pytteakvarium

#1 - 1 december 2004 09:19
Jag har ett 25L akvarium som bara står här hemma.
Om jag skulle börja använda det, vilken fisk skulle trivas i det då??
Man borde nog ha två, för sällskaps skull.
Ja, hur många fiskar skulle få plats i detta pytteakvarium?
Vilka fiskar vill ha det lite trångt?
#2 - 1 december 2004 10:10
Hej! Du skulle kunna ha en kampfisk hane ensam då såklart, eller kanske med en liten algätare, jag hade en kampfisk med en Otocinclus, dessa vill kanske ha lite mer yta och gärna vara i stim, men det fungerar.
#3 - 1 december 2004 11:34
Det är väl inte speciellt många fiskar som vill ha det trångt.. Men små fiskar i mindre antal borde kunna funka i "pytteakvariet". Platys? Neontetror?
Annars kan du ju ha akvariet som sjukstuga eller yngelakvarium, det brukar vara bra ändamål till såna akvarium.
#4 - 1 december 2004 11:45
Platy blir ju upp mot 6cm, så de skulle jag avråda.

Om du ska ha fisk i ett sånt litet akvarie, så skall du utan tvekan ha en kampfiskhane + en hona.

Kampfiskar är extremt sparsamma i maten, matas varannan / var tredje dag. (me andra ord blir inte vattnet så skitigt) Och 22 liters akvarier blir ju snabbt smutsiga)
#5 - 1 december 2004 12:40
En kampfisk hane + ev en hona , är det enda som funkar bra i ett sådant litet kar .
#6 - 1 december 2004 13:43
att ha en kampfisk hane + en hona i ett så litet akvarie funkade inte för mig. hanen jagade honorna oavbruttet(hade 2)var agresiv till 1000

inte lätt för dom att komma undan i ett så litet utrymme,trots växter och gömmställen.

neontetror och någon kampfiskhona funkade mycket bättre
#7 - 1 december 2004 14:14
Jag har 10 st Boraras maculata (dvärgrasbora) i ett 25-liters kar. Det funkar riktigt bra. Jättesnygga, pigga och roliga fiskar. Dom har lekt flera gånger men jag har ännu inte hittat något överlevande yngel. Om du går in på min Zoon så har jag en mapp med en massa bilder på både karet och maculatorna.
En annan fisk som kan funka är någon liten killi. Det blir mitt nästa projekt i ett litet kar.
#8 - 1 december 2004 14:15

En kampfisk hane + ev en hona , är det enda som funkar bra i ett sådant litet kar .

är väl ändå lite att ta i. speciellt om det kommer från någon som har påfågelciklider och fengäddor i 160 liter... ^_^

tetror och rasboror och guppys och gud vet vad mer skulle säkert fungera också. de är dessutom inte aggro. det finns ju masssvis med pyttefiskar.

#9 - 1 december 2004 14:20
Ett artakvarium för någon av pyttearterna skulle kunna vara ett alternativ, t.ex: dvärgrasbora, dvärgtandkarp eller kanske pygmegurami.
#10 - 1 december 2004 14:55
Tack för alla bra svar!!
Min brorsdotter har haft detta akvarium tidigare med en guldfisk och en slöjstjärt i!!
Slöjstjärten dog ganska snart, men guldfisken blev tre år!!
Sedan jag har läst här på forumet så är det nog ganska otroligt att den fisken blev så många år i de lilla akvariumet.
Slöjstjärten är lite mindre, men ni skulle inte alls rekomendera att ha någon av raserna i det akvariumet?
#11 - 1 december 2004 14:58
Nej....
#12 - 1 december 2004 18:43
Ursprungligen skickat av ewaadel

Tack för alla bra svar!!

Min brorsdotter har haft detta akvarium tidigare med en guldfisk och en slöjstjärt i!!

Slöjstjärten dog ganska snart, men guldfisken blev tre år!!

Sedan jag har läst här på forumet så är det nog ganska otroligt att den fisken blev så många år i de lilla akvariumet.

Slöjstjärten är lite mindre, men ni skulle inte alls rekomendera att ha någon av raserna i det akvariumet?

Definitiv INTE. Guldfiskar kan lätt bli 30 år gamla och upp till 45 cm långa under rätt levnadsförhållanden!!! Läs gärna: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

En liten killi eller en kampfiskhane skulle kunna bo i det lilla akvariet.
#13 - 5 december 2004 19:02
en kampfisk låter bra
#14 - 14 december 2004 14:43
kopparbarber är små och vackra.Dom skulle nog passa bra i dit akvarium.
#15 - 14 december 2004 14:50
jag lånaar den här tråden lite.

skulle det vara okej att ha ett stim på 5-6 ej fullvuxna zebrafiskar i ett kar av ovannämn storlek i cirkus en månad i vänta på större kar?
#16 - 14 december 2004 16:28
jaaa det tycker jag! det är nog lungt.

se bara till att täcka över ALLA öppningar då sebrafisken gärna hoppar
#17 - 14 december 2004 17:01
Jag var utomlands när den här tråden startade...
Men jag vill bara påpeka att "pytteakvariumet" är ungefär dubbelt så stora som mina normalakvarier för de killis jag håller...
En gång i tiden var 100-200 liter ett jätteakvarium, 50 liter rekommenderat som stort nog för nybörjare och 25 liter går bra för dem med lite mer erfarenhet...
Och det funkade faktiskt...
#18 - 16 december 2004 16:38
man kan INTE ha bara en kampfisk hona med en hane så det bästa är nog att bara ha en hane

Annons