Räcker metallpansarmalarna + bleka dito?

#1 - 15 januari 2005 09:55
Har ett 72 liters kar och just nu har jag två metallpansarmalar som flyttat från mitt 54 liters kar. Ska köpa ca 4 stycken till så de blir ett stim. Men klarar de sig sedan eller bör jag ha någon vanlig sugmal oxå? (svara gärna ja).

Sedan undrar jag oxå. Efter flytten så har mina metallpansarmalar bleknat. Beror detta på att det är ljusare botten eller starkare lampa eller är det en kombination? Finns det något jag kan göra?
HazelCR
#2 - 15 januari 2005 10:26
Jag har också sett att mina fiskar blivit blekare då jag bytt till en ljusare sand i två kar. Fiskarnas färger blev starkare eftert ett tag, kanske beroende av att jag inredde med mer växter och gömslen mm. Det finns numera lite mörkare partier i karen. Mitt förslag är att inreda så att det inte blir för ljust i hela karet.
#3 - 15 januari 2005 10:55
Tack för svaret! Ska ha i mycket mera växter än jag har i dag och funderade på att kanske ha någon flyt växt oxå.

Men fråga två då. Räcker det med metallpansarmalarna eller bör jag ha någon l-mal oxå?
#4 - 15 januari 2005 11:04
behöver gör du nog inte.
de flesta L-malar är inte särskilt bra algätare, och foderresterna tar nog dina pansarmalar hand om...
#5 - 15 januari 2005 11:11
[QUOTE=malawi´n]behöver gör du nog inte.
de flesta L-malar är inte särskilt bra algätare, och foderresterna tar nog dina pansarmalar hand om...[/QUOTE]

Jag som ville att ni skulle säga att det absolut behövdes. *Suck*
Ville ju visa sambon att vi måste ha fler malar ju.
#6 - 15 januari 2005 11:26
Om du inte ska ha så mycket andra fiskar så kan kanske ha några små otocinclusar också. Dom brukar vara bra algätare och blir inte stora. Men dom vill gärna vara ett litet gäng och inte ensamma. L-malar blir i regel för stora för ett så litet kar.

Annons