Räcker mitt filter?

#1 - 18 juni 2005 16:52
Jag har ett 375 liter akvarium och ett fluval 4 plus innerfilter. Min fråga är om det räcker till det karet eller ska man ha nått annat oxå. Vattnet är klart...kanske ytterst lite grumligt....dock så lite så det knappt märks. Fiskarna verkar dessutom må bra och så. Men det känns som att det är för lite. Ska jag låta det vara eller sätta i nått mer filter? Vill väl kanske inte just nu investera i ett ytterfilter..för dom är väl rätt dyra har jag för mig?!
#2 - 18 juni 2005 17:35
[QUOTE=Micke Johansson]Jag har ett 375 liter akvarium och ett fluval 4 plus innerfilter. Min fråga är om det räcker till det karet eller ska man ha nått annat oxå. Vattnet är klart...kanske ytterst lite grumligt....dock så lite så det knappt märks. Fiskarna verkar dessutom må bra och så. Men det känns som att det är för lite. Ska jag låta det vara eller sätta i nått mer filter? Vill väl kanske inte just nu investera i ett ytterfilter..för dom är väl rätt dyra har jag för mig?![/QUOTE]

Nja den kanske är lite i underkant...ha som regel att pumpen ska pumpa din akvarievolym någonstanns 3 till 5 gånger i timmen..

Du kan ju kompletera med en till så får du ju dubbel verkan.

// Peter
#3 - 18 juni 2005 17:39
[QUOTE=Redbullen][QUOTE=Micke Johansson]Jag har ett 375 liter akvarium och ett fluval 4 plus innerfilter. Min fråga är om det räcker till det karet eller ska man ha nått annat oxå. Vattnet är klart...kanske ytterst lite grumligt....dock så lite så det knappt märks. Fiskarna verkar dessutom må bra och så. Men det känns som att det är för lite. Ska jag låta det vara eller sätta i nått mer filter? Vill väl kanske inte just nu investera i ett ytterfilter..för dom är väl rätt dyra har jag för mig?![/QUOTE]

Nja den kanske är lite i underkant...ha som regel att pumpen ska pumpa din akvarievolym någonstanns 3 till 5 gånger i timmen..

Du kan ju kompletera med en till så får du ju dubbel verkan.

// Peter[/QUOTE]
Är det vatten volymen per liter som är intresant? eller är det filter kapasiteten?... Mera filter volym skulle jag rekomendera iaf..
#4 - 18 juni 2005 18:29

Är det vatten volymen per liter som är intresant? eller är det filter kapasiteten?... Mera filter volym skulle jag rekomendera iaf..

I mina ögon både och....så lite mer fart på vattnet och lite mer filter...

// Peter
#5 - 18 juni 2005 19:50
Beror ju lite på fisken också.

Har själv ett 375L med 2st 4 plus filter, har dock tänkt köpa mig ett ytterfilter och blocka ur det ena eventuellt även båda..
#6 - 19 juni 2005 00:12
lite info om fluval 4+
Akvarievolym: 130 - 215 liter.
Genomströmnings- och igensättningsindikering, horisontellt vridbart vattenutsläpp om 90 gr, steglös linjär genomströmningsreglering, reglerbart lufttillförsel för syreanriktning, även väl lämpat för horisontell filtrering, optimal vattenfiltrering genom effektiv vattenföring och stor filtervolym, tvådelad filterkammare komplett med skumplastinsats
#7 - 19 juni 2005 08:43
Okey. Men säg att jag kompletterar med ett ytterfilter, tex ett Fluval 204...då klarar jag mig gott. Eller vad rekomenderar ni mig. Kanske ställer dumma frågor här men när man inte riktigt vet=)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 19 juni 2005 08:53
Hur stort filter man behöver beror på vilka fiskar man har, hur stora de är, hur mycket man matar, vad man matar med, hur ofta man byter vatten, hur mycket man byter, vilka värden det är på kranvattnet, om man buffrar vattnet på något sätt, hur mycket växter man har, vilka växter man har etc. etc.

Beroende på vilket svar man ger på dessa frågor så kan svaret bli alltifrån att man inte behöver något filter alls till att man behöver ett jättefilter.
#9 - 19 juni 2005 09:23
Jag har 3 st guldfiskar, nånstans mellan 8-10 cm är dom. Sen har jag en kyssgurami och två st platy. Kommer att inhandla mer fiskar snart..fick rådet att inte sätta för mycke fiskar i karet i början eftersom jag startade upp det från noll. Matar iallafall fiskarna en gång varannan dag, nån gång lite varje dag. Jag gör ett delvatten byte 1 gång/vecka, ca 20-25%. Växter har jag..men vet inte vad dom heter. Sa i djuraffären att jag ville ha nån växt som växer fort och sen köpte jag nån annan sorts bladväxt(ni blev förmodligen inte så mycke klokare där)....=) Sen vad värdena är i vattnet har jag ingen aning om...har inte kollat.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 19 juni 2005 09:30
OK - det var ju lite mer kött på benen.
Om du inte har snabbväxande växter så har du ju inte så mycket nytta av dom eftersom de är bäst (speciellt i nya akvarier) och då får du ju kompensera det med större och tättare vattenbyten samt ett bättre filter.
Med den besättning du har just nu så räcker det säkert med de vattenbyten du gör och det filter du har. Dock har du ju valt fiskar som blir rejält stora och som smutsar ner mycket så i längden (när fiskarna växer till sig och du skaffar fler) skulle jag rekommendera ett ytterfilter.
#11 - 19 juni 2005 09:45
Vad gäller guldfiskarna så kommer jag ev att göra mig av med dom och köpa nått annat istället. Har ju så här i efterhand läst lite om dom och vet ju nu att dom skräpar ner en hel del som du säger. Det var som nån sa här-dom passar bättre som dammfiskar! Men jag får tacka så mycke för hjälpen, nu har även jag fått lite mer kött på benen.

Annons