Råd ang. BTN slimline med filter bakom

#1 - 17 december 2012 19:42
Första inlägget efter att ha smugit omkring på detta fantastiska forum i ett par månader.

Tänkte dra igång ett akvarium igen efter nästan 20års uppehåll, så jag är väll i stort sett nybörjare igen.
Fick en bra anledning nu när barnen frågar efter husdjur:)

Planen är Juwel rio 240l SA.
Jag är rätt sugen på att köra BTN slimline Amazonas med filter bakom.

Nu till frågan (det lär komma fler längre fram)

Skall man köra på den stilen som dom rekommenderar på hemsidan även på en 240l tank?
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/
Här är ju en lite mer arbetad variant men samma princip.
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml

Eller skall man köra någon mer arbetad variant med någon typ av fack så man kan köra biobollar först & sedan filtermatta klipp i kuber. Eller är det onödig arbete?
Är det lika bra att köra en stor solid filtermatta som klippta kuber?

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

Blir det lagom med en pump på ca 1000l/h eller är det snålt?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 december 2012 20:27
Mattias H skrev:
Eller skall man köra någon mer arbetad variant med någon typ av fack så man kan köra biobollar först & sedan filtermatta klipp i kuber. Eller är det onödig arbete?

Bättre blir det säkert men det är lite overkill - dvs en filtermattebit är fullt tillräckligt för 99,9% av alla akvarier.

Blir det lagom med en pump på ca 1000l/h eller är det snålt?

Frågan man ställer sig är - vad skal du ha i. Det skadar absolut inte att ha en större pump, men om det behövs beror på vad du skall ha i akvariet.

Förövrigt - välkommen till forumet:D
#3 - 17 december 2012 20:35