pussas?

#1 - 26 augusti 2008 11:20
Två av mina scalarer brukar pussas ser det ut som?
Eller är det något annat beteende?
Är det en hona och en hane isånafall?
#2 - 26 augusti 2008 11:23
Snarare kraftmätning för att reda ut rangordningen i flocken.
#3 - 26 augusti 2008 11:28
Trollsvans skrev:
Snarare kraftmätning för att reda ut rangordningen i flocken.

okay, men det ser så sött ut, dom åker ner till botten, typ gömmer sig bakom en växt "pussas" och sen simmar dom upp igen. Ser rätt roligt ut, då det ser ut som dom smyger med ett förhållande ;)
#4 - 26 augusti 2008 11:44
Jag har inte så bra koll på deras parning faktiskt, så det kan eventuellt vara nåt sånt.
Dock är det fiskars standardbeteende vid stridigheter att bita i varandras läppar och "brottas".
#5 - 26 augusti 2008 12:16
det finns två möjliga förklaringar. antingen är det revirpinkande, eller så är det uppvaktande. eller kanske en kombination.

hur stora är dom ?
#6 - 26 augusti 2008 19:14
Kensa skrev:
det finns två möjliga förklaringar. antingen är det revirpinkande, eller så är det uppvaktande. eller kanske en kombination.

hur stora är dom ?

oj dom är rätt små, kanske är dom två cm höga två cm breda (kroppen)
Dom hette scalar small när jag köpte dom (har även sett ett ställe där dom döpt dom till dvärgscalar), och dom är inte alls stora.

Ser lixom inga agresioner utan mer fredligt, dom simmar brevid varandra, gömmer sig bakom ena växten, pussas, simmar tillbaka och simmar alltid tätt intill varandra. Ser iaf riktigt sött ut som jag skrivit innan :)
#7 - 26 augusti 2008 19:15
Trollsvans skrev:
Jag har inte så bra koll på deras parning faktiskt, så det kan eventuellt vara nåt sånt.

Dock är det fiskars standardbeteende vid stridigheter att bita i varandras läppar och "brottas".

jag hoppas ju snarare på att det är tecken på uppvaktning än nå strid, men de ser inte ut som dom är arga på varndra :)
#8 - 27 augusti 2008 06:49
streezz88 skrev:

Dom hette scalar small när jag köpte dom (har även sett ett ställe där dom döpt dom till dvärgscalar), och dom är inte alls stora.

Ser lixom inga agresioner utan mer fredligt, dom simmar brevid varandra, gömmer sig bakom ena växten, pussas, simmar tillbaka och simmar alltid tätt intill varandra. Ser iaf riktigt sött ut som jag skrivit innan :)

det finns egentligen inget som heter "small scalar".
alla varianter blir ganska stora. I huvuddrag finns där tre varianter
på scalarer, vanliga, altum, spetsnos.

Inom den vanliga finns det ett antal underversioner, peruaner, red backs, samt en hiskelig massa odlingsversioner, allt ifrån helvita till spräckliga. men de blir alla skitstora, bara kroppen blir runt 12-15 cm, sedan lägger man på fenor i samma storlek......

altum är den största versionen, finns inga odlingsversioner. den blir hiskeligt stor, dvs några cm större än den vanliga.

sist finns spetsnos, den blir kanske någon cm mindre än den vanliga.
den ser lite mindre ut pga att den har en förkärlek att samma med
fenorna mer bakåt.

hur man än vrider på det, små skalarer finns inte................
#9 - 27 augusti 2008 07:21
streezz88 skrev:

Det finns inga dvärgscalarer, utan vad dom menade med small är nog att de är små. Men dessa kommer att växa upp till vanliga scalarer, eller spetsnosscalarer.
#10 - 27 augusti 2008 08:09
tonpet skrev:
Det finns inga dvärgscalarer, utan vad dom menade med small är nog att de är små. Men dessa kommer att växa upp till vanliga scalarer, eller spetsnosscalarer.

okay, dom sa att dom är i sin fulla storlek, men då är det alltså fel...
tack för upplysningen =)
#11 - 27 augusti 2008 08:18
tonpet skrev:

och som sagt var, även spetsnosar blir stora.
mina är kanske 1,5 år nu, slutat växa, och de mäter cirka 10-11cm
från nos till roten av stjärtfenan.

det är möjligt att de är small, och de kommer kanske inte bli större heller,
men det är inte för att de inte kan, utan isf för att de:
1) Går i för litet kar, och blir helt konstiga i växten.
2) Trillar av pinnen för att de inte trivs

Ungefär som att slänga in en människa vid 3 års ålder i en liten garderob.
med max höjd på 100 cm.
den stackarn kan inte växa....och kommer förmodligen inte nå vuxen ålder........
#12 - 27 augusti 2008 09:04
Kensa skrev:
och som sagt var, även spetsnosar blir stora.

mina är kanske 1,5 år nu, slutat växa, och de mäter cirka 10-11cm

från nos till roten av stjärtfenan.

det är möjligt att de är small, och de kommer kanske inte bli större heller,

men det är inte för att de inte kan, utan isf för att de:

1) Går i för litet kar, och blir helt konstiga i växten.

2) Trillar av pinnen för att de inte trivs

Ungefär som att slänga in en människa vid 3 års ålder i en liten garderob.

med max höjd på 100 cm.

den stackarn kan inte växa....och kommer förmodligen inte nå vuxen ålder........

Jo det förstår jag väl också, då scalarer blir stora, det vet jag själv. Men som jag skrev, sa dom att dom var i sin fulla storlek. Men då vet jag att det inte är så, utan att dom blir större.

Annons