Råd med olika aspekter

#1 - 28 september 2005 09:34
Har inrett karet med ett "naturligt" röse (mer eller mindre hällt ner mindre stenar)samt byggt en mängd grottor.Nu skulle jag försöka fånga en hona för att tömma henne på yngel,vilket ju var omöjligt med tanke på inredningen.

Nu till frågan:
Ska jag låta livet ha sin gilla gång och hoppas på att så många yngel som möjligt gömmer och klarar sig i röset?

Ska jag tömma karet på inredning, fånga honan, för att sedan bygga upp inredningen igen?(Är inte rädd för jobbet)

Ska jag strunta i att ha röset och en del grottor för att lättare kunna fånga firrarna?

I grund och botten vill jag ju ha ett så naturtroget kar som möjligt,samtidigt som det vore kul att prova på att "odla" lite.

I karet går Aulonocara, Haplochromis och Mbunas
#2 - 28 september 2005 09:38
[QUOTE=small]Har inrett karet med ett "naturligt" röse (mer eller mindre hällt ner mindre stenar)samt byggt en mängd grottor.Nu skulle jag försöka fånga en hona för att tömma henne på yngel,vilket ju var omöjligt med tanke på inredningen.

Nu till frågan:
Ska jag låta livet ha sin gilla gång och hoppas på att så många yngel som möjligt gömmer och klarar sig i röset?

Ska jag tömma karet på inredning, fånga honan, för att sedan bygga upp inredningen igen?(Är inte rädd för jobbet)

Ska jag strunta i att ha röset och en del grottor för att lättare kunna fånga firrarna?

I grund och botten vill jag ju ha ett så naturtroget kar som möjligt,samtidigt som det vore kul att prova på att "odla" lite.

I karet går Aulonocara, Haplochromis och Mbunas[/QUOTE]

Jadu... Eftersom du är ute efter att ha ditt kar så naturligt som möjligt så borde du låta naturen ha sin gång :) Det kanske inte blir så mycket yngel som klarar sig (beror på vad du har för fisk).

Att tömma och hålla på och rota omkring för att få tag i honan stressar nog bara upp henne. Och då tömmer hon säkert ynglen under jaktens gång.
#3 - 28 september 2005 09:47
Nu ska Du få höra!!!Detta är ganska otroligt(tycker jag)

Försökte fånga honan igår och av någon anledning så triggade mitt flängade med håvar i karet igång b la auratusen till lek.Den jagade honan gled nonchalant undan med ynglen kvar i munnnen :) Jag slutar aldrig förvånas.

Är som sagt kluven just nu.Naturtroget eller en tömmning av honan och försöka rädda så många yngel som möjligt.Lutar mest åt naturtroget.....

Annons