Råd ang. BTN slimline med filter bakom

#1 - 17 december 2012 19:42
Första inlägget efter att ha smugit omkring på detta fantastiska forum i ett par månader.

Tänkte dra igång ett akvarium igen efter nästan 20års uppehåll, så jag är väll i stort sett nybörjare igen.
Fick en bra anledning nu när barnen frågar efter husdjur:)

Planen är Juwel rio 240l SA.
Jag är rätt sugen på att köra BTN slimline Amazonas med filter bakom.

Nu till frågan (det lär komma fler längre fram)

Skall man köra på den stilen som dom rekommenderar på hemsidan även på en 240l tank?
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/
Här är ju en lite mer arbetad variant men samma princip.
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml

Eller skall man köra någon mer arbetad variant med någon typ av fack så man kan köra biobollar först & sedan filtermatta klipp i kuber. Eller är det onödig arbete?
Är det lika bra att köra en stor solid filtermatta som klippta kuber?

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

Blir det lagom med en pump på ca 1000l/h eller är det snålt?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 december 2012 20:27
Mattias H skrev:
Eller skall man köra någon mer arbetad variant med någon typ av fack så man kan köra biobollar först & sedan filtermatta klipp i kuber. Eller är det onödig arbete?

Bättre blir det säkert men det är lite overkill - dvs en filtermattebit är fullt tillräckligt för 99,9% av alla akvarier.

Blir det lagom med en pump på ca 1000l/h eller är det snålt?

Frågan man ställer sig är - vad skal du ha i. Det skadar absolut inte att ha en större pump, men om det behövs beror på vad du skall ha i akvariet.

Förövrigt - välkommen till forumet:D
#3 - 17 december 2012 20:35
När du använder slimline så få du en rak baksida och då kan du för enkelheten köra hela filtermattor. Jag skulle inte köra ett jätteblock utan kanske 3st med mellanrum och innan första blocket kan du fylla med biobollar :) Jag har själv en slimline och bakom den har jag biobollar direkt innanför insuget sen en 10x10x30cm filterblock och det håller bollarna där de ska vara och på andra sidan blocket fyllde jag med filterkuber jag hade sedan tidigare. En 1000L pump är abolut tillräckligt och vill du ha fiskar som vill ha ännu mer flöde i karet så är en streampump väldigt bra! ex. http://www.pwss.se/product.php?productid=4122&cat=290&page=1
#4 - 17 december 2012 21:28
Tack för bra svar.

Tänkte inte på det men om man har ett filterblock som man klämmer fast mellan glaset & bakgrunden så är det ju bara att hälla ner bollarna, smart.

Tänkte inte ha några fiskar som kräver någon större cirkulation eller skitar ner något speciellt.
Tror det blir ett stim tetror kanske 20st, ett gäng pansarmal av något slag, kanske några fjärilsciklider & skalarer + någon Ancistrus

Så då kanske det räcker med 1000l/h

Hur stort skall man göra filtret?
Ju större desto bättre antar jag men vad är lagom. Om jag sätter bakgrunden där filtret skall vara 10cm från glaset.
5cm bollar + 15cm grov filtermatta, kan det vara lagom.
Akvariet är ju drygt 50cm högt så det blir typ. 10l filter.
#5 - 17 december 2012 22:50
Sv: Råd ang. BTN slimline med filter bakom

Tänk på att pumpen måste rymmas där bakom också och det kan ju vara skönt att nå ner lite bakom också :-)

/David
#6 - 18 december 2012 14:39
Jodå jag skall komma ihåg att göra plats för pump & värmare.

Tror jag gör utrymmet ca 30cm långt, 20cm filter & 10cm till pump & värmare.
Tror ni det blir bra? Eller skall man köra på med 5cm extra filter när man ändå är igång:)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 december 2012 15:33
Mattias H skrev:
Jodå jag skall komma ihåg att göra plats för pump & värmare.

Tror jag gör utrymmet ca 30cm långt, 20cm filter & 10cm till pump & värmare.

Tror ni det blir bra? Eller skall man köra på med 5cm extra filter när man ändå är igång:)

Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Men jag har aldrig använt en tjockare filtermatta än 10 cm.
#8 - 18 december 2012 16:39
Tänkte något i stil med vad Michael Persson har gjort i denna artikel.
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml

Ser ut som han har använt 5st bitar filtermatta som är ca 3cm tjocka.
Höjden är ca 50cm, måttet från glaset till bakgrunden är tänkt att vara 10cm men ”bredden” på filtret går ju göra vilket mått som helst beroende på hur stort (brett) man gör utrymmet.

Så tanken var att ha 20cm filter, t.ex. 5cm bollar + 15 cm grov filtermatta eller bara 20cm grov filtermatta eller 10cm bollar & 15cm grovfiltermatta eller…. vad nu den samlade expertisen tror blir bäst.

Jag kanske överarbetar det? Det kanske inte är någon mening med att ha mer än 10cm grov filtermatta?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 december 2012 17:20
Det räcker absolut med 10 cm grov filtermatta i det exemplet som Michael hade gjort.
#10 - 19 december 2012 20:27
Ok jag överarbetar det alltså:)
Får se om jag skall köra med bollar också eller om jag kanske nöjer mig med grov filtermatta.

Men det är ingen som avråder från denna typ av lösning i ett 240l kar i alla fall?

Annons