quicksilver i vattnet...hjälp.

#1 - 14 juli 2006 16:42
Hejsan!

rakt på sak...

...termometern gick sönder, en sån där vanlig "pinne" med små kulor längst ner, är det quicksilver? vad gör man om en sån går sönder i vattnet. jag skyndande mig att suga upp sand, kulor och allt som jag kunde se, tog ca 30 sek att suga ur det efter olyckan var framme.

vad ska jag göra, är det bara att vänta och se om allt dör eller finns det något hopp?

// SeanChai
#2 - 14 juli 2006 17:26
dom kular som är i botten är bly,
så det är lugnt
mvh janne
#3 - 14 juli 2006 17:44
[quote=SeanChai]Hejsan!

rakt på sak...

...termometern gick sönder, en sån där vanlig "pinne" med små kulor längst ner, är det quicksilver? vad gör man om en sån går sönder i vattnet. jag skyndande mig att suga upp sand, kulor och allt som jag kunde se, tog ca 30 sek att suga ur det efter olyckan var framme.

vad ska jag göra, är det bara att vänta och se om allt dör eller finns det något hopp?

// SeanChai[/quote]Nästa gång så är det inte så smart att suga själv kanske om det skulle vara det;)
#4 - 15 juli 2006 10:54
ooh..vad skönt att höra att det bara är bly =). jag böt vatten ett par gånger (dvs 1000% vattenbyte) för att försöka göra det bästa av situationen. Idag verkar det iaf som om innevånaren i karet lever =)

hade just gjort vattenbyte så hade både slang och hink 50cm ifrån mig så behövde inte suga själv =)

// SeanChai
#5 - 15 juli 2006 15:40
Det var länge sen man sålde kvicksilvertermometrar, det man ersatt kvicksilvret med är efter vad jag förstått färgad sprit, och i den mängden det rör sig om kan det inte vara farligt vare sig i akvariet eller för en människa. Så mycket vattenbyte var verkligen overkill.
#6 - 15 juli 2006 20:33
Hoppas att du slipper myndigheterna på dig om du spolade ut det hela i avloppet.

Kan bli dryga böter, kanske värre men du klara dig nog........

........lycka till
#7 - 17 juli 2006 11:49
"Hoppas att du slipper myndigheterna på dig om du spolade ut det hela i avloppet.

Kan bli dryga böter, kanske värre men du klara dig nog........"

så jag skulle ha sparat allt vatten i en cistern och farit på skroten med det?

jaja, jag är säker på att du skräpat ner i naturen någon gång så vi båda är väl miljöförstörare.

// SeanChai

Annons