Nu bör man lägga på minnet att det inte krävs någon speciell utbildning för att jobba i zooaffär. De flesta utbildningar sker internt och det enda kravet jordbruksverket ställer är att minst en person av personalen har gått Zoorfs kurser inom djurskötsel! Att föra vidare denna information som ges på kurserna sköts mer eller mindre effektivt affärerna. Dock bör man inte döma ut alla affärer p.g.a. vilseledande information - det finns även de som vet vad de pratar om!
Ett förslag är att fråga butiksbiträdet man får hjälp av om han/hon själv har akvarium el. det djur man själv är där för att införskaffa! Där kan finnas lika inbitna akvarister som här inne som sitter inne med mycket bra information! Vad man bör tänka på är att i många zooaffärer krävs mycket kunskap i många olika frågor, inte bara akvaristik! Oftast har man, utöver fiskarterna, även fåglar, gnagare, reptiler och en hel massa information/tillbehör till katter och hundar!
Räknar du antalet akvarister och jämför med antalet vanliga människor som någonsin ägt ett akvarium, blir akvaristerna plötsligt få! Det finns väldigt många oseriösa kunder som ofta är väldigt ivriga att starta igång sina akvarier. Det är upp till personalen i affären att råda till något annat, men i slutändan är det alltid kunden som har rätt och därav det många gånger blir ett uppstart på helt fel grunder - i detta fall på tok för mycket fisk alldeles för fort!
Jag känner för djuren, jag känner för kunden och jag känner för personalen. Någonstans måste de tre mötas! Men att skylla enbart på affärerna att någon köpte för mycket fisk verkar att ta i!! Ofta är det just kunden som inte lyssnar till råden de får i affären, utan gör som de själva vill eftersom de är otåliga och vill få igång sina akvarium. Nu säger jag inte att det var så i ditt fall - men det händer, allt för ofta!!
Ang. medicinfrågan finns det otroligt många orsaker till varför fiskar blir sjuka! Skulle varje kund dra hela sin historia skulle butikerna kursa efter ett dussintal kunder p.g.a. tidsbrist. Nej, man gör som i vården, man ber om den s.k. anamnesen (sjukhistorien) och drar slutsatser utifrån det och i bästa fall, om kunden har med sig fisken, utifrån hur fisken ser ut.
Nu har jag försvarat färdigt! =) Menar mest att man även som kund har skyldighet att vara kritisk, fråga om expediten har personlog erfarenhet på området och sålla informationen. Flera källor skadar aldrig, man måste inte handla i första bästa affär.
Mitt råd efter många om och men: döm inte ut alla affärer p.g.a. att man fått dålig information på ett ställe. Och visst är det väl så att det precis som i vanliga akvaristvärlden, finns personer inom zoobranschen med många års erfarenhet och kunskap, och de som är alldeles nya och vill lära sig - precis som här på zoopet! =) ;)