa in ett litet stim småscalarer som skulle få para ut sig och sen omplacera de som blev över... Tänkte mig att behålla två par då... eller blir det för många med tre par?
Så, vad tycker ni att jag ska göra härnäst?