Pyttelitet akvarium??

#1 - 12 maj 2007 21:31
Jag har fått en idé om att starta ett akvarium i en saltgurksburk! Den rymmer bara ca 1,5 liter så jag antar att det är rätt svårt att få allt att fungera med så lite vatten. Det är mitt första akvarium bör tilläggas.

Jag skulle vilja ha en-två växter, en algätande fisk och hellst ett stim med extremt små fiskar eller kanske en-två-tre väldigt små fiskar. Till akvariet vill jag köpa en luftpump och en lampa som håller temperaturen järmn.

Så mina frågor till er mer erfarna akvariefantaster är:

1) Vilka fiskar och växter är lämpliga för mitt mini-projekt?
2) Vad ska jag tänka på när jag vill starta ett sådant här ovanligt akvarium?
3) Hur stor är risken att akvariet dör?
4) Är det djurplågeri att ha ett så litet akvarium? Om ja: kan man ha det utan fiskar, dvs bara växter? eller kommer algerna ta över helt då?

Vore tacksam för svar :)
#2 - 12 maj 2007 22:39
Hej och välkommen till Zoopet

Tyvär måste jag nog ge dig lite negativa svar, men din ide är nog inte så bra i alla fall om du tänker ha djur i burken.

1. Inga fiskar, växter vet jag inte vad som skulle passa
2. Skippa alla levande djur.
3. Stor
4. Ja det är djurplågeri eftersom det inte finns några fiskar som trivs i 1,5 liter, men visst borde det funka med bara växter om du tillsätter gödning och bra ljus.

Men det är bra att du frågar innan du kör igång :)
#3 - 13 maj 2007 05:35
Sök på nano kar
#4 - 13 maj 2007 06:12
albjohn skrev:
2. Skippa alla levande djur.

Gå till en damm och fånga lite svarta mygglarver;).
Allvarligt talat, det finns mängder med billiga begagnade akvarium på tex Blocket och det är lättare att sköta ett "riktigt" akvarium och få det i balans.
#5 - 13 maj 2007 16:55
En räka kanske???

Räkor kräver väl inte så stor levnadsutrymme och dom mumsar ju i sig alger. Men Zoopets räkexperter får nog säga sitt också. Jag vet inte så mycket annat om räkor, än att dom är svingoda... :p
#6 - 13 maj 2007 17:09
Dunderdvärgräka i så fall;) :D ;) fattar inte alls idén
men tror inte att en räka mår så bra ensam utan då ska den få 5 kompisar och då blir saltgurkeburken för liten dessvärre.
Måste bara hålla med om att det är bra att du frågar innan.!
#7 - 13 maj 2007 18:30
är det kanske ett skämt?
#8 - 13 maj 2007 20:05
marpe466 skrev:
Jag har fått en idé om att starta ett akvarium i en saltgurksburk! Den rymmer bara ca 1,5 liter så jag antar att det är rätt svårt att få allt att fungera med så lite vatten. Det är mitt första akvarium bör tilläggas.

Jag skulle vilja ha en-två växter, en algätande fisk och hellst ett stim med extremt små fiskar eller kanske en-två-tre väldigt små fiskar. Till akvariet vill jag köpa en luftpump och en lampa som håller temperaturen järmn.

Så mina frågor till er mer erfarna akvariefantaster är:

1) Vilka fiskar och växter är lämpliga för mitt mini-projekt?

2) Vad ska jag tänka på när jag vill starta ett sådant här ovanligt akvarium?

3) Hur stor är risken att akvariet dör?

4) Är det djurplågeri att ha ett så litet akvarium? Om ja: kan man ha det utan fiskar, dvs bara växter? eller kommer algerna ta över helt då?

Vore tacksam för svar :)
fyll den med vatten, ättika, socker och sist skiva i gurkan.... det är ändamålet med burken;)
#9 - 13 maj 2007 22:36
Hade möjligen gått att hålla några mysis där? Eller Cyclops? :)
#10 - 14 maj 2007 05:24
Jag tycker att en eller två Pterois volitans ska du ha om du ska satsa på salt.....de är ju vackra också!
#11 - 14 maj 2007 06:47
Jag har liknande volym i mitt kräftkar. Hyalella azteka heter kräftorna, de förökar sig kontinuerlig och är väl ett 100 tal nu. 1,5 liter funkar utmärkt för dessa dvärgkräftor.

Om man vill ha salt så räcker det i princip med en liten bil levande sten som får mogna i karet, då kommer massor av amphipoder och borstmaskar att trivas. Förslaget på drakfisk är minst sagt oseriöst och tillför inte särskilt mycket, skärpning.
MVH
Magnus
#12 - 14 maj 2007 07:29
En växt och lite snäckor skulle ju funka annars. För fisk är det nog lite väl litet.
#13 - 14 maj 2007 07:56
Det ær absolut inte att rekommandera før en nybørjare med ett så litet kar. Køp nått rejælt på minst 100 l då går det att hålla balans i karet. Jag tror inte du kommer att få så mycket glædje med din gurkburk.
#14 - 14 maj 2007 09:24
Varför!!!

Får ju inte ens plats med "tekniken" i burken
#15 - 14 maj 2007 09:40
Jag kör mitt ca 2 liters utan teknik, varför skulle tekniken vara en outeslutningsbar förutsättning.

Jag tror inte att en 1,5 liters gurkburk med sumpkräftor är svårare än ett 60 liters "nybörjarakvarium" med underdimentionerat filter, tvärtom.

Om man bara får hjälp att belasta systemet på ett vettigt sätt ser jag inga hinder för såna småakvarium till nybörjare.
MVH
Magnus
#16 - 14 maj 2007 10:38
Tropfrog skrev:
Jag kör mitt ca 2 liters utan teknik, varför skulle tekniken vara en outeslutningsbar förutsättning.

så en glas burk med t.x yngel i ett par månader skulle funka då eller?
#17 - 14 maj 2007 12:53
Jag håller med om att det är lite väl litet..... Men jag vet att vi gjorde ett skolprojekt i skolan... där vi hade en liten "bytta" ca 1,5-2L med 2 guppies. Jag tror att du skulle kunna ha en kamphane i byttan... dessa lever i vilda tillstånd i vattenpölar... de behöver inte så mycket yta....

Men ärligt 1,5 liter... och så i med växter... det blir ju ingen simyta alls... det är djurplågeri. Satsa på ett litet akvarium eller skaffa en guldfisk skål om du vill ha något som är litet... varför just en gurkburk??
#18 - 14 maj 2007 15:02
Mitt inlägg var helt på skämt!

Jag var lika allvarlig som trådskaparen........det måste vara ett skämt!
#19 - 14 maj 2007 15:09
Drar mig till minnes att det finns ett kommersiellt "akvarie" som är helt slutet och i den där storleken, komponerat av en biolog av något slag. innehöll dock inga fiskar men kräftdjur av något slag och växter.
#20 - 14 maj 2007 15:54
Dacke skrev:
så en glas burk med t.x yngel i ett par månader skulle funka då eller?

Har jag någonstans i denna tråd sagt så??
MVH
Magnus
#21 - 14 maj 2007 16:52
virran skrev:
Jag håller med om att det är lite väl litet..... Men jag vet att vi gjorde ett skolprojekt i skolan... där vi hade en liten "bytta" ca 1,5-2L med 2 guppies. Jag tror att du skulle kunna ha en kamphane i byttan... dessa lever i vilda tillstånd i vattenpölar... de behöver inte så mycket yta....

Men ärligt 1,5 liter... och så i med växter... det blir ju ingen simyta alls... det är djurplågeri. Satsa på ett litet akvarium eller skaffa en guldfisk skål om du vill ha något som är litet... varför just en gurkburk??

Så små ær vattenpølarna inte vad jag vet. Dom brukar ha et revir på en kvadratmeter. Dom lever i rismarker och avvattningskanaler fast man har också hittat dom i små vattenpølar men det ær nog inte så vanligt.
#22 - 14 maj 2007 17:19
Kjaer skrev:
Så små ær vattenpølarna inte vad jag vet. Dom brukar ha et revir på en kvadratmeter. Dom lever i rismarker och avvattningskanaler fast man har också hittat dom i små vattenpølar men det ær nog inte så vanligt.

virran är nog lite virrig :D
#23 - 14 maj 2007 18:29
Nej, det är inget skämt! Jag kan förstå att det låter lite befängt men jag fick idén efter att en kompis ville bygga ett eget "nano-akvarie". Kräftor låter intressant! Anledningen till att jag valt just hurkburk är att jag har det hemma. Att tekniken inte får plats e bara coolt för jag kan borra i glaset o föra in luftslang och eventuellt filter den vägen, tror jag....
#24 - 14 maj 2007 19:04
#25 - 14 maj 2007 20:09
Tropfrog skrev:
Har jag någonstans i denna tråd sagt så??

Nej menade inte så utan det var mer som en vanlig fråga:)

Annons