Räcker belysningen?

#1 - 26 september 2003 09:07
En undran om belysning. [:-174] Har ett 45 lit akvarium i mitt sovrum med några invånare och en hel del växter i.

Jag har en lysrörsramp med ett lysrör 15W, Osram 22 om jag inte minns helt fel (det var det rör som jag fick medskickat av affären). Röret köptes i februari, användes i två månader och nu när jag satte igång akvariet för en månad sedan så började jag använda det igen.

Följande växter finns:

Cryptocoryne beckettii "petchii"
Cryptocoryne undulata "broad leavs"
Cryptocoryne wendtii "Tropica"
Hygrophila corymbosa "Siamensis 53b"
Valisneria american (natans) (Liten skruv)
Valisneria spiralis (Rak Vallisneria)
Ceratophyllum demersum (hornsäv)

Tänkte att det kanske skulle vara dags att byta lysrör trots att det inte används mer än totalt tre månader. Läste i någon tråd här på Zoopet igår att om man hade bruna alger på bladen hade man för lite ljus, bruna alger var precis vad jag hade på vissa av bladen innan jag köpte mina tre otocinclusmalar. De andra fiskarna är en kaxig kampfiskhanne [:-131] och tre dvärggurami (1+2). På bladen finns det massor av små små syrebubblor så jag gissar på att CO2 halten är tillfredsställande.

Frågan är räcker det med ett lysrör till mitt akvrium? Två rör? Vilket/vilka lysrör kan ni rekomendera? Kan det räcka med att köpa en reflektor linkande http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1740

[?]
#2 - 26 september 2003 09:57

bruna alger var precis vad jag hade på vissa av bladen innan jag köpte mina tre otocinclusmalar.

Okej då har du inte problem med dom längre alltså.

På bladen finns det massor av små små syrebubblor så jag gissar på att CO2 halten är tillfredsställande.

Då får växterna säkerligen nog med ljus eftersom syrebubblor bildas vid intensiv fotosyntes som det krävs rejält med ljus för, vilket implicerar att du verkar ha bra med ljus redan.

Frågan är räcker det med ett lysrör till mitt akvrium?

Vad vill du uppnå? Du har inga alger och växterna verkar stormtrivas, så mycket bättre kan man nog inte få det 8-)
#3 - 26 september 2003 10:02
Låter bra. [:)]

Vad jag vill uppnå? - Ett så fint akvarium som möjligt där växter och fiskar trivs.

Annons