Det funkar ju så rent generellt med försäljning att man tjänar inga pengar innan man levererar.
För att kunna leverera måste man ha fått en order.
Har man i sin tur levarantörer med långa leveranstider så vill man naturligtvis vänta så länge som möjligt att tala om detta för kunden, annars finns risken att man tappar sin order och därmed sin förtjänst.
Har man fått en order så väntar man in i det sista att meddela förseningar och väntar istället på om kunden ev. börjar undra vart prylarna har tagit vägen.
Att svara på frågor innan order genererar inga kortsiktiga pengar, så har man mycket att göra prioriterar man det som kan generera pengar snabbt.
Visst finns det företag som direkt talar om lagerstatus och leveranstider, svarar på mail innom 15min osv, men det vill jag påstå är större företag med betydligt ögre omsättning som har personer som inte gör annat än att svara på tex pre-sales frågor.
Man tjänar inget på att gnälla och vara otrevlig mot försäljaren, saklig och bestämd är bättre.
Gillar man forfarande inte hur man blir behandlad så handlar man någon annanstans nästa gång.
Telefonen är ett bra verktyg om man vill ha snabba svar förövrigt. Det är så mycket lättare att strunta i att svara på ett mail (för att man vet att kunden kommer att bli missnöjd med svaret) än att lägga på luren i örat på kunden.
Like it or not, men det är så det fungerar med försäljning. All försäljning sker med ett, och endast ett, mål. Att tjäna pengar.
Själv har jag förövrigt handlat av PWSS en gång, jag fick besked om en leveranstid på ca 1,5 veckor. Jag valde då att vänta en dryg vecka till för att få leveransen på deras ordinarje "tur-körning". Funkade hur bra som helst och Patrik är nog en av de trevligaste försäljare jag stött på.
Jag kan bara hålla med. Har precis handlat av dem och jag är jättenöjd. Håller med om att Patrik är en av de trevligaste försäljarna jag har prata med. Jag håller heller telefonkontakt med en försäljare än mail då för jag svar direkt i örat
Kan bara säga att jag som kund blev välbemött och kände att han la all sin uppmärksamhet på samtalet. Första gången jag ringde var jag bara intresserad av vilken sorts pump som skulle passa mig och det samtalet blev ca 20 min och efter det hade jag inte beställt något för jag ville fundera lite. Men det slutade med en massa andra saker så jag behövde inte pumpen ändå. Jag köpte via tur-körningen för den skulle gå veckan efter och jag hade inte bråttom med mina saker. Tycker att det är ett bra sätt kunna köpa via åkturen.