Råd om skalarer, byta ut någon eller behålla?

#1 - 28 november 2007 14:50
Jag har 6 skalarer i mitt 350-litersakvarium. Från början hade jag sju, fem vanliga randiga, en svart och en albino. Fyra av de normalfärgade blev till två par, varav ett lekte. Sen blev honan i det paret sjuk och jag tog bort henne, så nu har jag ett par kvar. De två normalfärgade som är kvar är båda hanar. Albinon och den svarta vet jag inte vad de är ännu. De simmar ofta ganska nära varann men det känns mer som att de gör det för att de normalfärgade favoriserar varann framför de udda...
Frågan är om jag ska vänta och se vad som händer med de som är kvar. Om det bildas något nytt par eller om jag ska testa lämna in någon av hanarna och byta honom mot en eller två yngre som förhoppningsvis då sen parar ut sig med dom jag har?
Dock är det ju väldigt nyligt som honan till den ena hanen blev sjuk, så jag kanske inte ska stressa iväg innan jag ser vad som händer? Det är ju trots allt ganska lugnt i karet som det är och ingen av fiskarna är som den jag hade en gång som stressade ihjäl de andra.
Tanken var ju från början att köpa in ett litet stim småscalarer som skulle få para ut sig och sen omplacera de som blev över... Tänkte mig att behålla två par då... eller blir det för många med tre par?

Så, vad tycker ni att jag ska göra härnäst?
#2 - 28 november 2007 19:17
Tre par blir nog för mycket. Vi kunde inte ha två lekpar i 300l men det kan kanske funka med två i 350l.
#3 - 28 november 2007 19:21
Tycker du ska satsa på max 2 par.. Det kan bli trixigt nog att få två att samsas på den ytan.
Tycker att du ska avvakta med de du har och se om det blir någon ny parbildning. Det kan ju ta sin lilla tid... :)
#4 - 28 november 2007 19:50
Jag hade två par i ett 375-liters, som lekte i varsin ände av akvariet, och om jag minns rätt så var det rätt spänt, och utrymmet räckte knappt till för de två paren.
#5 - 29 november 2007 08:40
lili76 skrev:
Tycker du ska satsa på max 2 par.. Det kan bli trixigt nog att få två att samsas på den ytan.

Tycker att du ska avvakta med de du har och se om det blir någon ny parbildning. Det kan ju ta sin lilla tid... :)

Ok! Det ska bli spännande att se om det händer något nytt då. Det här är första gången jag lyckats ha skalarer som överhuvudtaget kommit överens och som vuxit upp till en storlek där de börjat leka. Tidigare har de varit onda mot varann eller dött av olika orsaker. Hade så smått börjat ge upp innan jag hittade de jag har nu. Kunde inte låta bli att ge det ett försök till och den här gången har det gått väldigt bra. Välmående, vackra fiskar med höga, fina fenor...

Bara lite synd om inte albinon bildar par med någon. Den ser så ruskigt annorlunda ut. Har inte sett någon annan än den jag har. Annars får jag väl köpa ett till större kar där den kan bo :P
#6 - 29 november 2007 08:54
Albino låter väldigt vacker tycker jag! Har du någon bild? *Nyfiken*
Skalarer ÄR så oerhört vackra! Jag går och väntar på parbildning bland mina. Har oxå en önskan om hur de ska para ihop sig.. :p
#7 - 29 november 2007 10:57
Ska försöka ta en bild och så lägger jag ut den sen. Kan ju ta ett tag beroende på hur pass villig just albinon är att visa sig framme vid glaset idag :)
#8 - 29 november 2007 11:04
Det gick väldigt bra! Fast fisken är långt ifrån lika gul som den ser ut på bilden. Ser bara så ut när den kommer så nära ljuset som den gör när den tror den ska få mat... hehe.

Annons