Då skall den kanske inte saluföras som en BTN. Jag förväntar mig att en BTN håller bra kvalitet, oavsett vad den kostar.
Jag förstår ditt resonemang, men i längden är det förödande för ett varumärke som vill vara bakgrundernas state of the art att förknippas med en låg kvalitet som man sedan inte riktigt vill stå för.
Citerar BTN:s hemsida: "Det bästa av allt är dock att samtidigt som Slimline är mycket billig håller den samma höga kvalité som alla andra Back to Nature-bakgrunder."
Kvaliten är i sig samma eftersom produktionsmetoden är ungefär samma, färgningstekniken är samma (lika slitstark), materialet är samma.
Reklamationer vet jag förekommer (eftersom jag var med på "skeppet" från början (dock inte sedan många år) och dessutom känner ägaren mycket väl) men de är extremt ovanliga (kanske en på 1000) och de är inte direkt vanligare på Slimline än på de andra.
Detta
tror jag dock främst beror på att de andra är betydligt dyrare och att man då ställer högre krav på dem.
Själv har jag ju en bunt med Slimline liggande hemma för att dela ut som priser i Zoopettävlingar och innan jag gör det så kollar jag alltid bitarna så de inte skiljer exceptionellt mycket innan jag levererar dom. T.ex. fick Guy och Långås några stycken var som vinster nu i helgen - deras "högar" var rätt olika i färg men inom resp. hög skiljde det inte så mycket.
På samma sätt bör man kolla dom innan man köper dom i ena affär. Har man handlat dom på internet finns ju förstås risken att man får olika. Dock tycker jag att säljaren där bör kolla på dom innan man skickar dom. Detta kanske han gjorde i detta fall (jag vet inte) men han tyckte kanske att skillnaden var liten (det verkar inte så på fotona, men lysröret ljuger rejält vad gäller färgåtergivningen, med ett varmare ljus blir skillnaden mindre.
Oavsett vilket om säljaren har "slarvat" eller inte, har man dock enligt konsumentköplagen rätt att häva köpet om man inte är nöjd. Dock så kan man inte först montera dom och sedan klaga. OM skillnaden är så stor som det verkar på fotot kan man utan några som helst svårigheter direkt se färgskillnaden på dom.