Mitt filter ska för det första gå i ett sötvattenskar, för det andra så har karet ingen sump utan filtret kommer att fungera som ett biologiskt filter bakom en RockZolid bakgrund. Och för det tredje så kommer det kosta ca. 200-300kr allt som allt då jag, som många andra akvarister har ett flertal pumpar över.
Utöver kostanden på 200-300kr så ska jag ju gömma mina bakom en bakgrund i ett akvarium med något annorlunda format och lägger därför ut kanske 200 kronor till på diverse småsaker som utloppet och smidig fästanordning för enklare rengöring och kontroll av filtren. Jag ser därför ingen anledning att ha rören i genomskinlig plast då det försvårar tätningen mot botten, ökar risken för bildandet av alger på insidan av röret samt att rören ändå inte kommer att vara synliga för ögat.
Fungerar filtret bra kommer det att skalas upp och anpassas för ett 1500-3000 liters kar till skillnad från det på 500 liter som det ska gå i nu. Och då kommer givetvis kostnaden att kanske uppgå mot 1000kr för ett filter som nästan aldrig behöver rensas eller ens rengöras.
Angående hur jag tätar änden/ändarna på röret så kommer jag att använda
ändhuvar som jag limmar på pvc-rören med tangitlim.
Filtret är dessutom så pass överdimensionerat för akvariet att det inte lär bli ett problem med vattenvärden och när jag kollar på FR509 innehåller det lika mycket filtermedia som mitt på 200-300kr gör, skillnaden är att mitt medium sitter i en snavare passage, vilket leder till mer l/timme per sandkorn. Detta gör dock att mitt filter behöver vara betydligt högre och jag har därför räknat med ca. 90cm.
Och ingen av filtrena kommer heller med färdigt utblås eller "inblås". Så jag ser mitt som ett riktigt kap. :d Nu ska jag bygga lite. Väntar tyvärr fortfarande på bakgrunden och kan därför inte bygga klart allt idag. Svenska posten är allt annat än punktlig! Tog dem tre arbetsdagar att bara sortera paketet i Ånge... Dåligt!
Vill ni följa projektet eller komma med fler tips angående filtret så gör gärna det då jag lätt blir hemmablind och förmodligen lätt kan ha missat någon relevant nackdel med min konstruktion. Dock föredrar jag att vi fortsätter diskussionen i
projekttråden istället. :)
/P