Råd om köp av ett bra nanokar för sötvatten

#1 - 13 juni 2011 22:32
Jag tänkte dra igång en mindre räkburk, max storlek hamnar nog på ca 30 L. Vilka alternativ finns det? Jag har sökt runt lite och det verkar skilja rätt rejält i pris och jag har ingen aning vilka som är av bra kvalitet, vilka tillbehör som fungerar bäst etc. Hornbach såg jag hade riktigt billiga alternativ men här i Umeå är det långt till deras närmaste varuhus... Bör jag kanske satsa på ett paket direkt och vilka sådana är prisvärda? Målet är väl några räkor och snäckar samt om plats finns några dvärgkardinaler eller microrasboror.

Alla tips och råd är varmt välkomna!
#2 - 13 juni 2011 23:12
Det är nog ganska hög kvalité på dem alla men det man kan ha i åtanke är att det helst ska en bra filterlösning, en god biologisk filtrering kan vara ganska avgörande om man vill lyckas med sitt lilla akvarium! "Guppyhotellet" har en suverän filterlösning med ett stort fack i bakgrunden med plats för mycket filtermaterial. Vill man inte ha den typen av akvarium med färdig filterlösning så kan man lätt silicona fast en slimline- bakrund ca 4-5cm från bakrutan och fylla med filtermatta och en liten pump!
#3 - 14 juni 2011 07:10
Jag kan starkt avråda från märket Zoolux, de har gjort en del nanokar. Förmodligen är det nån kinesisk skit där lacken på samtliga plastdetaljer släpper om det kommer i kontakt med vatten.
#4 - 14 juni 2011 07:25
tommy_g skrev:
Jag kan starkt avråda från märket Zoolux, de har gjort en del nanokar. Förmodligen är det nån kinesisk skit där lacken på samtliga plastdetaljer släpper om det kommer i kontakt med vatten.

Jahapp. Det låter ju inte direkt lovande. Köpte naturligtvis 3 Zolux alldeles nyligen. Aldrig fel att fråga om t ex råd när det gäller skillnader i kvalitet.
#5 - 14 juni 2011 07:36
Jag köpte 2 Zoolux nanokar som de reade ut. Min polare köpte också ett likadant som har varit igång längre än mina, med nedre delen av plastklämman till ljusrörsrampen under vattenytan, har färgen lossnat där nu. Vi testade att skrapa lite med nageln på mina också, samma visa där med. Röret till ena pumpen hade spruckit också, men han kanske är lite vårdslös ibland haha.
#7 - 14 juni 2011 10:10
ansjo skrev:

Extremt inspirerande tråd du hade om dina Nanokar! Hur är belysningen/filtret i Dennerleburkarna? Kikat lite på Fluval Ebi också som verkar riktigt bra. Är det värt att beställa ett komplett paket från aquaristic.net eller enbard kuben och komplettera med övrigt senare?
#8 - 14 juni 2011 12:37
Jag använder inte Dennerles pump, utan beställde en Eheim Compact 300 som jag satte på det viset som åheim beskrev, och med ett bottenfilter som vattnet går genom med. Belysningen som är med paketet fungerar alldeles utmärkt, iofs har jag bara olika mossor i mina kar men dessa växer på riktigt bra:).
Om jag vore i dina kläder skulle jag isf beställa grejerna löst, det blir billigare så och det extra du får med ett paket är lite vattenpreparat samt foder i miniförpackning....
#9 - 14 juni 2011 19:33
Mmm svårt det blev nu då... Jag är grymt sugen på att starta med en gång och köpa första bästa AquaEl men det verkar ju inte vara riktigt samma kvalitet och dessutom är de rätt dyra att köpa hos den lokala handlaren... Hur lång tid brukar leverans ta från Aquaristic.net? Är det lätt att hitta en schysst belysning på hemmaplan om jag köper endast karet? Filter är ju lätt att hitta men tänkte på en belysning som passar för karet ifråga.

Stort tack till alla som har delat med sig av sina erfarenheter!
#10 - 14 juni 2011 20:25
Aquaristic.net är en väldigt bra site om man handlar mycket eftersom frakten plockar bort en del. Leveranstider kan dock variera. Jag beställde en gång då det tog över en månad p.g.a. att en artikel inte fanns på lager. De skickade då inte ut något meddelande om detta utan ordern låg kvar. Jag var tvungen att ringa, tog kanske 5 minuter att hitta en engelskspråkig personal (inte billigt att ringa utomlands), bara för att få veta att de inte kunde få tag på just den varan, de skickade då istället ordern utan varan eftersom den inte fanns att få tag i. Men annars har jag bra erfarenheter, de har väl nåt bonussystem där beroende på hur mycket man beställer, nån som vet hur det funkar?
#11 - 14 juni 2011 20:58
Man får poäng som man sedan kan dra av på priset när man handlar nästa gång:).
Leveranstiden för min del har aldrig tagit mer än en vecka, 5 arbetsdagar från det att de läst beställningen tills paketet blir levererat till dörren. Belysningen skulle jag köpa samtidigt eftersom dessa hör ihop, och en del av täckglaset vilar på fästet till belysningen.
Även en raklamation jag hade på en trasig belysning gick smidigt, jag fick en ny utan att jag behövde skicka tillbaka den som var trasig (som sedan bara var glappkontakt):).
#12 - 15 juni 2011 07:29
Det blev ett Dennerle 30L Complete Plus från zooroyal.de :) Priset inklusive frakt gick på 87 Euro vilket kändes ruskigt prisvärt! Har hört en del bra om deras leveranser också så det blir nog kalas. Jag ska försöka göra en uppstartstråd sen om den nya kuben. Tusen tack för all hjälp :)
#13 - 15 juni 2011 20:48
Du ångrar dig inte:)!
#14 - 16 juni 2011 19:44
Jag har ett Zolux på 20 liter sen några månader tillbaka, och jag kan inte säga att jag är missnöjd med karet i sig. Den medföljande pumpen har jag bytt ut, iofs, men har inte märkt att nån plastdel skulle reagera på vatten. Det enda som fanns på lampans plast"fot" är kalkavlagring, och det känns ju inte helt udda... Kanske var nån äldre variant som hade de problemen?

Däremot har lampan i fråga nu bestämt sig för att gå sönder, såklart, och jag hittar inget sätt att byta ut det lilla lysröret, utan verkar som man får byta lampa helt... :/

Sammantaget tror jag absolut det finns saker av bättre kvalitet att satsa på, men just flagande plast är nog inget som drabbar dem över lag.
#15 - 17 juni 2011 07:05
ansjo skrev:
Du ångrar dig inte:)!
Vad är det som är speciellt med Dennerle-kuben ansjo? tycker den ser ut som en aquatic nature kub...
#16 - 17 juni 2011 07:35
åheim skrev:
Vad är det som är speciellt med Dennerle-kuben ansjo? tycker den ser ut som en aquatic nature kub...
Bara för att du inte har någon;)!
#17 - 17 juni 2011 08:25
ansjo skrev:
Bara för att du inte har någon;)!
ööhöhöö:d Nä men seriöst, extremt fint glas och reptåliga och väldigt bra medföljande filter och belysning?
#18 - 17 juni 2011 12:53
:D!

Jag kan bara gå efter egna erfarenheter när det gäller Dennerlekar och deras utbud, att snacka gott om tex Aquatic kan jag inte göra eftersom jag inte har någon sådan burk.
Dennerle har bra kvalité, och jag har varit ganska många gånger på mässor i Tyskland och där kunnat bilda mig en uppfattning om vilka kar som jag vill lägga mina pengar på.
Nu säljs tyvärr inte Dennerle i Sverige, utan man får beställa från Tyskland eller åka och köpa själv, men beställer man ett kar via tex www.aquaristic.com kan man även handla ytterligare grejer då det är bra priser på hårdvaran söderöver.

Men i yttersta änden bestämmer man själv vad man vill köpa, och som sagt lägger jag hellre pengar på att handla Dennerle än något annat märke. Att dessa kar sedan finns i många storlekar gör inte saken sämre:)!
#19 - 17 juni 2011 15:42
lånar tråden;)
aquael är det bara skit eller bra grejer?
#20 - 17 juni 2011 15:59
MyrasHusse skrev:
lånar tråden;)

Nä aquael är inte bara skit!
#21 - 17 juni 2011 16:04
dom hade nå erbjudande här i stan på DM därför ja undrar :)
#22 - 19 juni 2011 07:27
Har fått rätt bra omdömen då jag har frågat runt mycket på olika forum :) Det verkar vara ett prisvärt alternativ om du ska köpa ett paket i Sverige.
#23 - 19 juni 2011 15:38
Cocoonakvarierna är riktigt snygga tycker jag. Är mkt nöjd med mitt :) Det kostade ca 800kr och då ingick en 26wattslampa(och påhängbart filter mm)
#24 - 19 juni 2011 19:47
Är också väldigt nöjd med mitt caccon kar :).
#25 - 20 juni 2011 04:43
Jag köpte ett aquel 10 liters "all-included" nano reef igår. Kostade 700kr. I med vatten och grus från det stora karet och några växter, så var det igång på några timmar. Smidigt!

[ATTACH=CONFIG]45438[/ATTACH]
#27 - 20 juni 2011 07:46
Sorry shrimp set ska det vara. Fel av mig. Men jag använder det till mollyyngel.
#28 - 20 juni 2011 08:45
jag såg att dom har aquael 30L setet för 498kr på DM iallafall här i östersund
#29 - 20 juni 2011 09:40
MyrasHusse skrev:
jag såg att dom har aquael 30L setet för 498kr på DM iallafall här i östersund
Vad väntar du på....[:-58]
#30 - 20 juni 2011 10:55
MyrasHusse skrev:
lånar tråden;)

Kanske inte spelar så där jätteroll på ett 10 eller 20 liters kar. Trickset ligger väl i att inte lasta ned det max.

Det jag tyckte som första intryck av Aquel 10l var att innerfilter och doppvärmare tar en del plats, den har ingen medföljande bakgrund och det är svårt att ställa ned pumpen tillräckligt. Helt stängd går det för långsamt, helt öppen så är det virvelbildning i karet och växterna nästan slits loss. Så ytterst finjustering upp från bottenläge är det som gäller.

På plussidan ligger praktiska tassar och en snygg design. Plus att den får plats på skrivbordet.
#31 - 23 juni 2011 14:59
Sådärja då var Dennerlekuben tagen i bruk! Trots några dagars restnotering är jag otroligt nöjd då leveransen gick på 4 dagar från att zooroyal.de fick den i lager och den obligatoriska extra dagen för Norrlandsleverans ingick då paketet låg i Ånge. Nu när jag ser den up close är det utan tvekan den snyggaste nanomodell jag har stött på och allt som ingick andas kvalitet. Den svarta sulawesisanden var väldigt snygg och tillhörande teknik fungerar bra och är estetiskt tilltalande.

Stort tack till Ansjo som "lurade mig" att satsa på en sådan modell =) Jag kan bara varmt rekommendera både produkten och inköpsstället till andra som går i nanoköpestankar!
#32 - 23 juni 2011 16:58
Kul att höra, kanske det blir som för mig att man började med en, men nu har man lite fler:)!

Annons