Räcker det för 2-3 par???

#1 - 16 mars 2004 21:11
Hej! Jag har satt upp ett 54 liters kar däe jag bara hade tänkta att ha i fjärilsciklider (och kanske nån liten pygme mal eller så). Jag har haft2 st par i ett 112l men där vill hannanrna "stila" inför honorna men honorna bryr sig inte och ofta jagar hannarna iväg honorna- vilket ledde till ena inte ville äta och senare dog. Nu har jag satt ena hannen i 54l och ena i 112l och ena honan som är kvar har jag i ett karatäns akvarium där hon ska få äta upp sig. i 112l är också bosatt av 1 par av grön bågfensciklid. Så vilket är bäst- att skaffa mera fjärilsciklider till 54l(hur många. 2 eller 3 par). Eller ska jag stoppa i paret av bågfens ciklider i 54 liters???
#2 - 16 mars 2004 21:22
Du tror inte det räcker med ett par fjärilsciklider i 54 l, om dom höll på att stila till max i 112 l, i det mindre akvariet är risken att de slår i hjäl varandra.
Och låt bågfens paret gå kvar i det stora karet de behöver mer plats än fjärilsciklider.
#3 - 16 mars 2004 21:37
Jo jag vet att ett par är bäst, men dom bildar aldrig par :(
#4 - 16 mars 2004 21:45
Det är absolut för mycket i ett 54 liters akvarium. `Jag har fem (2 hanar och tre honor) i ett 310 liters. Köp fler honor än hanar eftersom hanar slåss mest och sedan så bör du inte ha så många i ett så litet. Tror att en del brukar säga minst 60 liter per hane, men det låter jag vara lite osagt. Som jag tidigare sagt 54 liters är för litet för så många.

Annons