Quickfilter + Innerfilter?

#1 - 16 november 2004 22:00
Jag har förstått att Hagens Quickfilter ska fungera bra om man vill få bort "skit" i vattnet (Grumligt vatten)
Jag kör med ett Fluval 4+ innerfilter där jag slitit ut filterpatronerna och stoppat in 10ppi-matta istället (Ökar filtervolymen dramatiskt ca 5-6ggr).
Problemet med 10ppi-matta är ju att småpartiklar går raktigenom.
Antar att sätta ett Quickfilter på utblåset från mitt filter fungerar mindre bra, eller?
Hur ser Quickfiltret ut innuti?
Är det ttsolit cylindrisk filter eller är det ett hål i mitten.
Någon som har en uppfattning om hur det skulle funka att sätta på utblåset?
Eller kanske någon annan idé för motsvarande resultat på ett innerfilter.
#2 - 17 november 2004 01:33
Själva filterdelen har "hål i mitten". Jag tror inte att det skulle bli en allt för bra lösning eftersom filtret "kläggar igen" ganska fort. (iallafall gjorde det så i mitt kar) Som jag har förstått det hela är syftet att köra det periodvis istället för att ha det hela tiden.

Fast å andra sidan så beror det ju på hur mycket liv du har i karet och hur mycket de skitar ner. Kanske testa ett powerhead och quickfilter vid sidan av 4+ ?

Det vlev fantastiskt klart vatten med quickfiltret men, som sagt, det klarade inte av att behålla klarheten så länge hemma hos mig.
/J
#3 - 17 november 2004 06:11
Är hagens quickfilter ett engångsfilter eller går det rengöra?
#4 - 17 november 2004 06:22
De finns samma typ av patron till Fl 4+ som de är i Quickfiltret (ung.).
Du kan dels använda dessa patroner ensamma men du kan även köra bara en platt mellan de ordinarie Foam plattorna för att få ett filter som tar ännu mindre partiklar.

/Kenneth
#5 - 17 november 2004 07:03
Filtret går bra att göra rent, man kan trycka ur "röret" i mitten och sedan skölja ur det.
#6 - 17 november 2004 07:12
Det är lite halvsvårt att göra rent filterstrumpan i ett Quickfilter. Först kramar jag ur det som vanligt under vattenkranen sedan slår jag det mot diskbänkskanten medans jag stänkskyddar med andra handen. Man brukar få stå och banka ett bra tag innan det slutar blir skitigt i vasken.

En del kokar den även efter att man bankningen, men det tycker jag är lite overkill.
#7 - 17 november 2004 07:14
Ursprungligen skickat av kenneth.n

De finns samma typ av patron till Fl 4+ som de är i Quickfiltret (ung.).

Du kan dels använda dessa patroner ensamma men du kan även köra bara en platt mellan de ordinarie Foam plattorna för att få ett filter som tar ännu mindre partiklar.

/Kenneth

Jag kör som sagt inte med ordinarie filterhållare och filter utan har tagit ut alltihop till förmån för större filtervolym, så det blir svårt att göra som du förteslår.
Däremot kanske man kan skaffa bara filtermaterialet och sätta det i botten (vid insuget) på Fluvalen.
#8 - 17 november 2004 07:19

Jag kör med ett Fluval 4+ innerfilter där jag slitit ut filterpatronerna och stoppat in 10ppi-matta istället (Ökar filtervolymen dramatiskt ca 5-6ggr).

Hurdå menar du? Du har tagit bort filterkammaren helt och har bara en gigantisk fyrkantig filtermatteklump?

Problemet med 10ppi-matta är ju att småpartiklar går raktigenom.

Antar att sätta ett Quickfilter på utblåset från mitt filter fungerar mindre bra, eller?

Det är inte så bra med tanke på hur strumpan är uppbyggd. Det är som ett väldigt tätt rör av filt som det utanpå sitter ludd. -"Jamen då kan man ju vända ut och in på den!". Jag testade det men jag klarade inte av det. Filtmattan är för robust och börjar spricka i fogen när man försöker börja bända den utochin.
#9 - 17 november 2004 08:21
[quote]

Hurdå menar du? Du har tagit bort filterkammaren helt och har bara en gigantisk fyrkantig filtermatteklump?
[/quote]
Om jag beskriver Fluvalen som ett pumphuvud med en filterpatronsbehållare på insusgssidan. I denna filterpatronsbehållare stoppar man in två stycken filterpatroner, var och en inehåller ett filtermedia, som tillsammans bildar en enhet.

Var det någon som förstod det där ;)

En bild säger mer än tusen ord:
http://www.hagen.com/uk/img/aquatic/parts/a175e.jpg

Jag har alltså behållt A-15408 i bilden men ersat A-15418 och A-186 med en bit filtermatta.
#10 - 17 november 2004 08:33
Som sådant är quickfiltret konstruerat såp att du kan köra det åt båda hållen. Men kör du det så att säga baklänges så tror jag inte det blir samma flås som på "rätt" håll. Jag kan iofs testa hemma och höra av mig..

Och ja Quickfiltret är tänkt att bara köras periodvis. Jag kör iofs mitt dygnet runt. Detta mest för att mitt ytterfilter håller på att ge upp..
#11 - 17 november 2004 08:45
Jätte snällt om du har lust att prova Jörgen! :)

Tanken är att jag ska köra det periodvis för att "rensa upp", om det nu funkar.
#12 - 17 november 2004 09:19
Hehe testat kan sammanfattas med ett ord "fiasko".

http://www.cenara.com/users/ce00478/akvarium/Technical/Hagen_Quickfilter/Quickfilter.htm

Med Reverseflow så är genomströmningen nästan obefintlig..
#13 - 17 november 2004 10:08
Synd! :(
Kanske får testa med något annat material i botten på min filterkammare, eller kanske köpa Quickfilter med tillhörande pumphuvud.

Tack för testet Jörgen!
#14 - 17 november 2004 10:12
Quickfiltret är direkt anpassat till pumphuvudet jag använder.

Det är en Hagen pump..
#15 - 17 november 2004 10:26
Jo det vet jag.

Annons