Jag körde senast med torkade bananskal till min infusoriekultur. Finns en bra artikel
här som beskriver hur man går till väga.
För snabbstart borde du kunna köra med Liquifry som starter i kulturen och mata med några droppar mjölk. Det knepigaste tycker jag är att se om det blivit något av kulturen.
En annan ersättning för infusorier ska vara hårdkokt äggula men det har jag själv inte testat så jag kan inte säga hur effektivt det är.
Efter ca. 8-10 dagars utfodring med infusorier kan du påbörja övergången till nykläckt artemia genom att parallellt mata med både artemia och infusorier i 3-4 dagar. Därefter borde det räcka med artemia.
När ynglen sedan växt till sig (4-6 veckor, minns inte riktigt) så kan du testa med andra foder så som små micro-pellets, torrfoder m m i små mängder tills de vant sig.
Ampularia-snäcka vet jag inte hur effektiva de är. Har själv kört med posthorn, physa och malayer men physan skitar mest ned själv tycker jag. Posthornen har varit effektivast hittills.
Oavsett om du har städhjälp eller inte så bör du slamsuga och byta vatten i akvariet dagligen. Gärna uppemot 30% fördelat på 1-2 byten. Jag gjorde så att jag slamsög ur 10-15% av vattnet med ganska grov slang och sedan fyllde på med nytt vatten genom en tunn, strypt luftslang med ungefär 1-2 liters genomlopp per timme. På så sätt undviks alltför kraftiga svängningar i vattenvärdena.
Just dåligt vatten verkar ynglen vara mycket känsliga för och det kan vara svårt att balansera utfodring vs vattenkvalitet. Mata hellre lite och ofta än sällan och mycket.