Räcker filtret??

#1 - 21 augusti 2003 07:19
Var & köpte ett beg. akvarium igår, 375 liter aluakvarie med skitsnygg bakgrund + några klippor i frigolit. Otroligt verklighetstroget, och med många små grottor för firrarna att gömma sig i.
Till detta fick jag bl.a ett Fluval 304 ytterfilter, med grönt trassel, makaroner & vanligt "filter" i.

Min fråga, räcker det verkligen med enbart ett 304 (tror det är "gamla" modellen)??

Har <b>ingen</b> erfarenhet av ytterfilter alls, så alla tips & råd är välkomna. Nåt speciellt att tänka på??

Mvh
#2 - 21 augusti 2003 07:48
Äsch, jag har ju sett fel...! :)

Det heter 403.. då är det väl det största??
Men - räcker det, eller behöver jag ett innerfilter också??
#3 - 21 augusti 2003 09:13

Det bör inte räcka men det beror lite på hur mycket fisk och vilken typ av fisk du tängt ha.

Du märker om vattnet blir dåligt och gulnar efter en kort tid och om filtrett behöver rengöras ofta.

ett ytterfilter som är optimerat till ett akvarie skall igentligen inte behövas rengöras mer än kanske 1-3 gånger per år och vattnet skall inte gulna innom 1-2 månader utan vattenbyten.

Skälvklart skall du göra vattenbyten.

Du bör ha någon typ av filtrering till kanske 1 lika dant eller ett kraftigt innerfilter vilket är bra för att få vattnet klart men filtret måste rengöras väldigt ofta.

Eller sattsa på ett större ytterfilter som 404 och använd ditt gamla ochså då har du utomordentligt bra filterkappacitet med tanke på att man klarar sig på ett 404 filter.

då kanske du bara behöver göra filtrena rena 1 gång om året och endast göra vattenbyten. Kan tilläggas att det är värt besväret att slippa klödda med filtrena varrannan gång du gör ett vattenbyte pågrund av att filtret korkat igen.

Jag hade det så innan med min 303 till mitt 375
#4 - 21 augusti 2003 09:29
Ok, så antingen skaffar jag ett Fluval 4+ innerfilter, eller ett Fluval 404 ytterfilter.
Billigast med innerfiltret, men mer jobb då m a o...
Ska kika lite på detta.

Ang. fiskval så fastnade jag för några Dvärggurami jag såg i zooaffären, färgen kallades "blå neon" eller liknande.
Så några sådana hade jag tänkt, men annars vet jag faktiskt inte vad jag vill ha...

Skrev om detta under "Övrigt" också, så jag hoppas nån kommer med bra tips på fina firrar! :)

Annons