PVC - behöver ett snabbt svar

#1 - 2 september 2010 07:54
Jag skulle behöva få tag i ett minst 50cm långt rör med en diameter på 70-100mm som går att använda i akvarium. Har hört något om att många plaströr idag är behandlade med något som gör att de inte kan användas i akvarium. Så vilka rör kan man köpa och var finns de att köpa?

Ge gärna alternativ som jag slipper beställa från nätet då det är "akut" och jag behöver ha dem innan helgen. Hellre snabbt än billigt, men det ska fortfarande vara akvariesäkert! :)

Tacksam för snabba svar.

/P
#2 - 2 september 2010 07:56
Vet inte hur det är med kabelrör, men det är en billig lösning om de inte är behandlade. :)
Bilagor:
#3 - 2 september 2010 10:07
Keibo skrev:
Jag skulle behöva få tag i ett minst 50cm långt rör med en diameter på 70-100mm som går att använda i akvarium. Har hört något om att många plaströr idag är behandlade med något som gör att de inte kan användas i akvarium. Så vilka rör kan man köpa och var finns de att köpa?

Ge gärna alternativ som jag slipper beställa från nätet då det är "akut" och jag behöver ha dem innan helgen. Hellre snabbt än billigt, men det ska fortfarande vara akvariesäkert! :)

Tacksam för snabba svar.

/P

GF-kopplingar, finns hos dom flesta välsorterade zoo-affärer,
http://www.shop.carlen.biz/

gå in på länken rör och kopplingar för förklaring.
#4 - 2 september 2010 11:13
Kabelrör tror jag inte finns med rätt diameter och de flesta affärer har bara PVC-rör för akvariebruk upp till 50mm, därav problemet.
#5 - 2 september 2010 12:22
OK, men vad ska du med ett så stort rör till ?
#6 - 2 september 2010 14:55
Ska bygga ett fluidiserande sandfilter till mitt high-tech kar.
#7 - 2 september 2010 14:56
Får jag inte något tips så blir det 50mmrör med klenare pump istället.
#8 - 2 september 2010 15:09
vad jag har hört så skall HT-rör (en sorts avlopsrör) funka i kar, men man skulle rengöra noga så att det
inte fanns några rester (olja ?) kvar från produktion.

Men.....ingen egen erfarenhet......

sök på PVC i forumet.

.
#9 - 2 september 2010 15:25
Jag har använt vanliga 70mm avloppsrör, gråa från byggmax i akvarium då jag byggde grottor åt ett gäng riddargobys jag hade. Inga problem. Väldigt välbalanserat kar faktiskt.
#10 - 2 september 2010 15:27
Vi som säljer till dammar har i regel grövre rör, jag har tex 63, 90 och 110 rör på lager. Men det är nätta 5m längder så det blir inte helt gratis.
#11 - 2 september 2010 16:01
dvs HT-rören.....

vad jag har hört så skall just de gråa vara bättre än de oranga till kar....

vet inte varför....bara hört....

//

Dre skrev:
Jag har använt vanliga 70mm avloppsrör, gråa från byggmax i akvarium då jag byggde grottor åt ett gäng riddargobys jag hade. Inga problem. Väldigt välbalanserat kar faktiskt.
#12 - 2 september 2010 21:49
Superbra svar, tack så mycket. Beslutade mig dock för att köra på 50mm pvcrör, kör dubbelt så hög pelare samt två rör istället. Vi får se hur filtret klarar av matandet. Blir det bra kommer det absolut att få en plats i mitt 1500/3000-literskar (och då lär jag köra med avloppsrör på 110mm).
#13 - 3 september 2010 09:12
citat från,
[COLOR=#0033cc]fluidiserande sandfilter[/COLOR]
Jag har kollat plexiglasrör vilket visar sig vara mycket dyrt (600kr/m
1 dm i diameter).
slutcitat.

Med tanke på vad ett nytt filter kostar så är ju detta skitpengar i sammanhanget, dessutom får man ju koll på sanden.
http://www.pwss.se/product.php?productid=4087&cat=497&page=1

Här är principen densamma, vatten pumpas ner i filtret och passerar sanden/materialet på vägen tillbaka till akvariet.
Ett egettillverkat blir endast en bråkdel av denna kostnad, frågan är hur man ska täta botten och toppen för att undvika läckage när pumpen trycker på ?
#14 - 3 september 2010 09:27
Du kan väl ändå inte jämföra ett svavelfilter med ett fluidiserande sandfilter, ett deltec FR509 är mycke närmare de man är ute efter här både i funktion och storlek.
Skall du ha nåt större så blir det förståss dyrare men då kan man göra hemmabuggen med grova plastbehållare/hinkar.
Man kan hitta färdiga filter för 6-700 på ebay med frakt, vill man ha acrylrör så är tyska ebay ett tipps.

Om man skall propsa på att göra de själv så bör man läsa på mitt tipps blir då, http://www.melevsreef.com/

//NiXoN
#15 - 3 september 2010 10:35
Jag hittade ingen som sålde ett fluidiserande sandfilter utan jämförde principen med precis som du skriver Deltecs fr-509 där man kan välja vilket filtermaterial du använder, kostar ca: 1500-3000:-
Jämförde sedan med ett filter med större kapacitet men med samma princip.
Om jag förstod det hela rätt så ska filtret anpassas till ett akvarium på 2-3000L och då räcker inte en volym motsvarande fr-509.
Personligen tyckte jag att det var billigt med plexiröret.
#16 - 3 september 2010 12:33
Mitt filter ska för det första gå i ett sötvattenskar, för det andra så har karet ingen sump utan filtret kommer att fungera som ett biologiskt filter bakom en RockZolid bakgrund. Och för det tredje så kommer det kosta ca. 200-300kr allt som allt då jag, som många andra akvarister har ett flertal pumpar över.

Utöver kostanden på 200-300kr så ska jag ju gömma mina bakom en bakgrund i ett akvarium med något annorlunda format och lägger därför ut kanske 200 kronor till på diverse småsaker som utloppet och smidig fästanordning för enklare rengöring och kontroll av filtren. Jag ser därför ingen anledning att ha rören i genomskinlig plast då det försvårar tätningen mot botten, ökar risken för bildandet av alger på insidan av röret samt att rören ändå inte kommer att vara synliga för ögat.

Fungerar filtret bra kommer det att skalas upp och anpassas för ett 1500-3000 liters kar till skillnad från det på 500 liter som det ska gå i nu. Och då kommer givetvis kostnaden att kanske uppgå mot 1000kr för ett filter som nästan aldrig behöver rensas eller ens rengöras.

Angående hur jag tätar änden/ändarna på röret så kommer jag att använda ändhuvar som jag limmar på pvc-rören med tangitlim.

Filtret är dessutom så pass överdimensionerat för akvariet att det inte lär bli ett problem med vattenvärden och när jag kollar på FR509 innehåller det lika mycket filtermedia som mitt på 200-300kr gör, skillnaden är att mitt medium sitter i en snavare passage, vilket leder till mer l/timme per sandkorn. Detta gör dock att mitt filter behöver vara betydligt högre och jag har därför räknat med ca. 90cm.

Och ingen av filtrena kommer heller med färdigt utblås eller "inblås". Så jag ser mitt som ett riktigt kap. :d Nu ska jag bygga lite. Väntar tyvärr fortfarande på bakgrunden och kan därför inte bygga klart allt idag. Svenska posten är allt annat än punktlig! Tog dem tre arbetsdagar att bara sortera paketet i Ånge... Dåligt!

Vill ni följa projektet eller komma med fler tips angående filtret så gör gärna det då jag lätt blir hemmablind och förmodligen lätt kan ha missat någon relevant nackdel med min konstruktion. Dock föredrar jag att vi fortsätter diskussionen i projekttråden istället. :)

/P
#17 - 3 september 2010 12:45
Keibo skrev:

Angående hur jag tätar änden/ändarna på röret så kommer jag att använda ändhuvar som jag limmar på pvc-rören med tangitlim. /Peter

Ahh, smart, då säkerställer man ju att det blir ordentligt tätt också.
#18 - 3 september 2010 12:48
Tack, även en blind höna... :)
#19 - 3 september 2010 16:33
Tanken var mest att ge lite tipps om acrylarbeten, tidigare så fanns det en beskrivning på ett fluidiserande filter och hur man kunde bygga ett öppningsbart lock för systemet men den verkar vara borta... Om du kör med pvc så blir det självklart billigare.
Sen är det ingen större skillnad om det är sött eller salt, konstruktionen är likadan.

Skall de bli ett större projekt så förstår jag behovet för DIY, dom större filtren är grymt prissatta .
Ett tipps för att få tag på billig pvc är att kolla med tillverkningsindustri som använder stora plastpåsar, vissa kommer nämligen på 75mm pvc-rör(ca en meter långa).

Ytterligare ett tipps är att det finns ändhuvar som är gängade, man behöver bara en motsvarande del på röret så är de klart.
Även om man räknar med att det skall bli underhållsfritt så kan det vara lite smidigt.

//NiXoN
#20 - 3 september 2010 18:37
Svarar på ditt inlägg i projekttråden istället NiXon så får jag kanske en till besökare på den. ;)

Annons