Pygmégurami

#1 - 5 januari 2007 15:04
Hej!

Jag har funderingar på att skaffa pygméguramisar till ett nyuppstartat kar på drygt 200 l. Kan man ha flera hanar tillsammans och hur många pygmégurami går det totalt att ha i ett akvarium av den här storleken? Höjden är ca 70 cm. Är det för mycket för gurami, som jag har förstått trivs bäst i låga kar, eller går det bra? Vilket förhållande i antal är bäst mellan honor och hanar om man ska ha flera? Parvis?
#2 - 5 januari 2007 15:16
Mina försvann nästan i ett artakvarium på ca 50 liter. I ett så stort kar som ditt lär det få plats ganska många revir. Om du skall ha andra fiskarter i akvariet bör de också vara "miniaturized" dvs lika små.
#3 - 5 januari 2007 16:39
Jag har mina 6 pygméer i ett 240 och de går tillsammans med ungfödare, som är ungefär i samma storlek.
En helt klart underskattad fisk som är hur snygg som helst! Det får säkert plats 4 till, men det var de enda som affären hade inne då, men jag får nog hålla ögonen öppna;)
De håller sig i det övre skiktet på karet, sedan om det är 50 eller 70 högt spelar nog mindre roll, se bara till så de får mat och den inte hinner sjunka undan för dem.

Annons