Råd för sydamerikanskt kar

#1 - 3 februari 2005 08:51
Vi har nu tingat ett 240 l kar som hämtas på måndag. Det är köpt åt vårt lilla blåciklidyngel på 4 månader. Han kommer även att få sällskap av nykläckta syskon så småningom, det jag undrar är går det bra att ha flera blåciklider tillsammans (har endast sett dem parvis tidigare) oavsett kön? Hade tänkt att de syskon som överlever kommer att få flytta in så det blir kanske 3-4 stycken.

Vi tänkte försöka göra ett sydamerikansk kar och skulle gärna vilja ha förslag på fina fiskar man kan ha tillsammans med blåciklider och även på typisk inredning för att få detta så sydamerikanskt som möjligt. Jättetacksam för alla förslag.
#2 - 3 februari 2005 10:25
De flesta ciklider hyser större agressioner mot artlikar än mot andra ciklider, varför du kanske borde satsa på en annan art än att implementera flera blåciklider.

Några scalarer, skulle kunna passa bra som komplement - beroende på hur högt akvariet är.
Nyckelhålsciklid eller någon annan medelstor ciklid skulle också kunna gå, men med risk att de inte kommer att leka av , eftersom de kan få svårt att hävda sig gentemot blåcikliderna.

Ett stim tetror, några pansarmalar och någon algätare är också typiska fiskar för en sydamerikans biotop.

En blandning av sand / grus, större stenar, lite rötter och grenar och några växter är typsikt. Glöm inte att ha några öppna ytor..
#3 - 3 februari 2005 11:30
Det går alldeles utmärkt att ha fler blåcilkider än ett par. Jag har 5 st i en 375:a dom bråkar mycket sällan, dom mest spänner sig för varandra och testar sin styrka mot varanda genom att "kyssas". Ett bra tips är att låta dom växa upp tilsammans (vilket du hade tänkt), då har dom gott om tid att skapa rangordning. Enda anledningen till att du bör undvika fler blå ciklider är just att ditt kar kan bli för trångt (särskilt om du ska ha andra medlestora cilkider), tänk på att hanarna med rätt mat växer till 10-15 cm på ett år.

I övrigt håller jag med föregående talare till fullo, andra fiskar får kämpa ordentligt om dom ska klara av att leka bland en massa lekande blåciklider!
#4 - 3 februari 2005 12:18
Tack för alla råd! Ovärderligt. Har dock några följdfrågor (såklart *s*):

1. Jag skulle kunna nöja mig med att endast ha 4-5 blåciklider och sen pansarmalar och någon tetra, jag kan låta bli andra ciklider... skulle det karet räcka då?

2. Mitt problem är att om jag vill ha bara 2 så är det så svårt med könsskillnader på cikliderna. Jag har ju mitt yngel som är 4 månader och jag skulle kunna ta ett av ynglen av min arbetskamrat (som bara är 1 vecka gamla, och det givetvis när de vuxit till sig) men jag är osäker på om jag kommer att kunna se könsskillnad på dem. Kommer jag att märka när jag sätter ned det andra ynglet till mitt yngel om det blir ett par eller om de är samma kön utefter deras beteende?

3. Om jag då skulle kunna urskilja så att jag får ett par blåciklider så tar jag gärna några scalarer och tetror och lite annat och inga fler blåciklider. Karet är 45 högt, det kanske inte räcker för scalarer?

3. Om jag blandar sand och grus - kräver det andra förutsättningar än bara grus och vad rekommenderas att jag blandar för sorter?

Annons