Råd om kuliål

#1 - 15 februari 2010 09:21
Jag har i mitt helt nystartade akvakrium neontetror och en kuli ål.
Jag har tagit över fiskarna från en vän och har själv inte någon tidigare erfarenhet av kuli ål. Vet du något om denna lilla varelse så tar jag tacksamt imot all information:)
#2 - 15 februari 2010 10:13
De är rätt lättskötta och verkar trivas bäst om de är flera (motsatta uppgifter förekommer på nätet, men det är inte min erfarenhet). De samlas ofta i högar under rötter osv där de ligger och gonar sig i hopar. De tycker om att gräva, så ha inte vasst grus. Allra bäst bör de trivas i sand.
De är bottenlevande, och äter foder som har singlat ned till bottnen. Sjunkande foder i övrigt är bra, som t ex maltabletter.
De är mera aktiva på natten, men är ofta framme även på dagen.

Hemskt trevliga firrar. :)
#3 - 15 februari 2010 15:23
Jens A. skrev:
De är rätt lättskötta och verkar trivas bäst om de är flera (motsatta uppgifter förekommer på nätet, men det är inte min erfarenhet). De samlas ofta i högar under rötter osv där de ligger och gonar sig i hopar. De tycker om att gräva, så ha inte vasst grus. Allra bäst bör de trivas i sand.

De är bottenlevande, och äter foder som har singlat ned till bottnen. Sjunkande foder i övrigt är bra, som t ex maltabletter.

De är mera aktiva på natten, men är ofta framme även på dagen.

Hemskt trevliga firrar. :)

hade först 1 fast när jag köpte 2 var dom framme hela tiden sjukt roliga at kolla på när dom utforskar saker
#4 - 15 februari 2010 15:28
Finns två varianter vad jag har sett i butikerna, en Kanel khuli ål och en khuli ål.- Khuli har ränder medans kanelen har inte ränder, den är kanelfärgad. (De har jag) Mina två Kanelkhuli ål bor i 225l. Man ser de då och då. :)

De trivs i ihåliga saker, morsan har två som bor i en snäcka.
Super söta och aktiva saker :)

De kan ta yngel!! gjorde min ialf när en svärdbärar yngel simmade förbi munnen på khuli'n.

Köp ett par st till så din inte känner sig ensam :)
#5 - 15 februari 2010 15:30
Nubi skrev:
Finns två varianter vad jag har sett i butikerna, en Kanel khuli ål och en khuli ål.- Khuli har ränder medans kanelen har inte ränder, den är kanelfärgad. (De har jag) Mina två Kanelkhuli ål bor i 225l. Man ser de då och då. :)

De trivs i ihåliga saker, morsan har två som bor i en snäcka.

Super söta och aktiva saker :)

De kan ta yngel!! gjorde min ialf när en svärdbärar yngel simmade förbi munnen på khuli'n.

Köp ett par st till så din inte känner sig ensam :)

finns svart kuhli oxxå:)
#6 - 15 februari 2010 15:33
august1996 skrev:
finns svart kuhli oxxå:)

O_O finns det! :) Det är inte den som kallas för Kanel??
#7 - 15 februari 2010 16:14
Vad kul med så mycket kul infolmation om kuhlin:)
Jag ska leta reda på något ställe här i närheten som säljer Kuhli, har inte hittat något ännu men jag får ringa runt.
När jag läst om Kuliålen på nätet står det att den är ensamvarg och inte vill ha sälskap. Hur stora är de när man köper dem? Min gulbruna är ca 5-6 cm.
#8 - 15 februari 2010 16:15
Nubi skrev:
O_O finns det! :) Det är inte den som kallas för Kanel??

Vet faktiskt inte min lokala djur affär har ca 20 normala med ränder och ca 10 svarta och dom r lite gå svarta:)
#9 - 16 februari 2010 00:52
Du bör också ha en heltäckande ramp, täckglas eller någon form av skydd som sticker ut en bit från kanten. Jag vet inte om de klättrar eller hoppar, men ta sig ur akvariet kan de tydligen!
#10 - 16 februari 2010 07:15
Jag har som ett "lock" över akvariet där belysningen sitter och den är försedd med en utfodringslucka. Det är altså en "huv" som hör till akvariet. Jag tror inte den kan ta sig ut från den.
Kan man se skillnad på könen?
#11 - 16 februari 2010 09:38
De är väldigt svåra att odla på. En kompis lyckades dock. Utan att bry sig var plötsligt hela botten full av småkuhli.
#12 - 16 februari 2010 09:47
Vad kul:)
Bilagor:
#13 - 16 februari 2010 12:47
Lineli skrev:
Vad kul:)

Eller: Vad Kuhl...
F´låt...
Kunde inte låta bli...
#14 - 16 februari 2010 15:01
Eller: Vad Kuhl...

F´låt...

Kunde inte låta bli...

Underbart Anders! Jag satte mig på händerna för att inte skriva samma sak i morse, jag är så ny här att risken är att nån tror jag driver med folk isf. KUl att läsa att nån tänkte som jag! :D
#15 - 16 februari 2010 16:09
Asynja skrev:
Underbart Anders! Jag satte mig på händerna för att inte skriva samma sak i morse, jag är så ny här att risken är att nån tror jag driver med folk isf. KUl att läsa att nån tänkte som jag! :D

vad roliga ni är:d Nu var min khuli borta igen men efter lite letande hade den gömt sig bakom doppvärmaren...behöver verkligen en grotta el annat gömställe. Förslag....jag har sjöstensbotten, alltså ingen sand...
#16 - 16 februari 2010 16:37
Vi köpte en fuskgrotta på djuraffären. Det kanske vore nåt? Våra khulisar (3st.) tillbringar hela dagarna där inne. Annars har jag läst om folk som tar kokosnötter och gör hål i dem. Underbara små firrar det där, helt vilda när de är framme. Riktigt roliga att titta på. Förlåt för att jag hängde på Anders där....Men det var bara min typ av humor (inte så rolig jämt *s*).
#17 - 16 februari 2010 18:06
Vad skoj att fler gillar khuli ålarna :)
Det stämmer inte att de är ensamvargar. De kan behöva lite utrymme för sig själva om de är fler, dvs flera gömställen och inte bara en grotta till khulisarna.

Ang grottor så kan man alltid göra egna om man är en person som inte är rädd att såga lite :)
cocosnötter, dela de på hälften så har man en super bra cocosnöts-grotta :)
Stenar, både platta och runda stenar samt rötter i små storlekar som man staplar på varandra gör riktigt bra gömställen, inte bara för khuli ålarna, men oxå för resten av invårnarna.

Morsan har snäckor i karet (stora äkta snäckor) som hennes khuli ålar gillar att vara i.

Kan inte se könsskillnaden på mina men om man handlar mer än 4 st så lär man få en hane eller en hona med på köpet och då kanske man får de att bli fler när de blir tillräckligt stora :)
#18 - 16 februari 2010 19:38
Jag har också två kuhli. De är underbara (även om de är natt-aktiva så de gömmer sig på dagen).

Bara några tips till:

De bör utfodras med sjunkande mal-tabletter som innehåller "kött" (fiskmjöl), det vill säga, inte såna där gröna tabletter för algätande malar. Men det är också bra om de kan få i sig lite annan mat ibland (flingor eller frysfoder), om litegrann av det kommer på botten.

Det problem som jag har med mina kuhli är att det är svårt att utfodra dem tillräckligt. De andra fiskarna äter upp deras mat! De kräver rätt mycket mat för att bli tjocka och glada. Men det är ju inte bra att ha mycket mat liggandes på botten, det blir smutsigt och skapar problem med nitrit.

Så utfodra varje kväll när lampan varit släckt ett tag. Har du inga andra bottenätande fiskar så tror jag att ålen kommer få i sig tillräckligt.

Lycka till :)
#19 - 16 februari 2010 21:34
jag ska till ett zoo imorgon, och hoppas dom har kuhli, är väldigt sugen på ett par stycken :D en fråga bara, har sett nån ål som är svart-vit randig i nån zooaffär, nån som vet vad det är för nån ål? ;)
#20 - 16 februari 2010 21:48
jag startade en annan diskussion om grottor och fick då en bra beskrivning med bilder till att göra en kokosgrotta!
Min Kuhli är brun med gula ränder.
De som ägt kulin innan sade inget om tablettfoder, kanske den är undernärd? Den är platt som en halsduk...OJ!
#21 - 17 februari 2010 11:14
Det finns mer än 30 olika arter. De flesta är enfärgade eller bandade. Beteende mm verkar skilja mellan arterna men eftersom se är svåra att artbestämma vet man egentligen väldigt lite. Könsskillnaden hittar man i formen på bröstfenorna. Men även den skiljer sig åt från art till art.
#22 - 17 februari 2010 14:43
Om man är händig och inte vill lägga ner en massa pengar på foder man inte vet vad det innehåller kan man göra egen räkmix :) med massor av olika ingredienser.
Det ger jag till mina malar och khulisar. de är tjocka och älskar räkmixen, de ratar algtabletterna.
#23 - 17 februari 2010 14:44
hult87 skrev:
jag ska till ett zoo imorgon, och hoppas dom har kuhli, är väldigt sugen på ett par stycken :D en fråga bara, har sett nån ål som är svart-vit randig i nån zooaffär, nån som vet vad det är för nån ål? ;)

Kolla upp det latinska namnet på ålen som är svart med vita ränder. :D
*nyfiken!*
#24 - 17 februari 2010 15:50
Min söta Khuli ål var framme för en stund sen :) fick en bit räka och sen försvann den lika snabbt.

[ATTACH]27836[/ATTACH]

[ATTACH]27837[/ATTACH]
#25 - 17 februari 2010 16:16
Nubi skrev:
Om man är händig och inte vill lägga ner en massa pengar på foder man inte vet vad det innehåller kan man göra egen räkmix :) med massor av olika ingredienser.

Det ger jag till mina malar och khulisar. de är tjocka och älskar räkmixen, de ratar algtabletterna.

Har du ngt recept på den mixen? *ber snällt* :)
#26 - 17 februari 2010 16:18
Jag har gått efter denna
http://www.danemanuelsson.se/rakmix.htm
minus multivitamin och matsked spirulinapulver

Sen har jag lagt till flera ingredienser som jag haft hemma :)
#27 - 17 februari 2010 16:50
Vad roligt att du la ut bilder på din kuhlii:) Den ser rundare ut än min. Hur gammal är den? Jag har tyvärr inga bilder inlagda på datorn ännu men deet kommer..men när vet jag inte:)
#28 - 17 februari 2010 16:58
Min är ca 3 månader gammal :)
#29 - 17 februari 2010 18:27
Nubi skrev:
Jag har gått efter denna

http://www.danemanuelsson.se/rakmix.htm

minus multivitamin och matsked spirulinapulver

Sen har jag lagt till flera ingredienser som jag haft hemma :)

Tack så mkt! :)
#30 - 17 februari 2010 19:17
Nubi skrev:
Kolla upp det latinska namnet på ålen som är svart med vita ränder. :D

*nyfiken!*

kommer inte ens ihåg vilken affär det var jag såg det i :P
#31 - 17 februari 2010 22:17
Kan man ge kulin skalade räkor som man tinat, el bara tonfisk? Vill även Kulisar ha ärtor?
#32 - 17 februari 2010 23:10
Är nybörjare, men måste bara hålla med de flesta här. Kuhliålar är jätteroliga. Tyvärr har jag inte kvar någon av de två jag köpte. En dog av okänd anledning. Den var varken blek, tunn eller några märken på den. Den andra är bara borta. Har ett lock och enda öppningen är där sladdarna går ut. Nu tror jag att akvariet är full av andra fiskar. Men skulle det bli något bortfall kommer jag nog skaffa nya ålar.
#33 - 18 februari 2010 08:22
Duttur skrev:
Är nybörjare, men måste bara hålla med de flesta här. Kuhliålar är jätteroliga. Tyvärr har jag inte kvar någon av de två jag köpte. En dog av okänd anledning. Den var varken blek, tunn eller några märken på den. Den andra är bara borta. Har ett lock och enda öppningen är där sladdarna går ut. Nu tror jag att akvariet är full av andra fiskar. Men skulle det bli något bortfall kommer jag nog skaffa nya ålar.

Min khuli är jättebra på att gömma sig, bakom doppvärmaren tex där den är helt osynlig:) Din kuli kanske bara gömmer sig eller gräver ner sig de är nattaktiva så kanske dyker den upp:)
#34 - 18 februari 2010 09:14
Jag tror att khulisarna äter allt :) ialf mina.

räkmixen som man gör ska se ut som spenat när man mixat klart allt :)
Vissa vita fiskar gör att räkmixen blir trådig, men om man mixar fisken först och i ca 10 minuter så blir de inte trådiga.
#35 - 18 februari 2010 13:54
Bra tips, undrar om mina tetror med äter det..?

Just nu funderar jag på hur det ska gå när jag ska fylla på akvariet med nya fiskar.
Min kuli gömmer sig vid doppvärmaren och kan då hur enkelt som helst hoppa ut.
Varje gång jag kommer vara tvungen att öppna huven, vid rengöring, olantering mm kommer jag vara jätteorolig att den smiter. Kollade med min kompis om hon ville ha kulin ifall hon är vanare än jag men hon tackade nej, tycker dom är lite äckliga..Som jag då;) men man måste ju ge den en chans.
#36 - 18 februari 2010 13:55
olantering=plantering
#37 - 18 februari 2010 14:13
Alla fiskar äter räkmix, Det är det som är det bästa *leR* tom malar äter räkmix :)
Ärsch, köp några cocosnötter och gör hål i de med hjälp av en poligrip och sen dimper du ner det i karet, så lär din khuli ål hitta rätt på nöten :)
Mina tänker jag aldrig på att de ska smita, och jag har inte en khuliål säkert kar.

Vad är det för fiskar du tänker på ? :D
Bilagor:
#38 - 18 februari 2010 14:23
Kanske svärdbärare, platy eller molly kanske. Min första tanke var Scalarer som ju är de finaste jag vet i fiskväg men det sprack eftersom de inte går att ha med neontetra. Någon liten algätare vill jag med ha.
Det här med akvarie är helt nytt för mig så jag vill inte ha alltför svåra firrar..
#39 - 18 februari 2010 14:42
Hur stort kar hade du?
Alla dessa fiskar du nämnde är fina och lätta :) skitbra som första fiskval :)
Platy och Svärdbärare är kusiner, så ha inte de ihop. om du inte vill ha lustiga fiskar.
Mollys tillsammans med Platy och svärdbärare går bra :)

Algätare finns ingen renodlad fisk som bara äter en massa alger, däremot finns det bottenlevande malar som är fina :) Ancistrus och Otocinclus macrospilus är mina favoriter som jag har hemma.

"skärpsnäckor" är duktiga på alger de med :) Förstår inte att folk tycker de är fula, de gör en stor nytta i karen :)
#40 - 18 februari 2010 14:49
35 bredd
80 längd
40 höjd
Jag vill nog inte ha snäckor.. men har du bilder på dina "algätare"? Skulle vara kul att se för bilderna i beskrivningarna ser aldrig ut riktigt som på riktigt tycker jag..
#41 - 18 februari 2010 14:55
Hur många liter är det... *räknar* ca 54l...
Då blir ancistrus lite för stort för ditt kar. Ottos är nog bättre :) val.

Inga bästa bilder, men de enda bilderna jag har :)

ancistrus
[ATTACH]27850[/ATTACH]

ottos :D
[ATTACH]27851[/ATTACH]
#42 - 18 februari 2010 15:06
Fina bilder! Min kamera är så dålig men ska se om jag kan få in nån bild.
Den översta var jätteläskig men väldigt fin:) Hur stor är den? Jag kan tänka mig en som är max 10 cm för annars blir det lite stort tycker fega jag;)
54l jag trodde det var större.. räknar man inte 35X40X80=120000/1000=112 ?
Jag blev osäker nu...hur räknade du?
#43 - 18 februari 2010 18:41
Jag tycker du ska mata din Kuhliål med sjunkande tabletter. En eller en halv tablett varje kväll när det har varit släckt ett tag. De är ju nattaktiva så den lär inte äta så mycket av det lilla som kanske faller ner när du matar de andra fiskarna. Den ska vara rund och fin om magen, inte tunn! :(

Jag har som sagt själv problem med mina kuhliålar, för deras munnar är inte gjorda för att gnaga på en tablett, de gillar nog räkmix eller sjunkande frysfoder mest.

Vad du gör, så mata INTE med röda mygglarver. De är starkt allergiframkallande och många har haft problem med dem. De smutsar ner vattnet. Bara ett tips alltså!

Men du kan ju köpa något annat fryst foder. Det är viktigt att mata när det är mörkt, annars brukar de inte äta något.
Bilagor:
#44 - 18 februari 2010 19:12
Ok tack för bra råd.Den är nog rätt smal. Vad heter fodret?
Måste man vara guldmedlem för att lägga upp foton?
#45 - 18 februari 2010 19:14
Nubi- din ancistrus är verkligen fin, hur stor?
#46 - 18 februari 2010 20:33
Lineli skrev:
Nubi- din ancistrus är verkligen fin, hur stor?

Tack! han e inte så stor som Mårten. Mårten är ca 15cm och har massooooor av sprötar :D
Denna kanske är 8 cm max. Fick hem honom när han var 4cm :D super söt!!
#47 - 18 februari 2010 20:37
Jag lånar din tråd lite :)
Köpte idag en Khuli ål som jag aldrig sett tidigare :) 20kr var inte så farligt ;)
Det syns inte på bilden men den är väldigt GUL och med bruna ränder, inte som de vanliga khuli man ser.Super coolt tycker jag.
[ATTACH]27866[/ATTACH]

Förlåt! jag som inte kan räkna! *skratt* 112l för en hane och hona ancistrus blir kanoners! :)

Sen vill jag tipsa om Borneosucker, Är helt såld på de små liven :)
[ATTACH]27867[/ATTACH]
#48 - 18 februari 2010 20:41
det var ett riktigt snyggt mönster på den ålen :D
#49 - 18 februari 2010 20:42
hult87 skrev:
det var ett riktigt snyggt mönster på den ålen :D

:) påminner mig om banansplitt glass *skratt*
#50 - 18 februari 2010 20:45
Nubi skrev:
:) påminner mig om banansplitt glass *skratt*

:) ja precis :D
#51 - 18 februari 2010 22:14
Nubi: du får låna tråden hur mkt du vill. Bara kul med bilder:)
#52 - 19 februari 2010 09:08
Lineli -Tack :)
igår efter att lampan släckt tog jag fram en ficklampa och lyste i karet.
Malarna, khuli ålarna kom fram och började leta efter gott :)

Jag hade hoppats på att få se den nya khuli som vi döpt till banana *skratt*
Men den ville inte komma fram. Inte konstigt ;)

Planen nu är att inreda 180l till ett asiatisk kar där khuli ålarna och Borneosucker blir de bottenlevande individerna. ska ha fin fin sand så knulisarna kan gräva ner sig :)...om de nu gör det...
#53 - 19 februari 2010 16:41
Hej! De tabletter jag matar med är en liten påse med en pansarmal på, av märket "hikari"

Det är tabletter som ska lämpa sig för pansarmalar men också för ålar.
Man kan ju mata med det som "standard" och sen 2 gånger i veckan kanske mata med frysfoder (om man får det att sjunka!) av något slag, som har mer "bitar" som de kan tugga i sig. Fortfarande är det matning när det är mörkt som gäller :)

Frysfoder smutsar ner ganska mycket, det är därför man inte bör mata så mycket med det varje gång, om man inte vet att man har väldigt bra vattenkvalitet och filtrering.
#54 - 20 februari 2010 09:58
Jag har köpt (efter rekomendation i "fiskaffären") Tetra Tabimin tabletter för bottenlevande fiskar. I affären sade de en halv tablett 2ggr/v och de dagarna ska inget flingfoder ges.
#55 - 20 februari 2010 19:23
O_O que??
Vad ska dina fiskar leva på då??
Låter verkligen skumt....eller äre jag som läst fel? Ta inte allt butikbiträde säger på största allvar. Kan bli sååå fel.

En tablett varannan dag + flingfoder till fiskarna, skulle jag ge om det rör sig om mer än 4 pansarmalar/khuli ålar, förutsättningen att man har ett B R A filter.

Gud jag ger mkt mkt mkt mkt mkt mkt mer än så till mina malar och khuli ålar.
#56 - 20 februari 2010 21:37
Det allra viktigaste är att titta på fisken och se om den blir lite rund om magen, den ska ju inte se smal och mager ut. Sen ska det aldrig bli matrester liggandes på botten en längre tid, då skapas nitrit, för nyttobakterierna i filtret hinner inte med att bryta ner de ämnen som skapas när maten ruttnar.

Kort sagt: Det går inte att säga exakt hur mycket och hur ofta man ska mata.

Mata litegrann i början och se om kuhlin gillar tabletterna! när det är mörkt alltså. Mina kuhli känner lukten av tabletten på några få sekunder och blir helt galna och kommer fram och börjar äta. Så om dina inte gillar tabletten, försök hitta märket Hikari nästa gång, men troligen gillar dina även Tetra-tabletterna :)
#57 - 20 februari 2010 21:50
Ikväll fick min kuli och min nya Ancistrus:) en tablett på botten. Alla fiskar åt på den!! Mina Tetror och de sedan igår nya medlemmarna. Alla var som galna, kuli försökte lägga sig lite över tabletten så han skulle få den för sig själv men de andra firrarna var envisa, men alla verkade sams. Den enda som inte brydde sig var Ancistrus som mäter hela 2 cm och älskar mina vita stenar i akvariet och var helt upptagen av att putsa dem:)
Bilagor:
#58 - 20 februari 2010 21:52
Lineli skrev:
Ikväll fick min kuli och min nya Ancistrus:) en tablett på botten. Alla fiskar åt på den!! Mina Tetror och de sedan igår nya medlemmarna. Alla var som galna, kuli försökte lägga sig lite över tabletten så han skulle få den för sig själv men de andra firrarna var envisa, men alla verkade sams. Den enda som inte brydde sig var Ancistrus som mäter hela 2 cm och älskar mina vita stenar i akvariet och var helt upptagen av att putsa dem:)

låter som en god tablett, nästa gång släng i två tabletter :) så alla får av kakan.
Försiktigt med att ösa i fiskar i ett nystartadn akvarium, men det kanske du redan vet? :)
#59 - 20 februari 2010 21:57
ja, det vet jag men vad svårt det är att hålla sig.....Tyvärr har två av tetrorna som var med akvariet dött. De är ca 1½ år, de har blivit dåliga ganska hastigt och sedan dött, det har inte verkat vara något större fel på dem inget som syns på färg el så men de har plötsligt slutat äta och sedan mest varit i botten på akvariet och sedan dött.
#60 - 20 februari 2010 22:02
Lineli skrev:
ja, det vet jag men vad svårt det är att hålla sig.....Tyvärr har två av tetrorna som var med akvariet dött. De är ca 1½ år, de har blivit dåliga ganska hastigt och sedan dött, det har inte verkat vara något större fel på dem inget som syns på färg el så men de har plötsligt slutat äta och sedan mest varit i botten på akvariet och sedan dött.

Jag vet det är suuuper svårt att hålla sig från att shoppa fiskar!
Jag fick lära mig den hårda vägen = massor av fisk på tid = fiskmassdöd = Nitrit. Inte alls kul.
Det jag försökte göra var att koncentrera mig mer på växterna och inredningen, och vara så petnoga som möjligt. Då gick dagarna fortare :D

ang fiskdöden, Inget att oroa sig över. När du ser att en fisk har dött, släng fisken och gör ett 20% vattenbyte på karet. :).
#61 - 20 februari 2010 22:09
hoppas jag klarar mig från att massa firrar dör.
Akvariet hade varit igång med Tetrorna i en vecka igår
#62 - 20 februari 2010 22:45
Inga fler fiskar...annars får du problem längre fram. Njut nu av karet och köp fler växter :D och mata sparsamt :)
#63 - 20 februari 2010 23:56
funderar på vad jag ska ha för växter, några fina låga skulle vara fint.
#64 - 21 februari 2010 19:04
Köp de låga "Anubias" som heter "Anubias nana", de blir bara 5-8 cm höga, har styva blad. Rötterna ska ner i sanden men den större rotstocken ska ligga ovanför sanden. Var noga med att skölja av dem noga (gnugga lite försiktigt på bladen) innan de sätts i akvariet.

När Ancistrusen blir större kommer den kräva en tablett för sig själv. Jag var tvungen att flytta mina pansarmalar och kuhli till ett annat akvarium för de var för stressade när Ancistrusen jagade bort dem hela tiden. De blev alltså inte skadade, men de fick ingen tid till att äta! Så du får väl se hur det går sen när Ancistrusen har blivit större. Men just nu går det ju bra :)

Som sagt, var noga med delvattenbyte, 20-25% en gång i veckan och köp inga fler fiskar nu. Mata bara så mycket som äts upp snabbt! Och rör inte filtret, så att nyttobakterierna får en chans att hinna med nu när du köpt nya fiskar.

Hoppas allt går bra med dina invånare, lycka till!
#65 - 21 februari 2010 19:06
Håller med Toccata :) Viktigt att inte köpa fler fiskar. Om du vill köpa något, köp växter :)
Anubis kan man oxå knyta fast på rötter. Det blir riktigt snyggt :)

Vill du ha enkla som inte kräver mkt men som är bra för karet, Vattenpest. Fult namn på en fin växt.

Kolla oxå vad du har för lysrör i karet. Bra lysrör = bra växter + pmdd, men många saker att tänka på nu på en gång ;)
#66 - 21 februari 2010 19:11
I eftermiddag for jag till affären för att köpa tester till mitt kar och det visade sig att jag hade lite hög nitrit och Gh värde. Jag kokade det nya vattnet lät det svalna och tillsatte det sedan. Jag planterade även tre nya växter som jag tyvärr inte vet vad de heter.
Jag vet inte hur man lägger upp kort annars kunde jag visa:)

Såg på en sida att man ska byta 5% flera ggr / dag vad säger ni om det?
#67 - 21 februari 2010 19:17
Om du har en hög nitritvärde i karet så byt 10% varje dag i en veckas tid och mata minimalt.
Det är lätt hänt att man får nitrit och bli inte orolig, men undvik nu att köpa fiskar. För för högt nitrit = fiskdöd och khuli död.

Tester som man ska använda är dropptester (om du inte redan vet om det) Dropptester som man mäter Ph värdet och Nitrit. Det är de enda jag går efter. Finns 10000 andra tester, och de flesta är onödiga för sällskaps akvarium.
Min personliga åsikt
#68 - 21 februari 2010 19:43
Jag använde mig av Tetra 6 i en. den mäter PH, Kh, Gh, no2, no3, och cl2.
Man stoppade ner en sticka i vattnet och läste av den efter två olika tider.
#69 - 21 februari 2010 19:45
Okej, sticktester är inte alltid korrekta och därför föredrar jag dropptest, men har du sticktest så kör på det.
Tetra har bara ph test och nitrit test oxå :) i droppform. då tar man lite av akvarievattnet i en bägare och så droppar man lite av kemikaliet i behållaren och efter ngn minut så blir vattnet i en annan färg och så har man en färgskala som visar vad alla färger betyder.

men gör nu så, inga fler fiskköp och så byter du 30% vatten varje dag i en veckas tid. så ska du se att nitriten försvinner.

Nästa gång du går till fiskaffären fråga efter Easylife.
http://www.gibbon.se/archive/images/produkter/large/25/258981.jpg
BÄSTA medlet att ha i karet vid vattenbyte och vid stressade fiskar.
Läs här http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.gibbon.se/archive/images/produkter/large/25/258981.jpg&imgrefurl=http://www.gibbon.se/products/product.aspx%3FItemId%3D16602&usg=__HjP8_aL_Q-yxXytSTlvFEOGybNQ=&h=225&w=300&sz=33&hl=sv&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=wSctWLb6BRJelM:&tbnh=87&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3DEasylife%2Bf%25C3%25B6r%2Bfiskar%26um%3D1%26hl%3Dsv%26tbs%3Disch:1
.
Jag tycker den är super bra!
#70 - 22 februari 2010 15:58
Det bästa lysröret enligt mig är Philips Aquarelle, brukar finnas i djuraffärer (viktigt för att få växterna att trivas). Ju fler växter, desto lättare att komma i balans och akvariet blir så fint! Gruppera växterna lite så att de inte står en och en, brukar bli finast.

Bara guldmedlemmar får lägga upp bilder här, men du kan lägga upp bilder på den här sidan och sen posta länken som skapas till din bild här i forumet:
http://imageshack.us/

Eller här:
http://tinypic.com/

Jag skulle rekommendera att byta ungefär 10% varje dag nu, och mata väääldigt sparsamt även om fiskarna ser ut att vara hungriga. De klarar sig väldigt länge utan mat, så mata bara pyttelite så att det äts upp direkt. Filtret har för få nyttiga bakterier så här i början, det är därför nitrit-värdet stiger. Man måste ge bakterierna en chans att föröka sig.

Lycka till!
#71 - 22 februari 2010 19:57
Vad snälla ni är som ger mig så många bra tips:) Anledningen att jag köpte just det testet var för att det andra var slut, annars hade jagköpt det.
Jag har även planterat tre nya växter:)
Jag har inte tänkt köpa fler fiskar, är nöjd med min besättning:)
Kuli har blivit mycket gladare sedan de nya firrarna kom:)
#72 - 22 februari 2010 20:47
jag vill också skaffa kuhliål men tror inte att jag ska ha mer fisk i mitt akvarium, det är nog fullt :( men funerar på att skaffa ett till når ekonomin tillåter :D
#73 - 22 februari 2010 21:13
Nu har jag bytt 10liter vatten igen! och matat pyttelite!
#74 - 22 februari 2010 21:54
Khuli är en av mina favoritfiskar sedan lång tid då vi hade akvarium då jag fortfarande bodde hemma. Man såg dem inte så ofta men de lever så länge. De hängde med 3 flyttar över närmare 7 år. Var alltid lika roligt när man såg dem komma fram.

Nu har jag 4 stycken. Har bara sett 2 samtidigt men jag har ju trots allt vädigt beväxt botten i mitt akvarium.
#75 - 22 februari 2010 22:05
Vafalls, mata absolut ingenting under tiden du har nitrit. Fiskarna klarar sig utan maten men kan dö av maten.
#76 - 22 februari 2010 22:13
Ps. Rådet du fick från affären att mata två ggr Per vecka är ett bra råd. Allt beror ju givetvis på förutsättningar, men alltid bättre att mata för lite än för mycket. Och det blir sällan för lite ändå, jag matar mitt kar två-tre ggr i veckan med en och en halv algtablett, i karet har jag 10 otocinclus, 7 amanoräkor och 4 black Molly. Fiskarna är runda och Goa om magen
#77 - 23 februari 2010 13:18
Man kan visst mata 2 ggr i veckan när man har nitrit. Jag hade nitrit i ett relativt startad kar. Fiskarna överlevde och nitriten försvann.

Sen att mata lite och mata liiite kan variera från person till person.
#78 - 23 februari 2010 13:28
Det är inget råd man ska ge. "liiiiite" mat varierar ju beroende på vem som matar. INGEN mat under tiden du har nitrit.
#79 - 23 februari 2010 13:29
Det rådet fick j a g när jag fick nitritproblem och det gick BRA :)
#80 - 23 februari 2010 13:38
Kul för dig. Kanske inte går lika bra för andra, och de förlorar då fiskar. Det är helt enkelt ONÖDIGT att mata under tiden man har nitrit. Nitriten försvinner innan fiskarna hinner svälta ihjäl.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133705&highlight=nitrit
#81 - 23 februari 2010 20:55
Vi får hoppas på att nitriten försvinner med 10% Vb i en veckas tid.
#82 - 24 februari 2010 20:26
Jag tog nya tester idag och det är på väg mot bättre värden redan!
Måste man verkligen koka vattnet? det tar sådan tid...
#83 - 25 februari 2010 16:17
Koka vattnet?? Vart har du hört det ifrån O_O
Har du egen brunn?
#84 - 25 februari 2010 18:35
Nej inte behöver du koka allt vatten!!
Om det var jag som sa något om kokat vatten, så menade jag så här:

Jag vill inte ta vatten från varmvattenkranen för att få "ljummet" vatten.
Istället tar jag iskallt vatten från kranen och fyller 80% av hinken. Sen kokar jag upp 2 liter vatten med min vattenkokare och häller detta i hinken. Jag tar då iskallt vatten och fyller vattenkokaren med. Så får jag ljummet vatten utan att ha använt vatten från varmvattenkranen!

MEN alla gör inte så här, vissa tar vatten från varmvattenkranen och blandar så att det blir ljummet eller lite halvsvalt direkt från kranen. Men jag upptäckte att mina fiskar mår dåligt av vatten som kommer från varmvattenkranen, så därför kokar jag 2 liter vatten och blandar så att jag får ljummet med det.

Mår fiskarna inte dåligt av att du blandar "rätt" temperatur direkt från kranen så kan du göra det. Men mina (och säkert många andras) mår inte bra av det.
#85 - 26 februari 2010 09:11
toccata skrev:
Nej inte behöver du koka allt vatten!!

Om det var jag som sa något om kokat vatten, så menade jag så här:

Jag vill inte ta vatten från varmvattenkranen för att få "ljummet" vatten.

Istället tar jag iskallt vatten från kranen och fyller 80% av hinken. Sen kokar jag upp 2 liter vatten med min vattenkokare och häller detta i hinken. Jag tar då iskallt vatten och fyller vattenkokaren med. Så får jag ljummet vatten utan att ha använt vatten från varmvattenkranen!

MEN alla gör inte så här, vissa tar vatten från varmvattenkranen och blandar så att det blir ljummet eller lite halvsvalt direkt från kranen. Men jag upptäckte att mina fiskar mår dåligt av vatten som kommer från varmvattenkranen, så därför kokar jag 2 liter vatten och blandar så att jag får ljummet med det.

Mår fiskarna inte dåligt av att du blandar "rätt" temperatur direkt från kranen så kan du göra det. Men mina (och säkert många andras) mår inte bra av det.

Kan det ha något att göra med att ditt vatten innehåller kanske något som inte fiskarna gillar och när du då gör på ditt sätt så försvinner det??
#86 - 26 februari 2010 16:09
Jag tänker prova att inte koka vattnet för det är lite jobbigt med allt kokande eftersom det tar ett tag att koka 10 liter! Dessutom har flera jag pratat med sagt att de inte kokar vattnet.
#87 - 26 februari 2010 19:20
Ja som jag skrev så har jag aldrig sagt att du ska koka allt vatten, vem har sagt det?

Det är många på detta forum som anser att allt vatten från varmvattenkranen är skadligt. Det för med sig olika metaller och bakterier och vi människor kan bli sjuka av att dricka det. Jag märkte en skillnad när jag inte längre använde det. Stockholms vatten är för övrigt väldigt bra och jag använder inget vattenberedningsmedel.

Så vatten från varmvattenkranen är ej att rekommendera till någon. Men ibland kan det gå bra.

Många byter med iskallt vatten men då kan temperaturen sänkas så mycket i akvariet att vissa fiskar inte trivs.

Det finns olika sätt att göra saker på. Men jag förstår inte vem som kokar allt vatten? Det behövs inte. Jag bara tar kokande vatten och blandar med iskallt. Men det behöver ju inte andra göra för det. :)
#88 - 26 februari 2010 20:56
Det är inte någon här som sagt att vattnet ska kokas:)
#89 - 27 februari 2010 19:26
Nu när vi har fått så många trevliga diskussioner om våra härliga "Vattenvänner" tänkte jag på en sak..
När jag på morgonen tänder min "förlampa" en lampa med dimmer som jag tänder före akvariet för att inte mina firrar ska vakna så hastigt av starkt lysrörsljus. Ser jag ofta Kuli fara runt som en tok i akvariet, den verkar oroa de andra fiskarna som verkar bli mycket stressade, särskilt tetrorna. Ibland på morgonen har någon liten växtbit även flutit runt, undrar då om det är Kuli...?
Kulin verkar stressa de andra fiskarna massor så jag går i tankar att kanske inte ha den kvar....
#90 - 28 februari 2010 08:39
Kuhli far runt när de är stressade. Det tog 1-2 veckor för mina att lugna ner sig när jag hade fått dem. Men det är normalt att de får en liten chock när ljuset tänds och far runt lite då. Mina lysrör tänds med timer och jag tänder ingen lampa innan. Men kuhli far runt ett varv, sen gömmer de sig i sina gömställen direkt. De ligger där hela dagen och är bara ute när det är mörkt (då får de mat!)

De behöver mörka gömställen (gärna lite trånga!) för att lugna ner sig också. Om de fortsätter att fara runt på dagen är det nog något i akvariet som stressar dem, till exempel för få gömställen eller för snabb vattencirkulation. Har de riktigt mörka grottor att gömma sig i?

Växterna kan släppa blad om de inte mår riktigt bra, det behöver inte vara kuhli, men visst kan något blad gå av när de far runt så där. Mina kuhli lugnade ner sig när de hittade bra gömställen, så plantera mycket växter och ha många gömställen.

Här är förresten en bild på min kuhli, som en liten hälsning. (De är 3-4 år gamla och rätt stora). Och en bild på akvariet. Det är finkornig sand (det gillar kuhli). Två grottor men också ett "snårigt" ställe med växtrötter i mitten, där ligger oftast en av mina 2 kuhli. Akvariet är på cirka 42 liter. Stimmet med fiskar är kilfläcksrasbora.

En av grottorna har jag gjort genom att försiktigt slå på en lerkruka (sån där brunröd terracotta), slog på undersidan, då sprack den mitt itu. Sen tog jag en fil och filade bort det som var vasst, blev en bra grotta om man körde ner den i sanden lite! Nu är den täckt av alger.
#91 - 28 februari 2010 09:02
toccata skrev:
Kuhli far runt när de är stressade. Det tog 1-2 veckor för mina att lugna ner sig när jag hade fått dem. Men det är normalt att de får en liten chock när ljuset tänds och far runt lite då. Mina lysrör tänds med timer och jag tänder ingen lampa innan. Men kuhli far runt ett varv, sen gömmer de sig i sina gömställen direkt. De ligger där hela dagen och är bara ute när det är mörkt (då får de mat!)

De behöver mörka gömställen (gärna lite trånga!) för att lugna ner sig också. Om de fortsätter att fara runt på dagen är det nog något i akvariet som stressar dem, till exempel för få gömställen eller för snabb vattencirkulation. Har de riktigt mörka grottor att gömma sig i?

Växterna kan släppa blad om de inte mår riktigt bra, det behöver inte vara kuhli, men visst kan något blad gå av när de far runt så där. Mina kuhli lugnade ner sig när de hittade bra gömställen, så plantera mycket växter och ha många gömställen.

Här är förresten en bild på min kuhli, som en liten hälsning. (De är 3-4 år gamla och rätt stora). Och en bild på akvariet. Det är finkornig sand (det gillar kuhli). Två grottor men också ett "snårigt" ställe med växtrötter i mitten, där ligger oftast en av mina 2 kuhli. Akvariet är på cirka 42 liter. Stimmet med fiskar är kilfläcksrasbora.

En av grottorna har jag gjort genom att försiktigt slå på en lerkruka (sån där brunröd terracotta), slog på undersidan, då sprack den mitt itu. Sen tog jag en fil och filade bort det som var vasst, blev en bra grotta om man körde ner den i sanden lite! Nu är den täckt av alger.

sry om jag kör lite offtopic, men ditt kar ser mysigt ut toccota :). såg lite harmonisk ut :).
#92 - 28 februari 2010 16:25
Tack :)
#93 - 28 februari 2010 17:15
Jättemysigt akvarie och en bra ide med krukan. Själv köpte jag en terracottagrotta för 109:- tänkte inte på kruka,smart.
Roligt med en kulihälsning:) själv har jag ff inte fattat hur man lägger in bilder;)
#94 - 28 februari 2010 18:15
Man kan inte lägga in bilder om man inte blir betalande guldmedlem.

Men man kan ladda upp bilder på en annan sida, finns många för detta ändamål (som dom jag länkade till, tror jag, om det var i denna tråd) och sen klistra in länken här.

Hoppas det ordnar sig med dina Kuhlis och att de lugnar ner sig. Plantera något "snår" med växter som står tätt ihop och gärna har lite synliga rötter, till exempel Anubias. Där gillar de att gömma sig.

Längre fram, när allt blivit mer stabilt i akvariet, så är det viktigaste att mata dem ordentligt så att de blir rätt tjocka och nöjda :) Lycka till!
#95 - 28 februari 2010 20:17
jag har sex st växter i akvariet och väntar på att de ska växa till sig:)
Min kuli är själv, alltså jag har bara en för jag fortfarande inte om jag ska ha den kvar.
#96 - 28 februari 2010 20:20
Lineli skrev:
jag har sex st växter i akvariet och väntar på att de ska växa till sig:)

Min kuli är själv, alltsådet jag har bara en för jag fortfarande inte om jag ska ha den kvar.

behåll den och köp några till kompisar till den :), tycker att de är trevliga fiskar fast att de kan gömmer sig lite då och då :p.
#97 - 1 mars 2010 08:45
Det är ju en nattaktiv fisk så om du ser den fara runt som en tok på morgonkvisten kan ju det bero på att den jagar lite i "gryningen". Min ser jag jaga på natten i ett blått "månljus" jag har i karet. Jag tror inte den stressar dina andra fiskar. Stressade fiskar slutar ju att äta så om de andra fiskarna äter vid matning är det säkert ingen fara. Då mår dom bra och att dom aktar på sig när en annan fisk kommer förbi är ju en naturlig reaktion. Det är annat om en fisk ständigt blir jagad av en annan så att den aldrig får komma undan och aldrig får äta.
#98 - 1 mars 2010 08:59
Mina firrar äter och mumsar så då är de kanske inte stressade men jag undrar varför Neontetrorna varje morgon går ner till botten i ett stim och står stilla, är de stressade då el vad gör de?
#99 - 1 mars 2010 09:21
toccata skrev:

Vad fint akvarium du har! :) och super söt khuli :D kul att se en fullvuxen :D
#100 - 1 mars 2010 09:24
Lineli skrev:
Mina firrar äter och mumsar så då är de kanske inte stressade men jag undrar varför Neontetrorna varje morgon går ner till botten i ett stim och står stilla, är de stressade då el vad gör de?

Mina neontetror ligger alltid på botten av karet på morgonen, speciellt bakom en stor svärdsplanta. Det verkar vara deras sovplats för jag ser de där varje morgon kl 07. :)
De verkar inte speciellt stressad av att mina khuli ålar simmar upp och ner ett par varv innan karet tänds.

Ett annat bra tips på grottor är delade cocosnötter :) och vill man ha snygga cocosnötter fäster man en anubis på, med hjälp av fiskelina, blir riktigt snyggt :)
#101 - 1 mars 2010 09:48
Lineli skrev:

Det låter helt normalt tycker jag. Dina fiskar mår säkert bara bra. :) Våra Neoner gör likadant, mest hela dagarna faktiskt, även om de inte "stimmar" så mycket. De är mest utspridda en och en lite här och var, gärna där det är som mörkast i karet. Överhuvudtaget tycker jag att Neonerna är mycket mer stillsamma än våra Glödbandstetror som busar omkring mest hela tiden, fart och fläkt. :)
#102 - 1 mars 2010 13:04
då kan jag vara lugn alltså:) Skönt att höra att fler har lika dant..
#103 - 1 mars 2010 19:40
Neontetror "sover" så. Om du har ngn nattbelysning kan man se hur de gärna står bakom en sten eller där det är lite skyddat och bara rör sig så mycket som behövs för att andas och hålla sig kvar.
#104 - 1 mars 2010 20:21
När jag släcker lampan drar Tetrorna genast ihop sig till sitt sovställe i akvariet.
#105 - 2 mars 2010 16:56
Lineli- Inget att oroa sig över :D
#106 - 10 mars 2010 08:42
Jag har bestämt att kuli får stanna för nu verkar den trivas så bra!
Den äter tabletter och har fått nya ställen att gömma sig på:)
Jag har gjort om lite i karet så nu kan Kuli kila in sig bakom stenar, gömma sig i kojan jag har köpt, eller hänga ut från ett hål i en rot. (det ser väldigt kul ut när den gör det) Vattnet i akvariet har jättefina värden och jag har även införskaffat en ny växt som är väldigt fin med blad som påminner om Thujablad, fast den här är ljusgrön med stjälkar. Svårt att förklara men fin är den:) En slang att göra rent botten med är också införskaffad och använd, den var superbra! Akvariet börjar bli riktigt fint nu!
Kanske det blir en Kuhlii-ål till...
#107 - 10 mars 2010 08:43
Jag glömde berätta att kuli nu är rundare och har växt sedan jag tog över den:)
#108 - 10 mars 2010 10:38
Lineli skrev:
Jag glömde berätta att kuli nu är rundare och har växt sedan jag tog över den:)

Vad kul att du bestämt dig för att ha kvar khulisarna :D
Självklart! ska du skaffa fler *leR*
De är så roliga och söta!
#109 - 11 mars 2010 20:05
Jag ska vänta lite med att köpa någon kuli kompis eftersom jag nyss har ökat besättningen med 4 st nya men värdena är fortsatt bra. Kanske om några veckor.
#110 - 12 mars 2010 10:57
Lineli skrev:
Jag ska vänta lite med att köpa någon kuli kompis eftersom jag nyss har ökat besättningen med 4 st nya men värdena är fortsatt bra. Kanske om några veckor.

tycker jag låter toppen, mkt klokt tänkt, du kanske tom hittar ngt helt annat :) som du bara måste ha i karet ;)
#111 - 12 mars 2010 11:21
ja man vet aldrig:)
#112 - 12 mars 2010 11:33
Nubi: Jag har köpt en Ancistrus och tycker den liknar din vad heter din mer än Ancistrus? Jag minns inte vad det stod i affären RX kanske men minns inte riktigt...
#113 - 12 mars 2010 16:11
Lineli skrev:
Nubi: Jag har köpt en Ancistrus och tycker den liknar din vad heter din mer än Ancistrus? Jag minns inte vad det stod i affären RX kanske men minns inte riktigt...

Hej!
Ancistrus sp. L144 heter mina :). Har sett XL, och XXL ancistrus i affären, de är fullvuxna och döps till XL. Tycker det är roligare att köpa småttingar, så man får följa med deras uppväxt :D

Ancistrus som ancistrus, sen finns det bruna, röd/bruna, gula och albino :) i L144 :)

http://zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php
#114 - 12 mars 2010 20:52
köpt kuhlii :D
#115 - 12 mars 2010 21:00
Grattis vad KUHL! Ett bra köp tycker jag! Hur många blev det?
#116 - 12 mars 2010 21:07
det blev 4st :D 39kr/st :D
#117 - 12 mars 2010 21:10
Vad spännande med 4 st jag har bara en. Du kan väl fortsätta informera om hur det går att ha fler? Har du bilder?
Här kostar Kuhlii-ålarna 20:-st var dina större el unga kanske det beror på det?
#118 - 12 mars 2010 21:56
jag kommer skriva om det i min projekt-tråd, den heter 200L akvarium. inga bilder än, behöver låna syrrans kamera, min glömde jag på en fest 15mil härifrån ;) okej är det stora? dom jag köpte var ganska små, typ 6-7cm
#119 - 13 mars 2010 07:15
hult87 skrev:
jag kommer skriva om det i min projekt-tråd, den heter 200L akvarium. inga bilder än, behöver låna syrrans kamera, min glömde jag på en fest 15mil härifrån ;) okej är det stora? dom jag köpte var ganska små, typ 6-7cm

Min Khulii är nog fullvuxen, typ 10 cm. dina verkar rätt små så det är väl ungar.
Jag ska kika på din projekttråd, alltid kul med projekt.

synd med kameran, hoppas du hade kul iaf så det var värt att missa den:p Hi, Hi
#120 - 13 mars 2010 07:23
okej :) ja men ingen större fara, en kompis har den, men ska orka åka 30mil tur och retur och hämta den :P men det finns väll zoo-butiker på vägen ;)
#121 - 13 mars 2010 08:38
Lineli skrev:
Min Khulii är nog fullvuxen, typ 10 cm. dina verkar rätt små så det är väl ungar.

Jag ska kika på din projekttråd, alltid kul med projekt.

synd med kameran, hoppas du hade kul iaf så det var värt att missa den:p Hi, Hi

fullvuxen khulli blir lätt 10-14cm :) om de trivs och frodas *leR*
#122 - 13 mars 2010 08:39
hult87 skrev:
okej :) ja men ingen större fara, en kompis har den, men ska orka åka 30mil tur och retur och hämta den :P men det finns väll zoo-butiker på vägen ;)

funkar d inte att skicka kameran via posten ;)
#123 - 13 mars 2010 09:10
Lineli skrev:
Vad spännande med 4 st jag har bara en. Du kan väl fortsätta informera om hur det går att ha fler? Har du bilder?

Här kostar Kuhlii-ålarna 20:-st var dina större el unga kanske det beror på det?

Här kostar Kuhlisarna också 39 kronor styck, små, 4-5 cm. Hade de kostat 20 kronor hade jag nog förköpt mig. :d Har 4 stycken och kommer säkert köpa ngn till om vi hittar med lite annorlunda teckning.:)
#124 - 13 mars 2010 12:15
Nubi skrev:
funkar d inte att skicka kameran via posten ;)

ja jag har tänkt på det med, men det är så skoj att kolla i olicka zoo-butiker ;) åker ju förbi torp utanför uddevalla och dör har dom en stor zoomagazinet-butik :D
#125 - 13 mars 2010 12:25
Det kanske blir en resa snart då, med zoo-tema:)
#126 - 13 mars 2010 12:56
japp, om en eller 2 helger skulle jag tro :D
#127 - 14 mars 2010 00:41
Alltid kul att kombinera nöje och fisk ;)
#128 - 14 mars 2010 07:06
fisk är ju nöjet :D;)
#129 - 2 april 2010 11:45
Min kuli verkar inte äta så mkt, hur mkt brukar de äta? Den verkar inte visa så stort intresse för algtabletten, finns annat att ge?
#130 - 2 april 2010 11:47
De brukar mest böka ikring i gruset, men jag har aldrig hört om en kuhli som svält ihjäl.
#131 - 2 april 2010 12:02
Jag brukar dränka en nypa vanligt flingfoder då och då så att det faller ned till botten. Gärna när det släckts.
#132 - 2 april 2010 12:29
Bra idè!
#133 - 2 april 2010 15:47
Mina börjar tjockna till sig en hel del. :)
Aktiva små rackare har de blivit oxå. De älskar räkmix! Testa det :)
Försöker hitta roliga teckningar på khuli ålarna men det verkar som det bara finns kanel och vanliga :(
vill inte att banan (den fläckiga heter så) ska gå ensam, den ska ha liknande kompisar :D
#134 - 2 april 2010 16:47
Lineli skrev:
Min kuli verkar inte äta så mkt, hur mkt brukar de äta? Den verkar inte visa så stort intresse för algtabletten, finns annat att ge?

Mina Kuhlisar älskar räkmix! De tränger sig före alla större fiskar när vi matar med det. :)
#135 - 2 april 2010 19:55
Nubi skrev:
Mina börjar tjockna till sig en hel del. :)

Aktiva små rackare har de blivit oxå. De älskar räkmix! Testa det :)

Försöker hitta roliga teckningar på khuli ålarna men det verkar som det bara finns kanel och vanliga :(

vill inte att banan (den fläckiga heter så) ska gå ensam, den ska ha liknande kompisar :D

Du kan få min:)
Bilagor:
#136 - 2 april 2010 19:55
Hur gör man räkmix.

Annons