[QUOTE=Stahl;n2390395]Om ni köper nya akvarium skulle jag ändå försöka behålla filtermassan och pumparna samt införskaffa en stor hink att ha allt i. Så på vis kan du behålla alla nyttiga bakterierna och förkorta nästa inkörningsperiod. :)[/QUOTE]
Bra tips!
Jag har flyttat många akvarium, inte så långväga sträckor med väl kors och tvärs genom staden. Jobbigt nog det också.
Vad jag förstår tänker du flytta akvarierna tomma, ja det är ingen korkad reflektion, läs vidare. Att frakta tomma akvarium i bil eller flyttbuss är att transportera en massa luft, fyll dem med någonting mjukt, lakan och handdukar exempelvis. Kan även vara skadeförebyggande.
Om du har kontakt med något storkök, på skola, äldreboende, personalmatsal etc så ber du att få ta hand om 5-liters plasthinkar med lock som det varit sylt, gräddfil eller exempelvis bostongurka i. I dessa transporterar du fiskar och växter. Om flytten sker under höst och vinter så isolera hinkarna med någonting bra, liggunderlag exempelvis. fisk i plastpåsar i cellplastlåda (=frigolitlåda) är ju annars en klassiker. Kan man skicka fiskar från Sydamerika eller från Asien i sådana kan man bjuda på en femtiomilafärd i bil på detta viset också. men betänk att flyttbussar kan ha ett ouppvärmt lastutrymme.
Att flytta akvarium med bottenmaterial och vatten i låter sig också göras, om än mer omständligt.
I GAF ordnade vi under 70 och 80-talet en del utställningar, akvarierna gjordes iordning årsvis eller halvårsvis i förväg i föreningslokalen, och dagarna (snarare nätterna) innan utställningen fraktades de välplanterade akvarierna med omkring 5-10 cm vattenstånd till utställningslokalen. Fiskarna åkte ibland med, men oftast i ovan nämnda 5-litershinkar.
Vi hade en specialbyggd trappgående transportvagn, enkla bårar, ibland en mindre gaffeltruck och även en lift, en sådan som kallas för "flygande matta". Ja en självgående större skylift användes en gång också.