Råd..

#1 - 18 september 2006 09:46
Halloj,
I fredags startade vi upp ett nytt 102 liters akvarium , enligt djuraffären vi köpte det i så var det inga problem att sätta in de första fiskarna redan dagen efter, vi hade fått med tydliga instruktioner och de vattenpreparat vi behövde. Så, dagen efter åkte jag och köpte en kamphane, sex neontetror och en liten mal.
Igår tog vi kanske ett snesteg och åkte och införskaffade yttligare några fiskar...tio neontetror till, ett par svärdbärare och ett par black mollys och en mal till...
Enligt flera böcker ska man kunna börja med 10 % av invånarna, sedan 30% till och sedan vänta någon vecka och se hur det går.
Vad tror ni? Är det kört och alla kommer att dö?

Så, totalt har vi:
16 Neontetror
2 malar
1 kamphane
2 Black molly
1 svärdbärare (Hanen dog under mystiska omständigheter, troligen transportsjuka)
#2 - 18 september 2006 09:57
Det finns en stor chans att du kommer få nitrit i karet med så många fiskar i nytt kar.Håll koll på nitriten och gör täta vattenbyten.Ta det även lugnt med maten så kanske det går bra.Detta är ett ganska vanligt nybörjar fel och många som håller på med fiskar har gjort detta.

Thomas
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 september 2006 09:59
Tycker det bästa är att tämligen direkt börja med några få fiskar - kanske någon algätande mal och några få fiskar till och sedan vänta 3-4 veckor innan man börjar komplettera
#4 - 18 september 2006 09:59
håll koll på nitrit, vattenbyte och bakteriekultur när du får höga värden.
mata väldigt lite

oj alla andra hann före
#5 - 18 september 2006 09:59
Ok..tack för snabbt svar,
Jag kommer inte skaffa fler fiskar!
Vad göra för att hålla nitriten under kontroll?
#6 - 18 september 2006 10:16
Ok..tack för snabbt svar,

Jag kommer inte skaffa fler fiskar!

Vad göra för att hålla nitriten under kontroll?

Lite mat,kolla värderna oftavattenbyte om värderna blir höga

Thomas
#7 - 18 september 2006 13:17
Tack för tipset! :D
#8 - 18 september 2006 19:34
Vad är det för malar du har?? Såna som sitter på rutan(med sugmunnar) eller såna som finns på bottnen?

Om det är såna på bottnen(corydoras) behöver du skaffa fler eftersom de är en stimfisk. Och om de har sug munnar(ancistrus eller pleco) kommer de bli så stora senare att du kommer behöva sälja den ena eller skaffa et större kar, men du kommer att kunna ha dom i ditt kar ett bra tag innan de blir så stora :)

*malnörd* :D
#9 - 19 september 2006 08:00
Hm..jag har en som sitter på rutan och en som är på botten, den på botten ären ryggsimmare, megahäftig, minns ej va de kallas.
Jag har ju som sagt tagit i lite förmycket med fiskarna i antal, kan malen klara sig själv en vecka eller så, jag måste se hur allt utvecklar sig...
#10 - 19 september 2006 08:42
Du har på tok för många fiskar i ett nystartat 120 liters akvarium. När jag startade mitt 310 liters hade jag 4 fiskar under den första månad. Det tar nämligen minst en månad innan man får en bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit: http://www.bestfish.com/newtank3.html Sen började jag utöka antalet invånare med 4 veckors mellanrum. Det tar alltså flera månader att starta upp ett akvarium.

Affären där du skaffade de första fiskarna borde ha avrått dig från att skaffa så många från första början, men affärer vill ju sälja!!!

Risken för att du får en dödlig ammoniak/nitritspik är alltså överhängande Köp ett nitrittest så du kan hålla koll på nitriten. När nivåerna börjar övertiga 0,2-0,3 måste du börja göra upprepade vattenbyten (antagligen flera ggr per dag i nån vecka eller så) tills du får ner nitriten på ofarliga nivåer igen. Du får även tillsätta bakteriekultur och antagligen får du överdosera den ordentligt för att den ska få nån effekt. Mata väldigt sparsamt under de kommande veckorna (kanske lite var 3:e dag). Sera har en produkt som heter Toxivec som hjälper sänka nitritnivåer vid nitritspikar. Om du använder den kommer du inte att behöva hålla på och byta vatten så många gånger.

Lycka till!
#11 - 19 september 2006 09:12
Ok...där ser man...så detta innebär att det kommer att gå åt skogen, helt enkelt, det är så himla mycket om detta med nitrit...
Jag håller koll på halterna och så får vi se vad som händer, det känns liksom som att jag inte kan göra så mycket mer.
Ska införskaffa Toxivec också, Bakterikultur har jag redan, har haft i det varje dag sen jag skaffade akvariet.
Sikka jäkla idioter till djuraffärer, fanken!
#12 - 19 september 2006 09:22
Ja verkligen! Jag förstår verkligen inte hur de kan hålla på så där och komma undan med det. Hade det varit inom nån annan bransch så hade de blivit stämda för länge sen!

Men det behöver inte gå åt skogen, även om det blir en del jobb för att rädda fiskarna. Den första månaden efter uppstart brukar vara den känsligaste tiden i ett akvarium. När man sen har fått en väletablerad bakerieflora så blir allt mycket lättare. Bara man är rädd om filterbakterierna.

Hoppas det löser sig!
#13 - 19 september 2006 10:24
Jag tycker att en av de värsta grejjerna är att man får olika besked från alla, broshyrer säger en sak, zoo affärerna en annan och sen de som vet bäst, de som har eget akvarium och bäst koll (Uppenbarligen) en annan....Man blit änna snurrig! :confused: Vi får hålla tummarna helt enkelt på att jag kan rädda mina små firrar:(
#14 - 19 september 2006 10:47
Det beror nog på att man har lärt sig mycket genom åren och en del information kan vara gammal. Sen kan det även vara så att en del företag försöker förenkla informationen så mycket att det blir fel.

Men numera finns det även mycket bra info. Fast för en nybörjare kan det inte vara lätt att veta vad man ska tro på.
#15 - 19 september 2006 11:56
Av egen erfarenhet- LITA MER på de svar du får härinne!!
Här vet folk vad de pratar om!! Djuraffärerna är ofta "ute och cyklar",
och är ute efter att sälja så mycket som möjligt - så FORT som möjligt!!
Varesig vi pratar fiskar - eller medicin!!!:mad:

Jag har bara hållt på i 1/2 år med akvarier..och haft jättemycke strul!
Allra helst med mitt 62-liters!

När jag slutade lyssna på djuraffärerna, (som rådde mig att i tid och otid köpa medicin..) och följa de råd jag fick härinne - började det även ordna sig i akvarierna ;)

Nu har jag inte medicinerat mitt lilla akvarium sedan i våras - TROTS lite strul och olika symptom. Antar att bakteriefloran nu ÄNTLIGEN etablerat sig ordentligt...efter diverse medicineringar. Djuraffärerna vill gärna sälja på oss DYR medicin, fastän det kanske räcker med vattenbyten..salt & temphöjning el.dyl.

Och nu - idag -äntligen...börjar jag tro att allt är OK.
Har nu c.a 20 st preciiis nyfödda platyyngel i flytakvarium,
och platyna fortsätter ändå att leka för fullt.
Borde ju vara ett gott tecken om något :p

Jag tror VISST du kan få ordning på ditt akvarium. Visst har du gjort samma nybörjarfel som en HIMLA massa andra, men om det aldrig gick vägen och alla bara dog hela tiden för alla - skulle det knappast finnas många glada akvarister kvar.. Håll bara stenkoll på hur de mår i ditt nya akvarium. Du kan visst klara dem! Och kör ju med bakteriekultur.. Sitt gärna i 5 - 10 min när du matat dem, och kolla hur de bete'r sig och ser ut. Då ser du snabbt om något är fel bete'endemässigt/utseendemässigt.
Så ge inte upp, och följ experternas råd - d.v.s de härinne på zoopet!! :D

[COLOR=blue]LYCKA TILL :) [/COLOR]
#16 - 19 september 2006 12:27
Här inne kan man visserligen också få 20 olika svar från 20 olika personer, det som passar en passar ju inte automatiskt alla andra, men man kan ändå plocka ut lite grundläggande saker och utöver det ta till sig det man själv känner verkar bra! Det är som barn- och hunduppfostran tex, man tar till sig råden som känns närmast en själv och resten kommer med erfarenhet! :) Man lär sig ju också mycket av sina misstag!
#17 - 19 september 2006 12:27
Tack!!!:p
Nu har ni gett mig lite hopp...jag förlorade en fisk till idag, en liten neontetra, han bara la av, kanske var ålder? Han var ite lite så, utan fullt vuxen , fortfarande ingen nitrit, har kollat tre gånger idag (Paranoid) Men nu så ska jag börja slappna av lite, och följa råden jag får härinne! Tack igen! :)
#18 - 19 september 2006 12:43
Visst kan du vända det så det går åt rätt håll! Visserligen blir det en del jobb i några dagar men det kan klart gå.

Beträffande neontetran så tror jag inte att det var ålder, med tanke på att de kan leva i ca 10 år, men fiskar kan precis som vi drabbas av interna skador, njursvikt eller nåt. Så om en fisk dör behöver det inte bero på vattnet, men blir det flera dödsfall bör man alltid kolla vattnet först.

Men även stress kan mycket väl vara en utlösande faktor. Nånting som jag tycker är bra, dämpar stress och stärker fiskarna är flytande vitaminer som man tillsätter vattnet. Det brukar jag ge mina fiskar samma kväll som jag har bytt vatten, när jag har varit och rotat i akvariet eller när det har hänt nåt annat som kan ha stressat dem.

Seras vitaminer heter Fishtamin, men jag har sett att även JBL har vitaminer.
#19 - 19 september 2006 20:33
Tack för tipset! Ska införskaffa vitaminer till fiskarna! Vad tror ni om att göra ett mindre vattenbyte imorgon (Dag 6) ..?
Bilagor:
#20 - 19 september 2006 21:25
Det beror på vad du har för ammoniak/nitrit-nivåer. Det finns ingen anledning att byta vatten i onödan. Men är det bara ett litet vattenbyte kan det inte skada.
#21 - 19 september 2006 21:55
Nu bör man lägga på minnet att det inte krävs någon speciell utbildning för att jobba i zooaffär. De flesta utbildningar sker internt och det enda kravet jordbruksverket ställer är att minst en person av personalen har gått Zoorfs kurser inom djurskötsel! Att föra vidare denna information som ges på kurserna sköts mer eller mindre effektivt affärerna. Dock bör man inte döma ut alla affärer p.g.a. vilseledande information - det finns även de som vet vad de pratar om!

Ett förslag är att fråga butiksbiträdet man får hjälp av om han/hon själv har akvarium el. det djur man själv är där för att införskaffa! Där kan finnas lika inbitna akvarister som här inne som sitter inne med mycket bra information! Vad man bör tänka på är att i många zooaffärer krävs mycket kunskap i många olika frågor, inte bara akvaristik! Oftast har man, utöver fiskarterna, även fåglar, gnagare, reptiler och en hel massa information/tillbehör till katter och hundar!

Räknar du antalet akvarister och jämför med antalet vanliga människor som någonsin ägt ett akvarium, blir akvaristerna plötsligt få! Det finns väldigt många oseriösa kunder som ofta är väldigt ivriga att starta igång sina akvarier. Det är upp till personalen i affären att råda till något annat, men i slutändan är det alltid kunden som har rätt och därav det många gånger blir ett uppstart på helt fel grunder - i detta fall på tok för mycket fisk alldeles för fort!

Jag känner för djuren, jag känner för kunden och jag känner för personalen. Någonstans måste de tre mötas! Men att skylla enbart på affärerna att någon köpte för mycket fisk verkar att ta i!! Ofta är det just kunden som inte lyssnar till råden de får i affären, utan gör som de själva vill eftersom de är otåliga och vill få igång sina akvarium. Nu säger jag inte att det var så i ditt fall - men det händer, allt för ofta!!

Ang. medicinfrågan finns det otroligt många orsaker till varför fiskar blir sjuka! Skulle varje kund dra hela sin historia skulle butikerna kursa efter ett dussintal kunder p.g.a. tidsbrist. Nej, man gör som i vården, man ber om den s.k. anamnesen (sjukhistorien) och drar slutsatser utifrån det och i bästa fall, om kunden har med sig fisken, utifrån hur fisken ser ut.

Nu har jag försvarat färdigt! =) Menar mest att man även som kund har skyldighet att vara kritisk, fråga om expediten har personlog erfarenhet på området och sålla informationen. Flera källor skadar aldrig, man måste inte handla i första bästa affär.

Mitt råd efter många om och men: döm inte ut alla affärer p.g.a. att man fått dålig information på ett ställe. Och visst är det väl så att det precis som i vanliga akvaristvärlden, finns personer inom zoobranschen med många års erfarenhet och kunskap, och de som är alldeles nya och vill lära sig - precis som här på zoopet! =) ;)
#22 - 19 september 2006 21:57
Oj, vad långt det blev! Det var inte meningen! :)
#23 - 20 september 2006 07:04
Harman varit på TRE olika ställen, så börjar man undra lite, och varje gång påpekat att akvariet är nyuppstartat, och att man har si och så många fiskar, och ingen har reagerat...Hm...lite märkligt är det...
Men visst, det ligger ngt i det du säger, helt klart....
#24 - 20 september 2006 07:05
By the way, Ingen nitrit eller annan skit idag heller! ;)
#25 - 20 september 2006 09:43
Gå med i en akvarieförening där finns kunskapen att få.
#26 - 20 september 2006 10:00
By the way, Ingen nitrit eller annan skit idag heller! ;)
vill inte vara negativ......men! nitritnivån kommer inte börja bli kritisk förrän omkring 25.e dagen då den når sin kulmen... so be wear!
#27 - 20 september 2006 10:17
Nitriten börjar bli ett problem efter nån vecka, brukar nå spiken efter två och så tar det ytterligare två veckor innan den sjunkit till 0 igen. Så gör man inget åt det brukar en nitritspik vara i tre veckor, från slutet av vecka 1 till slutet av vecka 4. Givetvis kan detta variera lite mellan olika akvarier, men ungefär så brukar det förhålla sig.
#28 - 20 september 2006 10:32
Yes, yes...jag håller koll, det är lugnt. I´ll do my best!

Annons