Råd för att byta triller-akvarium mot barntillåtet

#1 - 26 februari 2008 11:56
Tänkte att fortsättningen skulle bli lugnare...
Funderar på att byta 54 liters mot större. Men hur stort? Har hittat 100 liters begagnat, är det för litet? Eller kan det duga åt c:a 8 guppy, 6 platy, 10 neontetror & 3 pansarmalar?
Skulle jag kunna ha 5 korallplaty i 54 liters?
Är jag elak om jag har ynglen i 25 liters? Läste att det inte är tillåtet med mindre än 40 liter.
Hjälp, hela huset kommer att vara fullt med akvarier som jag håller på:D.
Hellre det än att springa håv-ambulans ...

Om 100 liter är OK hämtar jag det idag, men...
I det där 100 liters bodde en mal som såg ut som ett monster, Antrac-nåt..
Borde inte den ha större & några kompisar?
#2 - 26 februari 2008 12:03
Man brukar säga att fiskarna vill ha en liter vatten per fisk-centimeter, och då räknar man på hur stora de KAN bli. Alltså borde du ha ca 50 liter vatten bara till dina tetror.. vet inte hur stora de andra blir men kika artbeskrivningarna här på zoopet.

Själv tyckte jag 200 liter var en lagom storlek men nu i efterhand ångrar jag att ja inte valde ett 300 eller störra, som jag faktiskt hade haft plats med :p
#3 - 26 februari 2008 12:04
Hej.
Jag skrev på andra stället att det går att hitta jättebra begangnade kar på blocket i större strl. Jag tycker 100 l verkar ok till de fiskar du räkna upp. Du kanske borde tillsätta nån algätare, typ ancistrus. Förmodligen en sån som finns i 100 l karet. dom e inte så jättestöra. Ca 15 cm som max om jag inte missminner mig.

25 l funkar som yngelkar eller räkkar. Däremot inte som ett kar där fiskarna ska bo jämt. I ett yngelkar växer dom ju till sig för att sen flytta till ett större hem & då e det ok. Du kan släppa i några räkor, ex körsbärsräkor i yngelkaret. Dom håller rent & snyggt & är dessutom superkul att kolla på :-) Ett annat alternativ är tex posthornssnäckor som finns i olka färger, jag har röd & rosa :-) Kombinera går oxå utmärkt, snäckan tar algerna & räkorna vissna växter & matrester :-)

Tycker det verkar ok även med 54 l, tänk bara på att du behöver en algätare av nåt slag.

Lycka till!

Mvh Eva
#4 - 26 februari 2008 12:13
Tack för svaret Grodlund!
Kommer säkert att tänka precis som du oavsett vilken storlek jag väljer.
Insåg att jag skrivit fel oxå, vi har inte alls neontetror, det är kardinaltetror...
#5 - 26 februari 2008 14:08
Your welcome! :D

Ancistrus kan oxå yngla & dom får många så vill man inte det så bör man skaffa 2 av samma kön :p

Det e nog ingen som blir arg, naturen har sin gång i alla kar :) Det finns dom här på forumet som använder yngel till att mata tex sina ciklider med så du behöver absolut inte känna så.

Det finns jättemkt & väldigt bra info om räker i skaldjurskategorin. Det finns flera olika kul räksorter, färger, storlek, lätt/svårförökade osv. Sonja & evus e 2 riktiga experter här på forumet :)

Pansarmalar äter inte alger men e annars väldig duktiga städare.

Tips när man har yngel som vuxit till sig lite e att ta med dom till fiskbutiken & byta in mot lite fryst artemia eller nån anna fisk tex. Eller sätta ut på blocket.se eller här på forumet :D

Lycka till nu! :p

Mvh Eva
#6 - 26 februari 2008 16:33
Tack Eva för uppmuntran. Nu åker vi & hämtar 100 liters:):)
Malin
#7 - 26 februari 2008 20:59
Kom ihåg att inte göra rent filtret alls de första månaderna! För det var nog orsaken till att många av fiskarna dog i början: Man bör ha endast 2-5 fiskar den första månaden för att "mjukstarta" bakterierna i filtret...

Så nu när du har så många fiskar i ett nystartat akvarium, så hinner nyttobakterierna inte med att bryta ned all skit! (bajs, matrester, med mera). Då kan det bli problem..

Så mata pyttelite de första veckorna, var tredje dag räcker! Och gör inte rent filtret på mycket länge... När man väl gör rent det ska man bara krama ur det försiktigt i ljummet vatten och sen sätta tillbaka direkt. Lite brunt klägg kan vara kvar.

Kul att ni skaffat större, fiskarna kommer absolut må bättre i detta! Om ni tar det lugnt med matning som sagt.

Ni kan börja med regelbundna delvattenbyten, 20-30% en gång i veckan, så för ni bort eventuella överskott på näringsämnen samt andra ämnen som det kan bli för mycket av i början.

Lycka till :)
Bilagor:
#8 - 26 februari 2008 21:54
Måste nog strukturera mig och sortera frågor på kategorier, vill ju lära mig snabbt och akvariet står ju där och tittar på mig, monstret oxå...
#9 - 26 februari 2008 22:33
1. Filtret/pumpen tror jag inte räcker till 100 liter, en Aquael 350...nån erfaren???
Pumpar den 350 liter så är den tillräcklig.

2. Ingen doppvärmare behövs, sas det, (?) men jag vill ha rätt temperatur, ska köpa imorgon.

Frågan är besvarad i en annan tråd, men en 50 watts värmare är lagom.
3. Följde med 3 platy & ett 10 cm minst monster med horn & allt. Sambon höll på att skratta ihjäl sig när jag koppat färdigt & skulle lyfta ner den i det gamla akvariet tills det nya är klart. Vad kan det vara för monster-mal?
Skulle tro att det är en Ancistrus.
4. Alla 4 fiskar som kom med var glada. platy-hannen började direkt att limma på brudarna & monstret simmar omkring & suger på rutorna. Men de är ju vana att bo i kallt vatten, hur ska jag göra för att de ska trivas????
Det kommer de säkert att göra i 26 grader med:)!
#10 - 27 februari 2008 06:32
Ancistrus är jättebra på att äta alger, så var glad för ditt monster :) Bra att du inte gör rent så mycket i början. Det är ingen fara om det kommer lite alger i början heller, det räcker att göra rent rutorna och låta allt annat vara. Men det är jättesmart att plantera snabbväxande växter (finns olika, sök på forumet), för dessa börjar snabbt ta upp en massa näring i akvariet, och då konkurreras algerna bort :)

Ancistrus-monstret behöver speciella algtabletter att äta, men det räcker att mata honom med en (när lyset är släckt på kvällen) cirka var tredje dag nu i början. Jag kan rekommendera en påse som heter "Hiikari algae wafers", om du hittar den, för min ancistrus älskar dessa. Annars går det säkert bra med en annan tablett, men det ska vara en sån som är för sugmalar som är algätande.

Själv har jag ingen doppvärmare och mitt vatten håller en temperatur på 23-24 grader. Jag tycker 25 grader är lagom egentligen. Allt beror på hur varmt man har hemma. Men hursomhelst, att ha doppvärmare är okej! Men var jätteförsiktig och sätt den på den lägsta temperaturen i början... Doppvärmare är nämligen ofta felinställda, så den temperatur som värmaren har på sin skala (tex 27) kan ge en temperatur på 30 grader om man tittar på en vanlig termometer... Så man får prova sig fram innan man hittat exakt hur doppvärmaren ska vara inställd.

Min ancistrus-mal blev helt galen i doppvärmaren och ville sitta på den hela tiden... Därför tog jag bort den.

När det gäller filter så handlar det som ansjo säger om hur många liter den pumpar per minut, det bör vara några gånger din egen akvarie-storlek. Sen är det också bra ju större filter-yta som filtret har. Om det ser väldigt litet ut och har väldigt lite filter-skumplast i sig, så kan det vara lite för litet för akvariet. Ju större yta för nyttobakterierna, desto bättre vattenkvalitet :)

Men du kan ha detta nu i början. Om du senare vill köpa ett annat filter, så ha då båda filtrena parallellt i akvariet i en månad minst! Så att nyttobakterier hinner bildas i det nya. Sen tar du bort det gamla.

Lycka till med ditt nya akvarium :)
#11 - 27 februari 2008 07:46
Hej igen Malin.

Gratulerar till ditt uppbyte! :)

Det är förmodligen en Ancistrus du fick med precis som Anders skrev här uppe. Jag trodde ju det när du beskrev den förut oxå. Dessutom en hane då de e dom som har skägg medan honorna inte har det. En ancistrus e jättebra att ha & är absolut inget monster ;) Min dotter har döpt vår största till Sture som hon kollar varje dag. Det e hennes favorit, vi har haft honom sen han var 3 cm -nu är han 14! :D Hans fru heter Siri förresten. Dom är mkt kära & ynglar av sig jämt :D

Du har fått mkt bra råd här ovanför, följ dom så ska du se att allt går utmärkt med dina kar!

Lycka till!

Mvh Eva

Annons