Råd om fjärilsciklid yngel

#1 - 30 maj 2011 19:16
Har nu under några dagar följt med när det första ynglen av mina fjärilsciklider kommit till. Helt sjukt roligt att de inte ätit upp dem än då tidigare försök slutat på det viset. Nu till dilemmat, som ni kan se på videon så plockar honan på ynglen hela tiden. Kan ynglen ta skada av att honan hela tiden flyttar på dem? de ser rätt så tilltyglade ut då hon spottar ut dem på bladet igen. Skall jag låta honan vara kvar i samma kar som hanen och ynglena eller är det värt att flytta hon och kanske hanen till ett annat kar?

" target="_blank">

Mvh
Patrik
#2 - 30 maj 2011 19:43
De funkar ju kanon! Rör dem inte och stressa dem inte! Ovanligt att det blir yngel av dessa
#3 - 31 maj 2011 16:10
Kan bara gratullera. Mina "fjärilar" har lgt ägg 5 gånger. Men ätit upp dom inom två dagar varje gång.
#4 - 31 maj 2011 18:49
Tror inte ynglen tar skada. Hon tar dem bara in i munnen för att föra dem till bladet. Hob vill ju ha koll på sina barn ;). Uppdatera gärna! Har ett par som ser ut som att de ska lägga ägg när som ser det ut som. Inte ofta man ser yngel från fjärilsciklid.
#5 - 31 maj 2011 19:42
De ser fint ut ju :) Hade också ett par ''fjärilar'' som fick upp äggen till yngel första gången:) tyvärr åt föräldrarna upp dom efter några dagar. Men tycker du borde ha kvar föräldrarna så att dom får träna på sina föräldrar instinkter :p
#6 - 1 juni 2011 07:56
Okey :) Då får föräldrarna vara kvar tillsvidare. Nu är alla yngel frisimmande i alla fall :D en ny video kommer inom snar framtid!

Annons