"Punktsilikonera"

#1 - 24 augusti 2003 14:01
Lite lurigt namn jag tog på ämnet - men jag har iaf ett beg 375 kar som jag hämtat i veckan. Det var vissa delar av silikonet mellan bottenglaset och 3 sidorutor som var löst, släppt från botten.

Har skurit bort dess delar och funderar nu på om det går att bara punkta över med nytt silikon där jag skurit bort det gamla?

I övrigt är silikonet mjukt och elastiskt som sig bör.

PS. har letat under sökfunktionen men inte hittat just dnna fråga...DS

#2 - 24 augusti 2003 14:09
Hej!
frågan är ju om det nya silikonet fäster ordentligt mot det gamla?
Tvätta ordentligt med tex T-sprit eller aciton, för att det ska fästa bra mot glaset.

Jag skulle nog försöka limma om hela burken, om vissa delar av limningarna släppt, annars finns det ju en risk att resten släpper med tiden.

Lycka till!
/Lukas
#3 - 24 augusti 2003 14:13
Jo tanken finns ju att silikonera om allt. Men eftersom resten av silikonet känns bra tänkte jag att man kunde slippa ta bort det!

Har oljefri aceton som jag hört ska funka som tvättmedel!?!
#4 - 24 augusti 2003 14:47
chansa inte..om lite släppt, så kan man ju undra hur länge det dröjer innan resten gör det med?
#5 - 24 augusti 2003 14:50
Håller med. Silikona om hela karet.
#6 - 24 augusti 2003 16:07
För att förklara lite bättre, så är det små strängar på ca 3-8 cm som jag tagit bort å ska ersätta!

Det som lossnat var längst in mot karet så att säga, alltså endast i innerkanterna. Testade å dra lite i det andra men det lär inte släppa!
#7 - 24 augusti 2003 17:25
Hej igen!
Men, 375 liter är inte att leka med...
Ta hellre det säkra före det osäkra.

/Lukas
#8 - 24 augusti 2003 17:28
Nä, givetvis blir det en rejäl pöl om det vill sig åt det hållet! Men det är alltså ingen ide att lägga ett lager där jag plockat bort det gamla dåliga då?
#9 - 24 augusti 2003 17:30
helt rätt..är inte osäkrare att silikona om hela karet som att göra lite bara..snarare tvärtom..
för i "skarvarna" mellan siliconet kan det vara svårt annars att få det att fästa tror jag...
#10 - 24 augusti 2003 17:36
Hej!
Jag har aldrig testat att "lappa" ihop ett kar på dåliga ställen, men på småakvarier har jag tagit bort gammalt silikon och limmat nytt med bra resultat.Enklare än vad man tror.

/Lukas
#11 - 24 augusti 2003 20:02
Hej
Jag hade samma problem med ett akvarium för många år sedan.
Jag gjorde så att jag skar bort allt silikon som låg utanför glaset
dvs den rundade fogen och sedan tvättade jag rent ordentligt.
För att den nya fogen skulle bli snygg så maskerade jag med tejp på båda sidor, la ut en ny silikonsträng och rundade fogen med hjälp av fingret.
Sedan tog jag bort maskeringen direkt innan silikonet började torka.

Jag tog alltså aldrig bort silikonet mellan glasrutorna.
Det blev jättebra och funkade i många år.
#12 - 25 augusti 2003 04:09
Intressant!

Jag kanske är dum nu, men menar du att du tog bort all silikon eller bara som jag, det som är dåligt så att säga??

Annons